Čo stojí za záplavou čínskych elektromobilov a aké ponaučenie si treba zobrať od Číny?

12

Čína chrlí jeden elektromobil za druhým, pričom čoraz viac čínskych výrobcov expanduje na zahraničné trhy, vrátane Európy. V Číne pritom vzniklo obrovské množstvo e-mobility startupov. Pár z nich má dokonca väčšiu trhovú hodnotu ako niektoré tradičné automobilky. Čo stojí za významným vzostupom automobilového priemyslu v Číne?

Zdá sa, že Čína už skôr pochopila, že elektromobily sú obrovskou príležitosťou, ako sa stať relevantným hráčom v automobilovom priemysle. Podľa Michaela Schumana, ktorý je okrem iného autorom kníh o čínskej histórii a ekonomike, boli totiž elektromobily jedným z primárnych prvkov v rámci čínskej vládnej iniciatívy „Made in China 2025“, uvádza Evannex na základe Shumanovho článku uverejnenom v The Atlantic.

Nadštandardná podpora

Spoločnosti zaoberajúce sa elektromobilitou od čínskej vlády získali veľkú podporu, čo viedlo k vzniku obrovského množstva tamojších startupov. A exitujúce automobilky sa začali viac preorientovávať na elektrické vozidlá. To prispelo k tomu, že dnes poznáme napr. spoločnosti BYD, NIO, Xpeng a ďalšie iné ako výrobcov áut s veľkým potenciálom, v ktorý značne veria aj investori, keďže títo výrobcovia majú naozaj vysokú trhovú kapitalizáciu. A to dokonca väčšiu ako viaceré tradičné svetové automobilky.

Čínska vláda priamo dotovala výrobcov elektromobilov, investovala do výskumu a vývoja, ako aj nabíjacej infraštruktúry a vodičom elektrických vozidiel ponúkla rôzne výhody, vrátane dotácií na ich kúpu. A dokonca urobila veľké ústupky zahraničným výrobcom, keď napr. v prípade spoločnosti Tesla uvoľnila predpisy súvisiace so zahraničným vlastníctvom. Zrejme aj, či najmä preto, aby mala najmodernejšie technológie v oblasti elektromobility priamo pod nosom.

Samozrejme, najvýznamnejšej priamej pomoci sa dočkali domáci výrobcovia, a to nielen od centrálnej vlády. Podľa Shumana napr. známy startup Xpeng získal len za rok 2020 od investičného fondu naviazaného na jeho „rodné“ mesto 700 mil. $. Taktiež ťažil zo výhodných podmienok ohľadom pozemkov, z pôžičiek s nízkym úrokom či z daňových úľav. Startup Nio zas mal byť v roku 2020 „zachránený“ investíciou vo výške 1 mld. $, ktorej iniciátorom bolo mesto Che-fej.

Čo sa týka celkovej podpory automobilového priemyslu, resp. elektromobility, čínska vláda mala zájsť ďalej ako je bežné v USA, a tým v „oveľa väčšej miere manipulovať trhom, ako by sa tolerovalo v Spojených štátoch,“ uviedol Shuman a dodal, že Čína by vďaka tomu mohla zaplaviť svet „dotovanými produktmi“.

Reakcia USA

Spomínané opatrenia viedli k obrovskému vzostupu čínskeho priemyslu orientovaného na elektrické autá, čo si začali uvedomovať aj svetové mocnosti ako USA. Napr. poradca amerického prezidenta Joea Bidena, Jake Sullivan, v roku 2020 uviedol, že „americké firmy budú naďalej strácať pôdu pod nohami v konkurencii s čínskymi spoločnosťami, ak sa bude Washington naďalej v takej veľkej miere spoliehať na výskum a vývoj v súkromnom sektore“.

A následne prišla Bidenova administratíva s obrovským balíkom peňazí, ktorým chce podporiť výrobcov elektromobilov, nabíjaciu infraštruktúru aj nákup elektrických vozidiel. Biden pritom priamo a sebavedomo uviedol, že tento program pripraví Spojeným štátom pozíciu pre porazenie Číny v globálnej súťaži.

Obmedzenie čínskej podpory

Samozrejme, ani v Číne nie je všetko také ružové, ako by sa mohlo zdať. Podľa odhadov z mája minulého roka bolo na čínskom trhu s elektromobilmi najmenej 119 „hráčov“. To má byť oveľa viac, ako dokáže uniesť trh bez subvencií. Takže dotácie mohli držať mnohých výrobcov „umelo“ pri živote.

Podľa Shumana mal viesť program k „veľkej produkcii, ale spornej konkurencieschopnosti“. Čínska vláda to však zrejme pochopila a obmedzila priamu podporu výrobcov. Viceprezident jedného z najúspešnejších čínskych e-mobility startupov Xpeng, Brian Gu, pritom uviedol, že táto politika nemusela byť najefektívnejším spôsobom ako podporiť odvetvie, pretože veľké dotácie nemali podľa neho prispieť k vybudovaniu spoločností a produktov svetovej triedy.

