Vodiči vyžadujú od elektromobilov priemerný dojazd 415 km

1

Analýza spoločnosti DAT ohľadom preferencií pri nákupe elektromobilov odhalila zaujímavé výsledky. Tie sa pritom týkali aj dojazdu, ktorý požadujú vodiči od tohto druhu vozidiel.

Nemecká analytická spoločnosť Deutsche Automobil Treuhand GmbH (DAT), ktorá sa špecializuje na automobilový trh, uskutočnila komplexnú analýzu na základe databáz KBA a DAT, ako aj tisícky respondentov, ktorí plánujú nákup automobilu, informuje Ecomento. A nezabudla pritom ani na vozidlá s alternatívnym pohonom.

Kľúčové faktory

Spoločnosť DAT sa pýtala respondentov na tri najdôležitejšie faktory, na základe ktorých by orientovali pri kúpe čisto elektrických vozidiel. Zistila pritom, že sú nimi cena, dojazd a rýchlosť nabíjania, čo nie je nič prekvapujúce.

Požadovaný dojazd

V rámci prieskumu sa tiež pýtala na požadovaný dojazd, pričom na základe získaných odpovedí vypočítala, že vodiči požadujú dojazd elektromobilu na úrovni 415 km (priemer). Vodiči, ktorí najazdia menej ako 10 000 km ročne, očakávajú v priemere menej, a to 365 km. Tí, čo precestujú ročne cez 30 000 km, zas požadujú v priemere 473 km.

A to je celkom dobrá správa, ktorá ukazuje, že dojazd elektromobilov by už nemal byť neprekonateľnou prekážkou, ktorá bráni masovejšie rozvoju elektromobility. Veď už dnes je na trhu viacero modelov, ktoré ponúkajú dojazd minimálne 415 km (WLTP), pričom sa na trh chystajú ďalšie.

Testovací cyklus WLTP, na základe ktorého sa určuje dojazd elektromobilov (napr. aj pre Európu), však nemusí úplne zodpovedať realite. Vo všeobecnosti platí, že pokiaľ vodič jazdí prevažne po meste a okresných cestách, je dosiahnutie takéhoto dojazdu reálne, resp. je možné očakávať od vozidla väčší ako uvádzaný dojazd.

Ak vodič jazdí často vyššími rýchlosťami, napr. cez diaľničné komunikácie, musí počítať s podstatne nižším ako uvádzaným dojazdom. Netreba tiež zabúdať na to, že aj v zime vo všeobecnosti dochádza k citeľnejšiemu poklesu dojazdu. Každopádne všetko nasvedčuje tomu, že zo spomínaných faktorov je dojazd elektromobilov zrejme najmenšou prekážkou pri rozhodovaní sa o tom, či kúpiť tento druh vozidla.

Ďaleko väčším problémom môže byť obstarávacia cena elektrických vozidiel. A to najmä tých s väčším dojazdom. Avšak elektromobilita neustále napreduje aj tomto smere, pričom viacero odborníkov a výrobcov očakáva pomerne skoré vyrovnanie cien elektromobilov a „spaľovákov“. Dovtedy si pritom budeme môcť „vypomôcť“ napríklad aj štátny dotáciami na nákup elektrických vozidiel.

Taktiež začínajú pribúdať vysokovýkonné nabíjacie stanice, ako aj vozidlá, ktoré podporujú vysoký nabíjací výkon, čo skracuje dobu verejného nabíjania pri cestovaní na dlhé vzdialenosti. Takže to v konečnom dôsledku vyzerá tak, že elektromobilita je na dobrej ceste, aj keď ju ešte čaká množstvo výziev.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elon Musk: Tesla ponúkne už čoskoro elektromobil s EPA dojazdom cez 640 km
Švajčiari vyvíjajú Li-ion batériu, ktorá má zabezpečiť dojazd 1 000 km
Elektromobil Aptera je späť. Má ponúknuť dojazd až 1 600 km

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Ja by som si ozaj vystačil s 300km. A 2x za rok keď robím 1000km by som bol kľudne ochotný zastavit sa a počkať 3-4x po 30min. Je to kompromis uznávam, lebo momentálne sa s benzínovým zastavujem tiež 3-4x no možno na 20min. Ale ako vidieť 40min rozdiel na 1000km nepovažujem za nejaké mega utrpenie a kľudne by som ho vymenil za utrpenie z hluku.

Pridajte komentár