Ohľadom vyrovnania cien elektromobilov a spaľovákov sa názory rôznia. Aktuálna štúdia patrí v tomto smere k najväčším „skeptikom“. Aj napriek tomu, že ceny batérií neustále klesajú a objem výroby rastie.
Štúdia Financial Times sa zamerala na výrobné náklady elektromobilov, pričom ich porovnala so spaľovacími automobilmi. Dospela pritom k záveru, že výrobné náklady kompaktného elektromobilu (nižšia stredná trieda/segment C – napr. Nissan Leaf) klesnú do roku 2030 o 20 %, na 16 000 €, uvádza Green Car Reports.
To má znamenať, že budú stále drahšie na výrobu ako spaľovacie náprotivky. V prípade európskych výrobcov má predstavovať tento rozdiel 9 %. Dodávame, že za štúdiou, ktorá bola vypracovaná pre Financial Times, stojí konzultačná spoločnosť Oliver Wyman.
K vyrovnaniu výrobných nákladov elektromobilov a spaľovákov má dôjsť podľa štúdie krátko po roku 2030. A to aj vďaka poklesu cien batérií. Klesať majú totiž aj ich výrobné náklady – dôsledkom zvýšenia výroby a lepšieho škálovania. Prispieť by mohli aj technologické objavy, ktoré by napr. umožnili komercializáciu solid-state batérií.
Čo ďalšie odhady?
Štúdia Financial Times je jednou z viacerých, ktorá sa snaží predpovedať, kedy môže dôjsť k cenovej parite elektrických a spaľovacích vozidiel. Pripájame preto ďalšie odhady.
Výskumná spoločnosť Bloomberg New Energy Finance (BNEF) zverejnila správu, v rámci ktorej uvádza, že ceny batérií klesnú pod „magickú“ hranicu 100 $/kWh v roku 2024, čo má priniesť cenovú paritu elektromobilov a spaľovákov.
Automobilka Nissan pritom tvrdí niečo podobné. Volkswagen síce neuvádza konkrétny rok, hovorí však, že sa tak stane skôr, ako čakáme. Šéf Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA), Patrik Križanský, zas v tejto súvislosti spomína rok 2023. MIT to však vidí podstatne menej optimisticky.
Nuž, ako to bude, ukáže až čas. V prípade predpokladaného rastu dopytu, zvyšovania objemu výroby elektromobilov a neustálemu klesaniu cien batérií však zrejme nie je dôvod, aby elektrické vozidlá skôr či neskôr nedosiahli cenovú paritu s porovnateľnými spaľovacími automobilmi. Avšak, jedná vec sú výrobné náklady, druhá predajné ceny.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily sú celkovo o niečo lacnejšie ako spaľováky, uvádza LeasePlan
Elona Muska trápia vysoké ceny elektromobilov Tesla. Chce to zmeniť
Elektromobily by mohli byť v rámci EÚ oslobodené od DPH!
3 komentáre
Takto tú planétu nezachránime sú druhovia. Veľa druhov už vyhynulo. Že by sme boli tí poslední?
„Avšak, jedná vec sú výrobné náklady, druhá predajné ceny.“
Pažravosť nás zabije (predražené nie sú len elektromobily, ale aj bývanie, vojny, špinavé energie…). Prežije asi len hmyz.
Zaoberali sa poklesom cien BEV, ale brali pri tom do uvahy aj zdrazovanie ICE napr. vplyvom ekodani? Ak nie tak sa mozu zrovnat skor ako cakaju.