Zakladateľ poradenskej spoločnosti Sino Auto Insights, Tu Le, Shumanovi povedal, že podpora stála za to, keďže Čína sa v krátkom čase stala lídrom. Na druhej strane dodal, že aj jedna z najpokročilejších čínskych „elektromobiliek“, Xpeng, „je stále vzdialená od schopností Tesly z technologického a softvérového hľadiska“. A nemusí ísť len o Teslu.

Samozrejme, ide o to, kto sa s kým porovnáva. Uznávaný odborník na automobilový priemysel, reverzné inžinierstvo áut či špecialista na znižovanie výrobných nákladov na autá, Sandy Munro, napr. povedal, že „niektoré tradičné automobilky budú nakopané čínskymi výrobcami áut do zadku“ a že ak Tesla bude mať nejakú konkurenciu, tak bude pochádzať z Číny. A na adresu čínskych automobiliek sa uznanlivo vyjadril aj Elon Musk.

Na záver sa ešte vráťme k článku Michaela Schumana. Ten v ňom totiž ku koncu uvádza, že tvorcovia politík by si mali naštudovať čínsky e-mobility príbeh a poučiť sa z neho, aby boli chystané podporné prostriedky vynaložené čo najefektívnejšie.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Priemerná cena elektromobilu klesla v Číne na polovicu, v Európe naopak značne stúpla
VW Group má byť pod obrovským konkurenčným tlakom Tesly a čínskych automobiliek
Čínsky e-mobility startup NIO má väčšiu trhovú hodnotu ako BMW, Ford či GM
Automobilka GAC predstavila systém ultra-rýchleho „8-min“ nabíjania, vrátane 480-kW nabíjačky

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

12 komentárov

  1. Prepad trhového podielu západných automobiliek na čínskom trhu už nie je iba v oblasti BEV, ale úpadok je vidieť aj v tradičnej ICE produkcii.
    Sprevádzaná je silnejúcou hrdosťou Číňanov na kvalitu domácej produkcii, ktorá pragmaticky začína pri nákupe preferovať vlastné firmy. Túto zmenu je už badať aj v Afrike a Južnej Amerike. Som zvedavý ako budú reagovať na čínske BEV chudobnejúci Európania. Ak si začnú kupovať ich autá, prídeme k špirále hospodárskeho úpadku.
    Fakticky sa z európskej transformácie na EV nestala prioritne ochrana životného prostredia, ale nutnosť prežitia EU automobiliek. Bez EV skrachujú…

    • Ale ale, nevidme to tak ruzovo.
      Cina zije preto, lebo tam zapad vyraba. Cina zije preto, lebo zapad kupuje ich lacne produkty. Ak bude zapad nuteny, odstrihne sa kohutik.
      A pozor, to ze cina rastie neznamena, ze rastu bezni obcania.
      Zatial stale niet lepsich krajin na svete ako tych demokratickych.

      A co sa tyka BEV, tak prave tato cinska investicia a tesla nakopla aj europske automobilky. Tie sa zacali priblizovat a coskoro budu mat velke portfolio vlastnych produktov.
      Uz dnes su VW a Skoda naozaj kvalitne produkty. Samozrejme nakoplo to aj Koreu, pretoze iOniq5 a EV6 su ties super produkty.
      Cinu si „chudobnejuci“ europan kupovat nebude, pretoze autami neprerazia tak lahko ako mobilmi, kde sa staci pozriet, ako zapad raz dva odstrihol huawei a vie to spravit aj so Xaiomi.

  2. Všetky elektroautá ,vyrábané v Európe sú čoraz lepšie a aj testovací novinári sú z nich čoraz viac nadšení ! Skoro každý mesiac pribúdajú nové ,takže aj škálovatelnosť je čoraz širšia ,takže už teraz sú na výber aj malé aj stredné aj veľké elektroautá . Jedine ,čo aj niektorí novinári napadnú ,je vysoká cena !! Takže v Európe je všetko v poriadku! Automobilky nezaspali dobu-idú s vývojom ! Po technickej stránke by už teraz väčšine zákazníkov vyhovovali ! Takže ostáva už vyriešiť jediný problém elektroáut a to ich vysokú cenu !? Prečo sú tak drahé , čo zapríčiňuje tak vysokú cenu ?? Ešte raz zdôraznim , že Európske automobilky už teraz , po technickej stránke , sú jednoznačne na vysokej úrovni – treba len postupne znížiť celkovú cenu elektroauta !? Je to tak neriešitelný problém ??

    • VW Ano, z europskych automobiliek hlavneurobil relativne velky pokrok, MEB platforma je fajn. No od zaciatku vyroby ID.3 ID.4 a klonov je problem s ucinnostou tepelneho cerpadla, pri ktorej viaceri majitelia a testeri uvadzaju, ze tepelne cerpadlo v ID.X neprinasa ziadnu usporu energie voci verzii bez TC a nedoporucuju ho vobec kupovat. Je otazka, ci je to len softverovy problem, alebo aj hardverovy a teda takmer neriesitelny.
      Druhym vaznym problemom ID.X je realne vyuzitelna kapacita baterie. Podla merani viacerych odborne zdatnych majitelov a testerov je vyuzitelna kapacita baterie ID.X podstatne mensia ako uvadza vyrobca.

