Elektromobily z Číny, vrátane Tesiel, sa môžu predražiť. EÚ podniká kroky k clám

11

EÚ spustila minulý rok vyšetrovanie zamerané na nekalé subvenčné praktiky súvisiace s elektromobilmi dovážanými z Číny. A na základe predbežných výsledkov začína robiť prvé kroky, ktoré môžu smerovať k zavedeniu dovozného cla na tieto vozidlá. To by sa pritom netýkalo len čínskych značiek, ale aj spoločnosti Tesla či európskych značiek.

Ako sme už informovali, Ursula von der Leyen vo svojom výročnom prejave o stave EÚ v septembri minulého roka povedala: „Svetové trhy sú teraz zaplavené lacnejšími čínskymi elektromobilmi. A ich cena je umelo udržiavaná na nízkej úrovni vďaka obrovským štátnym dotáciám. To deformuje náš trh.“ 

Pri tejto príležitosti bolo tiež oznámené, že Európska komisia (EK) spúšťa antisubvenčné vyšetrovanie elektromobilov z Číny. Von der Leyen pritom povedala, že Európa je síce otvorená hospodárskej súťaži, ale nie „pretekom ku dnu“.

Predbežné opatrenia

Aktuálne mnohé média informujú, že Európska únia už začína robiť prvé opatrenia, ktoré by mohli viesť k zavedeniu cla na elektromobily dovážané z Číny. Bloomberg píše, že EK podľa vlastných slov našla dostatočné dôkazy, že import elektromobil z Číny bol dotovaný, vrátane priameho prevodu finančných prostriedkov, daňových úľav alebo verejného poskytovania tovaru či služieb pod trhové ceny.

Aj keď vyšetrovanie má byť oficiálne ukončené v novembri, colné orgány EÚ začnú s registráciou elektromobilov dovážaných z Číny v aktuálnom období, aby mohli byť prípadne retroaktívne zavedené kompenzačne clá. Predbežné clá by pritom mali byť zavedené do júla a finálne clá do novembra.

Dôvodom týchto predbežných opatrení je, že podľa EK by sa mohla v rámci európskeho trhu prejaviť ťažko napraviteľná ujma ešte pred ukončením vyšetrovania.

Tesla a európske značky

Ak napokon dôjde k zavedenie ciel na elektromobily dovážané z Číny, tie sa pravdepodobne nebudú týkať len čínskych značiek, ale aj európskych (v Číne sa vyrába napr. Dacia Spring) či spoločnosti Tesla (Giga Shanghai vyrába pre Európu Model 3). Zdá sa však, že clá na „nečínske“ značky by mohli byť nižšie („priemerné“) ako v prípade najviac subvencovaných čínskych výrobcov.

Inde sú clá na dovoz z Číny bežné

Portál South China Morning Post v tejto súvislosti uvádza, že „Európa sa považuje za jeden z posledných veľkých trhov, ktorý je otvorený voči pokročilému čínskemu tovaru“. Dovozné clá či iné obmedzenia prístupu na trh sú pritom úplne bežné v rámci USA či Indie.

Stanovisko Čínskej obchodnej komory

Čínska obchodná komora pri EÚ (CCCEU) vyjadrila sklamanie z aktuálnych krokov EÚ a oficiálne vyhlásila: „Vážne dúfame, že európska strana efektívne ochráni legitímne práva a záujmy čínskych podnikov a vytvorí pre ne spravodlivé, nestranné a nediskriminačné podnikateľské prostredie.“

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čínsky BYD chce ovládnuť európsky trh s elektromobilmi a oznámil továreň v Maďarsku
T&E: „Kým nemecké automobilky podvádzali a lobovali, čínske inovovali“. A teraz má EÚ problém
Najväčší konkurenti Tesly sú z Číny, hovorí Elon Musk. Prečo si to myslí?
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

11 komentárov

  1. Ja nechápem, kto to tej Von der Leyen nakukal! V EU sú predražené všetky autá, a BEV zvlášť! Prečo nezačnú vyšetrovať túto skutočnosť! ……

  2. Čo ste móhli čakať od totálne skorumpovanej Leinovej,ktorá ako naša Čaputka ,je riadená figurka . Je zaujímavé sledovať,ako sú na dôležitých postoch dosadené ženy / v Česku ministerka armády /. Neveril som ,že ženy-matky dokážu robiť totálne zlé veci voči ľudom ,voči vlastnej krajne !? Ale história to určite zaznačí. Naša Kolíková má na rukách krv a správa sa ako svetica ! Žena matka – nemôžem to pochopiť !

  3. Bože, všetci sú riadené figúrky, len vy a vami podobní, ste nezávislí a slobodne si robíte, čo chcete. Ešte ste zabudli dodať, že ich riadi 96-ročný starček za účelom vyhubenia polovice populácie na svete. Ale na otázku, prečo a hlavne načo tak komplikovane, nemáte odpoveď.

  4. Iróniou je, že Ursula von der Leyen obviňuje Číňanov presne z toho, čo robí Európa (dotácie, daňové úľavy). Navyše Číňania majú aspoň regulárnu trhovú súťaž, na rozdiel od zmonopolizovanej EU (preto tie vysoké ceny a zaostalé EV). Celkovo mi to pripomína tragikomickú dotačnú a neskôr sankčnú vojnu USA/Boing vs EU/Airbus, keď zlodej kričí – chyťte zlodeja.

    • To sú komplikované prepočty, koľko kto dotuje, to sa asi nedá takto jednoducho tu v momente posúdiť, že aj my dotujeme aj oni dotujú. Čína už desaťročia programovo buduje výrobu BEV vrátane surovinového reťazca za štátne, Európska komisia to už dlho sleduje a kopa odborníkov sa s tým zaoberá. USA už dávno majú 27 % clo na elektromobily z Číny.

      • Sice maju clo aby nepustili cinske, ale davaju aj dotacie ludom, odposys z dani na auta vyrobene lokalne. Mozu mat napr ID.4 uz roky za peniaze za ake sa tu teraz slavnost vypredavaju skladove so starym HW(nedsotany update na V4). EU je malicky trh aby bol sebestacny a dokazal si vyrabat njeco ine ako obskurne maloserie, ale vlastne aj tie zakapali ako Sonos. Sme na upadku, rychlom a silnom. Moozno sa nieco podari, ale atale to bude velmi drahe pre koncoveho v porovnani s Cinou/Usa. Juzna Amerika a Afrika uz defacto patria Cine…

  5. Toto je „bolestivá“ téma nielen pre nás zákazníkov, a nie je jednoduché povedať, kto je prvý a kto posledný vinný! 🙂

Pridajte komentár