Elektromobily z Číny sa v EÚ zrejme predražia. BYD, Geely a SAIC spoznali výšku predbežného cla, Tesla čaká

17

EÚ, resp. Európska komisia aktuálne zverejnila sadzby „dočasných vyrovnávacích ciel“ na elektromobily dovážané z Číny. Tie začnú platiť budúci mesiac, avšak ohľadom konečného cla zatiaľ nepadla definitíva. Každopádne čínske automobilky BYD, Geely a SAIC spoznali svoje možné individuálne sadzby. A napr. Tesla čaká na verdikt.

„Svetové trhy sú teraz zaplavené lacnejšími čínskymi elektromobilmi. A ich cena je umelo udržiavaná na nízkej úrovni vďaka obrovským štátnym dotáciám. To deformuje náš trh,“ povedala Ursula von der Leyen vo svojom výročnom prejave o stave EV v septembri minulého roku a nasledujúci mesiac spustila EÚ antisubvenčné vyšetrovanie ohľadom možných nekalých subvenčných praktík.

Európska únia sa pritom zameriava na výrobcov, ktorí do EÚ dovážajú batériové elektromobily vyrobené v Číne. Netýka sa to pritom len čínskych automobiliek, ale napr. aj Tesly, ktorá v Číne vyrába pre európsky trh Model 3. Vyšetrovanie bude síce ukončené až koncom tohto roka, Európska komisia (EK) však už dnes zverejnila prvé predbežné opatrenia.

V úvode predmetnej tlačovej správy sa uvádza: „EK predbežne dospela k záveru, že hodnotový reťazec batériových elektrických vozidiel (BEV) v Číne využíva výhody nespravodlivého subvencovania, ktoré spôsobuje hrozbu hospodárskej ujmy výrobcom BEV v EÚ.“

Sadzby predbežného cla

EK tiež uvádza, že „oslovila čínske orgány, aby prediskutovali uvedené zistenia a preskúmali možné spôsoby riešenia zistených problémov spôsobom, ktorý je v súlade s pravidlami WTO“. Spoznali sme pritom výšku dočasných vyrovnávacích ciel, ktoré by nadobudli platnosť 4. júla, ak by rokovania s čínskymi orgánmi neviedli k riešeniu.

Spoločnostiam BYD, Geely (pod koncern patria napr. značky Volvo, Polestar či Lotus) a SAIC (do EÚ dováža BEV najmä pod značkou MG), ktoré sú brané v rámci vyšetrovania ako vzorové, boli predbežne vyrubené individuálne clá vo výške 17,4 %, 20 %, resp. 38,1 %. Ostatní výrobcovia, ktorí spolupracovali pri vyšetrovaní, môžu počítať s váženým priemerom 21 %, ak napokon dôjde k riadnemu zavedeniu zvýšených ciel. Tí, čo nespolupracovali, môžu očakávať 38,1-% sadzbu.

Tesla si počká

Výrobcovia, ktorí neboli zahrnutí do spomínanej vzorky, môžu požiadať o individuálne prešetrenie. Tesla tak už podľa všetkého urobila a zdá sa, že verdikt spozná na konci roku, ak teda EK v konečnom dôsledku pristúpi k riadnemu zavedeniu zvýšených ciel.

Zdroj: EK

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čínsky BYD chce dobyť európsky trh s EV. Pomôžu aj lacnejšie modely a EÚ-továrne
Čínski e-mobility giganti a čínska vláda sa spájajú, aby ovládli trh so solid-state batériami
Európa potrebuje Marshallov plán pre elektromobily, vrátane dotačného fondu, hovorí šéf ACEA a Renaultu
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

17 komentárov

  1. Tak to budu odvetne cla na europske automobilky, a to si myslim, že to bude asi dosť citelne ked vypadnu primi z Činy.
    Cla na cisnke elektromobily alebo europske spalovaky.
    Otazka ci sa este europske spalovaky predavaju v cine? Alebo to padlo uplne na dno predajov.

  2. Aké sú vlastne predstavy EK a EP o zelenej ceste do budúcnosti?!!! Predávať hlavne drahé veľké luxusné supervýkonné elektoautá za ceny európskych výrobcov? Je to proti záujmom obyvateľov EU !!! Chcelo by to zmeny myslenia po voľbách do Bruselu v Bruseli !!!

    • Tak s tebou asi nesuhlasia ludia co robia vo VW Bratislava, PSA Trnava, Jaguar-Landrover Nitra a KIA Zilina.
      Je to vela ludi krorych mozu prepustit koli Cinskym dotovanym elektroautam. A vermi ze velke problemi by nastali ak by zatvorili take velke fabriky, to uz by sme si vobec nemohli dovolit auta.
      Aj europske automobilky pridu s lacnymi eAutami ale je potrebne chvilku vyckat a neocakavat Tuareg za 20 tis. €. Auto do 20t€ moze byt vo velkosti Fabie/Felicie. Nie je to stahovak ale pre rodinu to staci. My sme mali S120L a stacila.

      • Áno, tvoj pohľad je reálnejší, a preto aj správnejší! Ak s iným nesúhlasím, tak vecne argumentujem! EU automobilky a EK s EP nie sú „svätí“, a majú a robia aj veľké chyby.

        Neviem čo za odborníka je „ten“: napchaj si tie vykricniky tam, kam slnko nesvieti…. , on však určite k ozdraveniu situácie s elektroautami u nás neprispeje!!! 🙂

    • Super. Takze zabalime technologicky pokrok, vratime sa k dieselovym traktorom a budeme tu skakat od radosti, ako sme s EU vydrbali. A potom za par rokov zistime, ze Cina, USA a mozno aj Afrika pokrokovo presli na elektroauta, nase cmudidla uz nikto nechce a kedze sme vitazoslavne zavrhli ich vyvoj, sme na chvoste technologickeho pokroku a mame tu novy Detroit.

      • V Číne predaj spaľovákov neobmedzili a má niekto pocit, že sa tam zastavil vývoj BEV? EÚ by mala postupovať takým tempom ako ostatný svet, zrušiť zákaz predaja ICE, zrušiť poplatky za produkciu CO2 a neničiť svoj priemysel. Eautá sa už presadia samé, sú oveľa lepšie ako ICE. Čína a Rusko chcú byť uhlíkovo neutrálne do roku 2060, India do 2070, tak by to mala urobiť aj EÚ a nie vyvolávať obchodné vojny clami. A konečne by sa EÚ mala postarať aj o ťažbu ropy a plynu napr. frakovaním na svojom území a neplatiť drahé peniaze za dovozy, ktoré dvíhajú infláciu.

    • Navyse skandaly s kvalitou aut Xiaomi, ci BYD v Cine, kde uz doslo k zraneniam a nehodam, len znova ukazuju, ze ked sa Cina do niecoho pusti komunistickym „hura“ sposobom (hlava-nehlava), s maximalnym zretelom na cenu, dopadne to vzdy rovnako – katastrofou.

  3. Chlapi, moc rôznych ideológií a záujmov sa snaží ovládnuť príchod, rýchlosť a kvalitu elektromobility. Ako nás ľudí poznám, je a bude to ešte zložité. Máme viac názorov, ako je riešení, teda dobrých riešení. Ukazujú na to aj naše komentáre …..

Pridajte komentár