Európsky parlament schválil reformu spoplatnenia cestnej dopravy, ktorá zahŕňa aj špeciálne sadzby pre nízkoemisné a bezemisné vozidlá. Napr. na elektromobily sa pritom budú musieť vzťahovať nižšie poplatky za diaľničné známky či mýto v rámci EÚ.
Ako vieme, elektromobily majú vo všeobecnosti vyššiu obstarávaciu cenu ako porovnateľné spaľovacie vozidlá. Z hľadiska celkových nákladov na vlastníctvo to však môže byť v určitých prípadoch a za istých podmienok dokonca naopak už dnes. Okrem nižších nákladov na pohonné „hmoty“ či servis pritom môžu do hry vstupovať rôzne dane či poplatky.
Minulý rok sme informovali, že v rámci EÚ je na stole reforma dopravy, ktorá by mohla elektromobilistom priniesť nižšie poplatky za používanie európskych ciest. No a pomerne nedávno bola táto reforma schválená európskym parlamentom (EP), vyplýva z tlačovej správy.
V prípade nákladnej dopravy sa cestné poplatky za používanie ciest transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) menia tak (ak teda konkrétna krajina EÚ spoplatňuje používanie svojich ciest), aby reflektovali prejdenú vzdialenosť namiesto časového faktora. A to v rámci princípu používateľ a znečisťovateľ platí. Budú však povolené určité výnimky.
„Výrazne nižšie poplatky pre bezemisné vozidlá“
Krajiny Európskej únie budú musieť do roku 2026 stanoviť sadzby pre nákladné vozidlá a autobusy na základe emisií CO2 a pre dodávky a minibusy na základe ich environmentálnych parametrov. A v prípade nízkoemisných či bezemisných vozidiel sa budú musieť výrazne znížiť poplatky za používanie ciest.
Čo sa týka osobných automobilov a dodávok, spoplatnenie bude môcť aj naďalej prebiehať prostredníctvom diaľničných známok, nielen mýta. Podľa nových pravidiel majú mať diaľničné známky kratšiu platnosť, a to 1 deň, 1 týždeň alebo 10 dní a cenové limity. Tie bude možné zaviesť, „aby sa zabezpečilo spravodlivé zaobchádzanie s príležitostnými vodičmi z iných krajín EÚ“. Poslanci EP pritom chcú, aby príjmy z týchto poplatkov prispievali k udržateľnej doprave, infraštruktúre a mobilite.
Členské štáty EÚ budú mať dva roky na to, aby sa pripravili na uplatňovanie nových pravidiel. Rušenie diaľničných známok pre ťažké nákladné autá a autobusy bude prebiehať postupne. Krajiny na to budú mať totiž 8 rokov. My sme však zvedaví najmä na to, ako sa jednotlivé krajiny postavia k spoplatňovaniu elektromobilov. Predovšetkým Slovensko a okolité krajiny. Mimochodom niektoré krajiny už majú špecifické pravidlá, na základe ktorých sa spoplatnenie odvíja od emisií vozidiel.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Životnosť batérie elektromobilu by mohla byť garantovaná medzinárodným predpisom
Povinnosť budovania nabíjacích staníc v SR pomôže nielen „bytovkárom“
Plug-in hybridy to budú mať v Európe ťažšie. EÚ si posvieti na ich reálne emisie
2 komentáre
Jednodňové by mali veľký význam pre dovolenkárov a iných cestujúcich, ktorí idú po diaľnici len tam, a po dovolenke či práci za čas späť!
A co tak uviest konkretne, v ktorych krajinach a ako platia BEV, PHEV a HEV dianicne poplatky. Napr. v Cesku neplatia auta pod 50mg, cize aj male HEV neplatia, no PHEV nad 50mg platia. Plati to aj pre zahranicne auta.