Analytická spoločnosť JATO, ktorá sa špecializuje na automobilový priemysel, vydala správu ohľadom vývoja cien elektromobilov na najväčších trhoch. Tie by mali podľa všeobecných predpokladov klesať, no v Európe a USA za ostatných 8 rokov naopak stúpli.
JATO hneď v úvode svoje analýzy vyjadruje presvedčenie, že pokiaľ sa automobilky a vlády nebudú zaoberať problémom rastúcich cien elektromobilov, budú tieto vozidlá aj naďalej zohrávať druhoradú úlohu popri konvenčných autách so spaľovacím motorom.
Čína: – 42 %
Z údajov JATO vyplýva, že Čina je jediným veľkým trhom, kde ceny plne elektrických automobilov vo všeobecnosti klesajú. Sú teda pre zákazníkov dostupnejšie. V roku 2011 totiž stál elektromobil v priemere ekvivalent 1 $, zatiaľ čo v roku 2019 to bolo 0,52 $. To znamená teoretický pokles o 48 %.
Toto zlepšenie má byť podľa JATO dôsledkom vládnych stimulov a zavedenia mestských a veľmi lacných elektromobilov. Čína má v porovnaní s Európou a USA zrejme výhodu aj v rámci bezpečnostných požiadaviek na vozidlá, ktoré sa v priebehu času nesprísňujú tak markantne.
Európa a USA: + 42 %, resp. + 55 %
Naopak v Európe a USA sú elektromobily čoraz drahšie. Kým v roku 2011 vyšiel elektromobil na týchto trhoch na ekvivalent 1 $, „rovnaké“ vozidlo malo stáť o 8 rokov neskôr 1,42 $ (Európa), resp. 1,55 $ (USA). To znamená rast cien o 42, resp. 55 %.
„Západní výrobcovia sa zamerali na prémiové a drahšie autá. Vo vstupných segmentoch zostáva aj naďalej malá ponuka (elektrických vozidiel),“ uvádza JATO.
V tejto súvislosti treba tiež dodať, že tieto automobily sa neustále zlepšujú – väčšie batérie, lepší dojazd, väčšia bezpečnosť, lepšia výbava a pod. To však môže paradoxne brániť ich masovejšiemu prijatiu, keďže ich vysoká obstarávacia cena je pravdepodobne najväčšou prekážkou.
JATO uvádza aj niekoľko príkladov, ktoré ukazuje ich databáza. Renault Zoe (Intens, 80 k) mal stáť na francúzskom trhu v 2011 22 500 €, pričom v roku 2019 to bolo až 26 580 €. Nissan Leaf 1 (SL) vyšiel v USA v roku 2011 na 33 720 $ a v roku 2017 na 36 790 $. Jednou z výnimiek však bola Tesla Model S, ktorej cenový vývoj sa v kontexte permanentného vylepšovania a zmien hodnotí veľmi ťažko, no napriek tomu mala ísť dole zo 77 400 $ (2012) na 76 000 $ (2019).
Aby sa spomínaný trend v Európe a USA otočil, je podľa JATO potrebné, aby vlády prispeli viac v rámci znižovania nákladov na kúpu elektromobilov a aby automobilky počúvali svojich zákazníkov a motivovali ich ku kúpe elektrických vozidiel.
Zdroj: JATO
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Cenovej parity elektromobilov a spaľovákov sa podľa MIT nedočkáme tak skoro
Nissan začal výrazne zlacňovať model Leaf. Môže vyjsť už na 25 900 €
Takto klesala výrobná cena batérií pre elektromobily od roku 2010
3 komentáre
tak ale zas, Tesla Performance stala este pred par rokmi cca 160k, teraz uz necelych 100k, a to ma teraz lepsie zrychlenie, bateriu, dojazd atd… takze ja to az tak tragicky nevidim 😉
Výrobcovia dávajú už do áut v základnej výbave kopu asistentov a tak predražujú autá. Musí byť zákonom prikázané, aby základná výbava bola iba povinná bezpečnostná výbava a všetko ostatné nech je na želanie.
To je ako keby ste si chceli dať rožok s maslom, ale predajne by rožky predávali iba v balíku so šunkou a syrom.