Thomas Ingenlath, šéf „elektrickej“ značky Polestar, ktorá patrí pod automobilku Volvo, hovorí, že výrobcovia áut postupujú už desaťročia rovnakým vývojovým smerom. Elektromobily však majú podľa neho priniesť rýchle zmeny aj v oblasti dizajnu. Čo v tomto smere očakáva?
Dizajnérom áut sa v prípade elektromobilov otvárajú nové možnosti v rámci ich dizajnovania. Nemajú veľké spaľovacie motory umiestnené pod prednou kapotou a nepotrebujú objemné nádrže. Na druhej strane, batéria elektromobilu je obrovský komponent. Ten je však možné integrovať do podlahy vozidla či stredového tunelu, a tak vznikajú v týchto automobiloch nové priestorové možnosti.
Nejedna automobilka vyhlasuje, že jej elektromobily ponúkajú kompaktné rozmery a bohatý vnútorný priestor. Napríklad taký Volkswagen v prípade svojho nedávno predstaveného hatchbacku segmentu C – ID.3, do ktorého patrí aj model Golf, hovorí, že ponúka vnútorný priestor ako model Passat, ktorý je o triedu väčším vozidlom.
Bez zaužívaných obmedzení
Ingenlath pritom pre CNN povedal, že dizajnéri elektromobilov nie sú zviazaní nutnosťou konvenčného usporiadania prvkov ako pri spaľovacích motoroch a môžu operovať napr. s usporiadaním elektromotorov a batérií. Elektromotory aktuálne nájdeme najmä v rámci náprav elektrických vozidiel, začínajú sa však objavovať vozidlá s motormi integrovanými do kolies.
Podľa šéfa Polestar sa tradičné automobilky snažili, aby ich e-autá „vyzerali ako elektromobily“. Z nejakého dôvodu si mali myslieť, že tieto vozidlá musia vyzerať inak. Dodáva pritom, že výsledok bol častokrát „škaredý“, pričom história mala ukázať, že tento prístup priniesol sklamanie verejnosti, ale aj médií.
„Efektívnejší“ dizajn a menej SUV
Ingenlath ale tiež spomína prémiové značky, ktoré nedávno priniesli elektromobily s tradičnejším dizajnom a slávia tým úspech. Dodáva však, že vzhľad nových elektromobilov bude aerodynamickejší a futuristickejší. Zmeniť sa má napr. predná časť týchto vozidiel, a to s dôrazom na čo najvyššiu účinnosť.
Preto by mali z predku úplne zmiznúť mriežky pre prívod vzduchu, ktorý už nebude v elektromobiloch taký potrebný, čím sa zlepší aerodynamika vozidla. A kvôli lepšej aerodynamike a vyššej účinnosti majú výrobcovia uprednostňovať crossovery, sedany a fastbacky pred veľkými SUV.
Zmena preferencií v rámci interiéru
Pre veľký dopyt po pokročilej konektivite má v interiéri dominovať dotykové a hlasové ovládanie. Pre používateľov sú teraz dôležitejšie displeje a technológie, ktoré ponúkajú, pred množstvom prepínačov a tlačidiel ako v pilotnej kabíne. Šéf Polestar ďalej hovorí, že pre vyjadrenie značky budú dôležitejšie používateľské dojmy a digitálny dizajn ako materiály interiéru.
Vedenie značky Polestar chce povzbudiť kreativitu svojich dizajnérov, aby hľadali nové cesty usporiadania batérií. V chystanom elektromobile Polestar 2 pritom využili systém stavebných blokov a „naskladali“ batérie tak, aby mali cestujúci na zadných sedadlách viac priestoru pre nohy. A do priestoru stredového tunela, ktorý v bežných autách zaberá prevodovka, bola umiestnená časť batérie.
Pochvala čínskych automobiliek
Podľa Ingenlatha môžu teraz navrhovať inovatívne elektromotory a revolučné spôsoby integrácie technológie, čo by pri tradičných autách nebolo možné. Inovatívny prístup však má vyžadovať krátkodobé plánovanie produktov, čo sa budú musieť naučiť tradičné automobilky, aby mohli „držať krok“, hovorí šéf Polestar. Dodáva pritom, že tento prístup sa už aktuálne darí implementovať čínskym automobilkám.
Zdroj: CNN
SÚVISIACE ČLÁNKY:
VW chce znížiť hmotnosť elektromobilov vďaka generatívnemu dizajnu
Volvo/Polestar predstavilo reálneho konkurenta Tesly Model 3
Slovenský dizajnér Škody hovorí o zmenách dizajnu vplyvom elektrifikácie
4 komentáre
Manažér Volva ma so svojím výrokom „Elektromobily navždy zmenia dizajn áut“ fakt pobavil. Takýto neskutočný objav…
Z histórie: prvé automobily boli predsa iba prerobené kočiare. Prirobený benzínový motor, volant a odstránené konské postroje. (Až neskôr bol ten dizajn úplne zmenený.)
Prvé elektromobily boli taktiež iba prerobené spaľováky – odstránený spaľovací motor, výfuk, nádrž a prirobené batérie s elektromotorom. Tak a teraz sem patrí výrok manažéra Volva.
A mimochodom – nebol náhodou zmenený aj dizajn lokomotív, keď skončila parná trakcia? Veď lokomotívy už potom nemali kotol, ohnisko, obrovský komín a neťahali za sebou tender s uhlím…
Ďalšie príklady? Snáď už netreba.
Dajte pokoj s atami na baterky…
Rado, ty daj pokoj so smradlavymi, hlucnymi traktormi.. Už máme po krk a 60 rokov takmer žiadny pokrok ani nápad ;(
Ehm.. Sa netreba čudovať, prečo volva vypadaju tak ako vypadaju.. Ked majú takýchto manažérov, čo objavujú teraz Ameriku 😉