Kupujúci sú v prípade dojazdu elektromobilov iracionálni, hovorí analytik

8

Jedným z dôvodov, prečo mnohí motoristi odmietajú elektromobily, je ich údajne nedostatočný dojazd. Zdá sa však, že v tom má v skutočnosti prsty skôr psychológia ako reálne potreby.

Motoristi si zvykli, že ich spaľovacie autá majú dojazd viacero stoviek kilometrov, pričom nemajú problém s pomerne rýchlym dotankovaním paliva. V praxi však drvivá väčšina z nich dokáže tento dojazd využiť len v ojedinelých prípadoch, pričom aj tak si robia pauzy maximálne po pár stovkách kilometrov.

V prípade elektromobilov však môžu stratiť istotu „predimenzovaného“ dojazdu, resp. rýchleho získania určitého dojazdu dotankovaním paliva, čo u nich môže vyvolávať tzv. „úzkosť z dojazdu“. A to aj keď väčšina z nich reálne nepotrebuje väčší dojazd, ako dnes ponúkajú nové elektromobily, čo ukázali aj viaceré analýzy.

Napr. spoločnosť HUK-Coburg skúmala prostredníctvom zhromažďovania dát správanie nemeckých vodičov (35 000) v reálnej premávke. Ukázalo sa pritom, že bežný vodič jazdí prevažne na krátke až stredne dlhé vzdialenosti. A väčšina vodičov najazdí denne len niekoľko kilometrov.

Takmer polovica vodičov počas 8 sledovaných mesiacov nenajazdila počas žiadneho zo svojich dní viac ako 250 km. 200 km hranicu zas ani raz nepresiahlo 35 % vodičov a 22 % vodičov nikdy neprekročilo denný nájazd 150 km. Jazdy na vzdialenosť vyše 250 km pritom tvorili len 1 % zo všetkých jázd (25 mil.).

Iracionálne nákupné návyky

Hlavný analytik spoločnosti Guidehouse Insights pre oblasť elektromobility, Sam Abuelsamid, v súvislosti s dojazdom elektromobilov zas uviedol, že zákazníci majú tendenciu kupovať vozidlá, ktorých funkcionalitu nedokážu naplno využiť, píše Green Car Reports.

„Väčšina ľudí by si mohla kúpiť elektromobil s dojazdom 100 až 150 míľ (161 – 241 km), ktorý by pokryl prakticky všetky ich jazdy a na letný road trip si prenajať SUV. Dokonca aj v štátoch so studenými zimami by stačili elektromobily s dojazdom 200 až 250 míľ (322 – 402 km),“ povedal Abuelsamid.

A dodal: „Stručne povedané, kupujúci nie sú v prípade automobilov racionálni a nikdy neboli. Automobilky sa preto snažia robiť autá s dojazdom viac ako 300 míľ (483 km), pretože spotrebitelia tvrdia, že chcú jazdiť kedykoľvek a kdekoľvek.“

Z tohto dôvodu predpokladá, že priemerná kapacita batérie elektromobilov sa do roku 2030 zvýši z „dnešných 68 kWh“ na 80 kWh. Očakáva pritom vozidlá s priemerných dojazdom 320 až 340 míľ (515 – 547 km, zrejme podľa EPA).

Zdroj titulnej fotografie: Noya Fields/Flickr (CC BY-SA 2.0)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovenský produkt Electroad má eliminovať úzkosť z dojazdu elektromobilov
Vynovená Tesla Model S dosiahla v rámci dojazdu EPA historický míľnik
Obrovský test zimného dojazdu 20 populárnych elektromobilov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. Ja som fanúšik elektrických áut a určite si raz nejaké kúpim – ideálne tesla model Y, ale mne zase to zmýšľanie motoristov nepríde až také iracionálne.
    Chce mi p. Abuelsamid nahovoriť, že si mám kúpiť dva krát drahšie elektrické auto (oproti tomu, čo mám teraz) a cesta na dovolenku mi v ňom bude trvať 2x dlhšie kvôli nabíjaniu? Alebo na dovolenku si mám prenajímať za veľké prachy cudzie auto? Okrem toho veľká batéria má väčšiu životnosť kvôli menšiemu počtu nabíjacích cyklov

    • Osobně s průměrným nájezdem jsme schopen ročně ušetřit 2000 euro, to bych mohl na dovolenou letět s celou rodinou. Pokud by jste měl Model Y, určitě by jste na cestě na dovolenou netrávil 2x delší dobu. Například Bratislava – Zadar 648km dvě zastávky na celkem 36 minut dle plánovače ABRP. Osobně zastavuju se spalovakem častěji a na dýl. 🙂 Že to stojí EV pytel zlata je pravda, ale bude to lepší.

  2. Ja som skor iricionalny z toho ked sa mam spoliehat ma nabijaciu stanicu v meste cez ktoré prechádzam a ked tam pridete tak zistite že prva nefunguje,druha je tiež mimo,a pridete k tretej na ktorej stojí Tesla a casom nabijania 53 minut.
    A preto radsej chodím dalej spalovakom…

Pridajte komentár