Nórska automobilová federácia (NAF) uskutočnila najväčší porovnávací test elektromobilov na svete. V ňom sa zamerala najmä na skutočný dojazd 29 modelov. Výsledný dojazd pritom môže na prvý pohľad prekvapiť, poradie vozidiel zrejme nie.
V rámci testu jazdili elektromobily na predom určenej trase („typická nórska cesta“) až do ich úplného vybitia alebo čo najbližšie k nulovej hranici kapacity batérie. Jazda prebiehala v bežnej premávke, pričom trasa pozostávala mestských a diaľničných úsekov. Rýchlosť vozidiel sa pohybovala v rozmedzí 60 až 110 km/h.
V rámci úseku cesty z Osla do Gjøvik prekonalo 29 elektromobilov prevýšenie 620 m. Tie s najväčším dojazdom prešli 2 horské priechody, pričom nastúpali takmer 1 000 m. Celú trasu nájdete na Google Maps.
Pred uskutočnením testovacej jazdy boli vozidlá nabité počas noci na 100 % kapacity batérie. Test začínal za „studena“ – bez predohrevu kabíny a batérie. Vozidlá jazdili v „eko-režime“, resp. v jeho ekvivalente a mali nastavenú klimatizáciu na 20 °C. Vonkajšie teplotné podmienky NAF neuviedla.
Vyšší ako uvádzaný dojazd
S výnimkou modelu Jaguar I-Pace dosiahli v teste všetky vozidlá vyšší dojazd, ako uvádzajú ich výrobcovia v rámci cyklu WLTP. To môže byť na prvý pohľad prekvapením, treba však pripomenúť a zdôrazniť, že vozidlá jazdili v eko-režime. Taktiež sa zdá, že dojazdu nahrávali aj poveternostné podmienky. Aj tak však ide o výborné výsledky.
Dominovali Tesly a „Kórejci“
Prekvapením však už nie je to, že v rámci dosiahnutého dojazdu dominovali elektromobily značky Tesla (Model S, Model 3 a Model X) a koncernu Hyundai Motor (Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro a Kia e-Soul). Pri porovnaní výsledkov tohto testu s výsledkami testu zimného dojazdu 20 elektromobilov, ktorý takisto uskutočnila federácia NAF, môžeme veľmi zjednodušene povedať, že straty zo zimy môžu byť v rámci celoročného priemeru minimálne z časti „kompenzované“ obdobiami s podmienkami, ktoré elektromobilom vyhovujú.
Pýtal by sa pritom ešte podobný test za horúceho počasia, kedy by bol klimatizačný systém kabíny, prípadne aj termomanažment batérie vo väčšej „permanencii“. Uvidíme, možno sa dočkáme, keďže horúce letá majú aj v Nórsku.
Model | WLTP dojazd | Dosiahnutý dojazd |
Audi e-tron Sportback 55 | 376 km | 436,1 km |
DS 3 Crossback E-Tense | 320 km | 351 km |
MG ZS EV | 263 km | 310 km |
Mini Cooper SE Electric | 235 km | 272 km |
Nissan e-NV 200 | 200 km | 276,9 km |
Opel Corsa-e | 337 km | 358 km |
Peugeot e-208 | 340 km | 346 km |
Peugeot e-2008 | 310 km | 332 km |
Porsche Taycan | 407 km | 475,1 km |
Xpeng G3 | 450 km | 506 km |
Vozidlá, ktoré boli v rámci testu úplne vybité.
Model | WLTP dojazd | Dosiahnutý dojazd |
Audi e-tron 55 quattro | 370 km | 399,6 km |
BMW i3 120 Ah | 310 km | 319 km |
Hyundai IONIQ Electric | 311 km | 342,2 km |
Hyundai KONA Electric | 480 km | 568,4 km |
Jaguar I-PACE | 470 km | 454,7 km |
Kia e-Niro | 455 km | 524,7 km |
Kia e-Soul | 452 km | 520 km |
Mercedes-Benz EQC | 403 km | 434 km |
Nissan LEAF (40 kW) | 270 km | 305,3 km |
Nissan LEAF e + (62 kW) | 385 km | 396,8 km |
Opel Ampera | 423 km | 512,1 km |
Renault ZOE Z.E 50 | 395 km | 453 km |
Seat Mii Electric | 258 km | 278,9 km |
Skoda CITIGOe iV | 258 km | 280,0 km |
Tesla Model 3 | 560 km | 612 km |
Tesla Model S | 610 km | 645 km |
Tesla Model X | 507 km | 546,7 km |
VW e-Golf | 231 km | 259,2 km |
VW e-UP | 258 km | 289,5 km |
Vozidlá, ktoré v rámci testu neboli vybité „do zastavenia“, avšak kapacita ich batérie bola „čo najbližšie k nule“.