    • Ano JS, je to neriesitelny problem, ak automobilka nevie konkurovat. Ak sa technologickou vyspelostou dorovnava na Teslu, ci ine cinske automobilky, ale cenu ma o 30-40% vyssiu, tak hovorime o NESCHOPNOSTI KONKUROVAT. A ta vedie ku krachu.
      A pomoc rozhodne nie je v dotaciach, ani v argumente, ze cinske automobilky boli dotovane.
      Ano boli, ale ani zdaleka tak, ako su dotovane tie europske. Staci si pozriet kolko miliard sme darovali „slovenskym“ automobilkam v podobe odpustenych dani.
      Pripominam, ze prave dotovanie nici zdravu sutazivost konkurovat a inovovat, pretoze kto je dotovany, proste inovovat nemusi a nemusi ani vyrabat zisk. Jeho ziskom, je dotacia.

  3. Podľa mňa hlavný problém je v batériach a to hlavne preto ,že zatiaľ všetky baterky do elektroáut , si zatial európske automobilky samé nevyrábajú. Neviem , či vôbec si niektorá európska automobilka sama vyrába baterky . Tam , podľa mňa, bude doterajší broblém s vysokou cenou elektroáut !? Nepomôžu korejské , japonské fabriky na baterky v Európe – to cenu tak výrazne nezníži ! Samotné európske automobilky musia mať svoju vlastnú výrobu batérii – tak ako na to prišla Tesla ! Ale aj Tesla je ešte stále závislá na cudzích dodávkach batérií a preto je tiež stále dráhá . A zatiaľ sa stále trápi s vývojom svojich batéríí ! Preto európske automobilky riešia túto,pre nich ,ťažkú situáciu dotáciami , pretože inak by skrachovali ! Vývoj a výroba batérií neni totiž len strojársky problém ale hlavne chemický ! Súčasný výrobcovia batérií nechcú len tak zrazu odovzdať svoje rokmi získane poznatky . Práve teraz maju z toho najväčší profit . Preto má Európa problémy !?

    • JS priemerna baterka stoji dnes 120$ na kWh. To znamena ze napr 70kwh baterka stoji 8400$=8000eur. Ak to mierne zjednodusime: Spalovak typu golf stoji 20k. Samotny spalovaci motor 3000.
      Pri pouziti sedliackeho rozumu a matematiky zakl.skoly by maximalna cena ev napr.id.3 mala byt= cena ice auta – ice motor + baterka= 20 -3 +8= 25k.
      Prevodovku, vyfukove potrubie a dpf filtre maju cenu alektromotora,invertora a kablov.
      Preco teda tato matematika vie fungovat v cine, ale nie v EU? Nase automobilky si pytaju dotovat svoj i tak uz velky zisk?
      Alebo sa medzi sebou dohodli kartelom drzat cenu umelo vysoko, lebo nie su schopne rychlo dodat ev, po ktorych by bol poprask, ak by stali realne ceny a tak touto strategiou oddaluju prechod, kym neprerobia za 15rokov vsetky svoje linky na ev. Pritom uz 20 rokov vedia, ze prechod na EV je logicky technologicky posun.
      Zial strategia im nevysla, lebo cinani stihli vyrobit nove zavody priamo na ev, resp.prerobit linky tych povodne spalovacich. A tak teraz od nich, a dokonca aj od americkej automobilky dostanu kvalitny kopanec na prebudenie z okradania vlastnych obyvatelov.

  4. Netreba sa hlavne pchať do zadku Amerike treba byť neutrálny . Každá krajina má niečo lepšie dobre horšie najhoršie nemôžeme to takto robiť a áno netreba podnikateľom žiadne dane odpúšťať len hrabú a nic nerobia…

  5. LZ-podľa mňa európske automobilky nechcú biť neustále závislé na baterkách z východu ! EU sa doteraz výrobou takýchto batérí moc nezaoberala ,takže teraz musí dohnať vývoj a vrhnúť nemalé prostriedky na výrobné závody pre batérie . Sám ste napísal , že pri znížení ceny by nestíhali s výrobou !? A baterky musia stále teraz dovážať -či sa mýlim ??Takže musia získať čas !?

  6. Nikto tu nič nepíše o servisovaní e-aut. Ak sa spýtate v bežnom servise na elektrické autá, len krútia hlavami a povedia vám všetky mýtusy, ktoré sú už dávno vyvrátené. Takže, kde budem servisovať e-auto po jeho kúpe?

    • Servisovať budete v tom servise, ktorý patrí výrobcovi e-auta. Na to je zákon. A keď bude viac e-áut, budú vznikať aj nezávislé servisy, ktoré budú mať nižšie ceny, ako značkové, tak ako je to dnes pri ICE autách. Mimochodom, e-autá potrebujú oveľa menej servisovať, žiadne výmeny olejov a pod., takže žiadne strachy.

Pridajte komentár