Obstarávacie ceny sú vo všeobecnosti jedným z atribútov, ktoré bránia širokému prijatiu elektromobilov. Mnohé štúdie sa pritom snažia predpovedať, kedy príde k vyrovnaniu cien elektrických a spaľovacích áut. A existuje aj všeobecné teoretické „pravidlo“, tzv. Wrightov zákon, ktorý predikuje vývoj cien masových produktov na základe zvyšovania objemu výroby. Čo by malo priniesť uplatnenie tohto „zákona“ v oblasti elektromobilov?
Na Wrightov zákon upozornil v súvislosti s elektromobilmi Paul Fosse z portálu Clean Technica. Podstatou tohto nepísaného „zákona“ je predikcia vývoja cien masových výrobkov. Fosse na základe informácií od investičnej spoločnosti ARK Invest, ktorá je známa aj ako „Tesla Bull“, upresňuje, že Wrightov zákon predpovedá, že výrobné náklady na daný produkt klesnú o fixne stanovenú sumu (záleží pritom od výrobku) zakaždým, keď sa jeho kumulatívny počet zdvojnásobí.
To sa pritom najviac prejaví najmä na nových či novších druhoch produktov, pretože ich objem produkcie je spočiatku pomerne nízky a následne, ak sa presadia, produkčná kapacita pomerne prudko stúpa. A do tejto kategórie patria aj elektromobily, ktorých renesancia nastala len pred nedávnom.
Polovičné ceny do roku 2030?
Podľa Fosseho sa v tomto období kumulatívny objem elektromobilov zdvojnásobuje vo všeobecnosti každé dva roky. A v prípade automobilového priemyslu by mal Wrightov zákon priniesť zníženie nákladov cca o 15 %. Fosse na základe toho predikuje čisto teoretické zníženie výrobných nákladov v rámci rokov 2028 až 2030 takmer o polovicu. Zaujímavé pritom je, že takéto zníženie produkčných nákladov avizuje Tesla v prípade vyvíjanej platformy pre svoje elektromobily novej generácie (v porovnaní s predchádzajúcou generáciou). Tie by ale snáď mohli prísť na trh o niečo skôr.
Samozrejme, Wrightov zákon a jeho aplikáciu v rámci automobilového priemyslu treba brať s rezervou, pretože v rámci výrobných nákladov vstupuje do hry množstvo atribútov, vrátane nečakaných externalít, ako sme sa mali možnosť presvedčiť v ostatnom období.
Každopádne ide o jednu z možností, ktorá sa dá zahrnúť v rámci teoretického predikovania vývoja cien elektromobilov, resp. vyrovnania cien spaľovacích a elektrických automobilov. Zníženie výrobných nákladov však samo o sebe nemusí automaticky priniesť pomerné zníženie obstarávacích cien vozidiel. Dôležité bude v tomto smere aj konkurenčné prostredie, ktoré sa tiež môže značne líšiť na regionálnej či lokálnej úrovni.
Značné zníženie obstarávacích cien by pritom mohlo priniesť pomerne rýchle zvýšenie miery penetrácie elektromobilov, ale aj problémy pre tie automobilky, ktoré podcenili elektrifikáciu a transformáciu smerom k elektromobilite. Nuž uvidíme, čo v skutočnosti prinesie budúcnosť.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vyrovnanie cien elektromobilov a spaľovákov je podľa Volva blízko. Honda a Renault nesúhlasia
Porovnanie cien elektromobilov v Európe, Číne a USA. Číňanom môžeme len závidieť
Tesla údajne chystá výrobu „malého lacného Modelu Y“, a to v počte 4 milióny ročne
3 komentáre
Neraz učebnice teórie, a to i ekonomiky, sklamú. Dnes sa môžeme tešiť z vývoja cien a kvality TV od prvej plazmy po dnešné QLED a OLED. V oblasti BEV to však tak výrazné nemusí byť! Zdôvodnenie by bolo na veľa stránok! Zostáva nám však dúfať, že aspoň trochu z toho Wrightovho zákona sa uplatní …
Zaujímavé…
Ak sa pozeráme na vývoj cien BEV v Číne, môžeme konštatovať, že je to pravdivé tvrdenie. Zároveň môžeme konštatovať, že za čínskym trhom zaostávame 10 rokov.