Zdroje: NAF, Cleantechnica
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Obrovský test zimného dojazdu 20 populárnych elektromobilov
Test dojazdu Tesly Model Y na nemeckej diaľnici pri rýchlostiach 120 a 150 km/h
Nádejný čínsky konkurent sedanov Tesla dosiahol počas testu dojazd 567 km
12 komentárov
Prepáčte mi kritiku pan Bakša, ale z týchto tabuliek nie je vôbec jasný rozdiel v testovaných autách. Možno ste ich len skopirovali a preložili googlom z pôvodnej nórskej stránky NAF.. Ale to by nemala byť výhovorka a i tak by sme ocenili úsilie prispôsobenia článku ľuďom. Navyše modely áut sú zoradené v tabuľke podľa abecedy, čo paradoxne vyšvihlo Audi etron na prvé miesto :O
Doplniť stačí percentuálny rozdiel reálneho dojazdu oproti deklarovanému WLTP a následné zoradenie podľa tohoto percenta.
Ďalšie veľa vravné zoradenie by mohlo byť v druhej tabuľke podľa najvyššieho reálneho dojazdu po najmenší.
Ďakujeme
pripajam sa
Vypovedna hodnota NULA!
To si ma citatel zoradovat vysledky tabulike sam? Totalne odflaknuta praca!
Lenze keby zoradili podla percentualneho zisku km jazdou eko-rezimom, o com bol podla mna tento test, Tesla by nedominovala, ale ocitla sa na chvoste. A to sa predsa nepatri. 🙂
Zujimave, ze korejci by dminovali tak ci tak so svojimi cca 90km navyse na eko ci v ziskanych km ci percentach ci celkovom dojazde. Sekunduje im Opel Ampera.
Kdezto Tesla S so ziskom 35km cize 5% ukazuje ze ich eko-rezim vela vody nenamuti.
netrep nezmysly…
Ja si myslím, že cieľom testovania nebola „súťaž v nepresnosti skutočného dojazdu oproti WLTP“.
1. miesto – najnepresnejší skutočný dojazd oproti WLTP, a to + X % oproti WLTP
2. miesto – druhý najnepresnejší dojazd oproti WLTP, a to + Y % oproti WLTP
3. miesto – atď.
Cieľom bolo ukázať, že tie reálne dojazdy sú skutočné reálne hodnoty a na údaje WLTP sa dá spoľahnúť.
Testovanie podľa WLTP je maximálne objektívne v presne definovaných laboratórnych podmienkach.
Testovanie v praxi je len orientačné, objektívne rozhodne nie je.
Ja mám predsa inak „ťažkú nohu“ na pedále ako Jožko Mrkvička alebo sused Fero.
Ja som jazdil časť cesty v „kolóne“, kolega mal úplne voľnú cestu. Atď., atď.
Takže ten test svoju úlohu určite splnil.
paradny paskvil
auta mali byt testovane v normalnom rezime, ziadne eco
a nie v norsku, kde maju max limit 110 kmh na dialnici a potom basu
plus nazov auta v tabulke ako napr TESLA MODEL S je extremne konkretny, kedze modelov S existuje hadam aj 20 typov s rozdielnymi bateriami aj motormi.
SKVELE
niekto spravil na tesle 1128km, ale koho to zaujima, ked nikto (okrem norov?) nechodi pomalsie ako slimak
Zdravím, prečo to netestovali rovno v 40 km ustálenej rýchlosti ? Mali by 2x väčší dojazd a mohli by povedať že elektro auta majú rovnaký dojazd ako spaľovaky.
rusky troll zabludil…
Rob so sebou niečo, už sa nevieš ani podpísať. Väčšina ľudí čo tu píšú, ledva sedelo v elektrickom aute a len mizivé percento ľudí ho vlastní. Takže skúsenosti chýbajú.
Voloda, na to aby si si spravil názor nepotrebuješ všetko vlastniť.. Hlavne v dnešnej dobe plnej slobodných jútjuberov 😉
Navyše je dostupných plno reálnych dát, ktoré nepochádzajú vždy len od konkrétnych výrobcov.. Takže si názor dokážeš spraviť podľa skúseností iných.. Ak si mierne inteligentný a neučíš sa len z vlastných chýb. Ale súhlasím, prevezenim sa aspoň raz v EV ťa musí presvedčiť takmer 100 percentne, že EV má navrch vo všetkých ohľadoch a dojazd à rýchlosť nabíjania reálne vyhovuje 90% slovenských vodičov.
Pred pár rokmi som išiel veľkú časť tejto trasy a na svojom aute som tam dosiahol asi rekord spotreby, alebo minimálne jednu z najnižších spotrieb aké som kedy dosiahol. Samozrejme bez toho, aby som bol na spotrebu zameraný. Treba pripomenúť že mpr v Nórsku mimo obce je 70 km/h, na diaľnici v závislosti od úseku 90-110 km/h, takže nie je problém tam urobiť dobrú spotrebu, aj keď človek ide mierne nad limit, alebo jazdí ako pri SVK limitoch…