Jednou z častých otázok z oblasti elektromobility je, kedy sa vyrovnajú ceny elektrických a spaľovacích automobilov. A tú sa aktuálne svojou predikciou snaží zodpovedať Medzinárodná energetická agentúra (IEA), ktorá tiež zverejnila odhad ohľadom tohtoročného vývoja predajov elektrických áut.
Predaje elektromobilov neustále rastú, a to aj v terajších neľahkých ekonomických časoch. A podľa predikcie IEA majú rásť aj tento rok – medziročne o 35 % na 14 mil. ks pri trhovom podiele 18 %. K akcelerácii predaja pritom môže významne prispieť aj zníženie cien. A to napr. na úroveň spaľovacích áut. Pred rokom 2020, teda predtým, ako boli ekonomika či automobilový priemysel poznačení pandémiou, infláciou či vojnou na Ukrajine, sa na základe viacerých štúdií predpokladalo, že k vyrovnaniu cien elektrických a spaľovacích automobilov by mohlo dôjsť od roku 2025.
Následne sa predikcie upravili smerom k neskorším termínom. Medzinárodná energetická agentúra (IEA) však aktuálne pomerne optimisticky predpovedá dosiahnutie cenovej parity porovnateľných elektromobilov a spaľovákov z nižších tried už pomerne onedlho, informuje Reuters na základe hovoru vedúceho politiky pre energetické technológie v IEA, Timara Guella, s médiami.
Ten uviedol, že agentúra v prípade malých a stredne veľkých elektromobilov v rámci severoamerických a európskych trhov očakáva cenovú paritu okolo polovice tohto desaťročia. A prekvapením môže byť aj vyhlásenie, že v prípade väčších áut, ako sú napr. SUV a pickupy, to má byť neskôr – okolo roku 2030.
Vo všeobecnosti sa pritom predpokladá a aj doterajšia prax tomu nasvedčuje, že by to malo byť skôr naopak. Vyššie náklady by sa totiž mali lepšie „stratiť“ v rámci väčších a drahších automobilov. Už dnes pritom existujú konkrétne prípady, kedy stoja elektrické modely podobne či dokonca menej ako porovnateľné spaľováky. A to aj v Európe.
Guell tiež povedal, že v Číne sa ceny niektorých menších elektrických modelov približujú k cenám ich ekvivalentov so spaľovacím motorom. Mimochodom pokiaľ vieme, najlacnejšími automobilmi v Číne sú malé mestské elektromobily, takže v tomto segmente a regióne už dnes ťahajú spaľováky za kratší koniec.
Čo si myslia o cenovej parite tradičné automobilky?
Ohľadom cenovej parity elektrických a spaľovacích áut sme minulý rok priniesli vyjadrenia od predstaviteľov automobiliek Volvo, Renault a Honda. Kým Volvo, ktoré predáva najmä väčšie prémiové vozidlá, si myslí, že k vyrovnaniu cien dôjde okolo roku 2025, Renault a Honda to nevidia tak ružovo.
Šéf francúzskej automobilky Luca De Meo uviedol: „Nevidím, že by sa táto parita priblížila.“ A to aj kvôli nákladom na nevyhnutné batériové suroviny. A podľa viceprezidenta pre obchod a predaj spoločnosti Honda America, Davea Gardnera, nie je možné dosiahnuť vyrovnanie cien so súčasnými technológiami batérií. Podľa neho to umožnia až batérie typu solid-state, ktorých príchod na trh sa vo všeobecnosti očakáva po roku 2028.
To je pomerne zvláštne tvrdenie, keďže sa tiež očakáva, že solid-state batérie budú spočiatku drahšie ako súčasné bežné batérie. Podiel na trhu pritom aktuálne významne získavajú pomerne cenovo dostupné batérie s chémiou LFP a na ceste sú sodík-iónové batérie (Na-ion) s ešte lepším cenovým potenciálom.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čínsky automobilový zväz vyzýva k ukončeniu „cenovej vojny“
Porovnanie cien elektromobilov v Európe, Číne a USA. Číňanom môžeme len závidieť
SR patrí ku krajinám s najnižšími nákladmi na vlastníctvo auta. Elektromobily sú pritom čoraz konkurencieschopnejšie
5 komentárov
Jednou vecou je „nechuť“ klasických výrobcov áut vôbec vyrábať elektroautá, a ďalšou je, že keď už, tak „nechuť“ vyrábať menšie a malé elektoautá, a to kvôli nižším ziskom. Pritom bude potrebných oveľa viac práve tých menších elektroáut ….
Pekne je vidiet tu paritu napr u kia niro, hyundai kona kde tie elektro verzie atakuju hranicu 50tis eur
Len aby sa nestalo že cenová parita príde vo forme zvýšenia cien spaľovákov. Mestské/mini auta zdvihnú na 20 tisícovú úroveň a budú tvrdiť že parita bola dosiahnutá.
Tak isto ako bolo v inom článku nedávno kde tvrdili že 2035 vlastne spaľováky nezakazujú. Iba na nich budú pokuty za emisie také vysoké že bude nezmysel vyrábať autá nižšej a strednej triedy.
Čiže bežný ľudia nech jazdia MHD a elita môže mať v p…..penaženke.
Máš pravdu! Aj ja som už v niekoľkých komentároch zmienil, že sa ceny vyrovnajú hlavne zdražením spaľovákov na úroveň BEV!
Zdraženie spaľovákov určite nastane. Keďže objem ich výroby bude priebežne klesať, ich výrobné náklady sa zvyšujú. Tým pádom aj cena musí ísť hore.
U elektromobilov je opačný trend: objem výroby a konkurencia sa zvyšuje, náklady a cena klesajú.