Ceny menších elektromobilov a spaľovákov sa majú vyrovnať už onedlho, predikuje IEA

5

Jednou z častých otázok z oblasti elektromobility je, kedy sa vyrovnajú ceny elektrických a spaľovacích automobilov. A tú sa aktuálne svojou predikciou snaží zodpovedať Medzinárodná energetická agentúra (IEA), ktorá tiež zverejnila odhad ohľadom tohtoročného vývoja predajov elektrických áut.

Predaje elektromobilov neustále rastú, a to aj v terajších neľahkých ekonomických časoch. A podľa predikcie IEA majú rásť aj tento rok – medziročne o 35 % na 14 mil. ks pri trhovom podiele 18 %. K akcelerácii predaja pritom môže významne prispieť aj zníženie cien. A to napr. na úroveň spaľovacích áut. Pred rokom 2020, teda predtým, ako boli ekonomika či automobilový priemysel poznačení pandémiou, infláciou či vojnou na Ukrajine, sa na základe viacerých štúdií predpokladalo, že k vyrovnaniu cien elektrických a spaľovacích automobilov by mohlo dôjsť od roku 2025.

Následne sa predikcie upravili smerom k neskorším termínom. Medzinárodná energetická agentúra (IEA) však aktuálne pomerne optimisticky predpovedá dosiahnutie cenovej parity porovnateľných elektromobilov a spaľovákov z nižších tried už pomerne onedlho, informuje Reuters na základe hovoru vedúceho politiky pre energetické technológie v IEA, Timara Guella, s médiami.

Ten uviedol, že agentúra v prípade malých a stredne veľkých elektromobilov v rámci severoamerických a európskych trhov očakáva cenovú paritu okolo polovice tohto desaťročia. A prekvapením môže byť aj vyhlásenie, že v prípade väčších áut, ako sú napr. SUV a pickupy, to má byť neskôr – okolo roku 2030.

Vo všeobecnosti sa pritom predpokladá a aj doterajšia prax tomu nasvedčuje, že by to malo byť skôr naopak. Vyššie náklady by sa totiž mali lepšie „stratiť“ v rámci väčších a drahších automobilov. Už dnes pritom existujú konkrétne prípady, kedy stoja elektrické modely podobne či dokonca menej ako porovnateľné spaľováky. A to aj v Európe.

Guell tiež povedal, že v Číne sa ceny niektorých menších elektrických modelov približujú k cenám ich ekvivalentov so spaľovacím motorom. Mimochodom pokiaľ vieme, najlacnejšími automobilmi v Číne sú malé mestské elektromobily, takže v tomto segmente a regióne už dnes ťahajú spaľováky za kratší koniec.

Čo si myslia o cenovej parite tradičné automobilky?

Ohľadom cenovej parity elektrických a spaľovacích áut sme minulý rok priniesli vyjadrenia od predstaviteľov automobiliek Volvo, Renault a Honda. Kým Volvo, ktoré predáva najmä väčšie prémiové vozidlá, si myslí, že k vyrovnaniu cien dôjde okolo roku 2025, Renault a Honda to nevidia tak ružovo.

Šéf francúzskej automobilky Luca De Meo uviedol: „Nevidím, že by sa táto parita priblížila.“ A to aj kvôli nákladom na nevyhnutné batériové suroviny. A podľa viceprezidenta pre obchod a predaj spoločnosti Honda America, Davea Gardnera, nie je možné dosiahnuť vyrovnanie cien so súčasnými technológiami batérií. Podľa neho to umožnia až batérie typu solid-state, ktorých príchod na trh sa vo všeobecnosti očakáva po roku 2028.

To je pomerne zvláštne tvrdenie, keďže sa tiež očakáva, že solid-state batérie budú spočiatku drahšie ako súčasné bežné batérie. Podiel na trhu pritom aktuálne významne získavajú pomerne cenovo dostupné batérie s chémiou LFP a na ceste sú sodík-iónové batérie (Na-ion) s ešte lepším cenovým potenciálom.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čínsky automobilový zväz vyzýva k ukončeniu „cenovej vojny“
Porovnanie cien elektromobilov v Európe, Číne a USA. Číňanom môžeme len závidieť
SR patrí ku krajinám s najnižšími nákladmi na vlastníctvo auta. Elektromobily sú pritom čoraz konkurencieschopnejšie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. Jednou vecou je „nechuť“ klasických výrobcov áut vôbec vyrábať elektroautá, a ďalšou je, že keď už, tak „nechuť“ vyrábať menšie a malé elektoautá, a to kvôli nižším ziskom. Pritom bude potrebných oveľa viac práve tých menších elektroáut ….

  2. Len aby sa nestalo že cenová parita príde vo forme zvýšenia cien spaľovákov. Mestské/mini auta zdvihnú na 20 tisícovú úroveň a budú tvrdiť že parita bola dosiahnutá.

    Tak isto ako bolo v inom článku nedávno kde tvrdili že 2035 vlastne spaľováky nezakazujú. Iba na nich budú pokuty za emisie také vysoké že bude nezmysel vyrábať autá nižšej a strednej triedy.

    Čiže bežný ľudia nech jazdia MHD a elita môže mať v p…..penaženke.

      • Zdraženie spaľovákov určite nastane. Keďže objem ich výroby bude priebežne klesať, ich výrobné náklady sa zvyšujú. Tým pádom aj cena musí ísť hore.

        U elektromobilov je opačný trend: objem výroby a konkurencia sa zvyšuje, náklady a cena klesajú.

Pridajte komentár