Vo všeobecnosti stále platí, najmä v nižších segmentoch, že obstarávacie ceny elektromobilov sú podstatne vyššie ako v prípade porovnateľných spaľovacích áut. Riešením pritom môže byť lízing vozidla. Podľa štúdie T&E si však lízingové spoločnosti účtujú za elektromobily nepomerne vysoké ceny.
Celkové náklady na vlastníctvo sa v prípade elektrických a spaľovacích áut neustále približujú, pričom v určitých prípadoch môžu byť rovnaké či dokonca v prospech elektromobilov. Problémom však vo všeobecnosti zostáva vyššia obstarávacia cena, predovšetkým v nižších segmentoch. V tých vyšších dokážeme nájsť už teraz vozidlá s podobnou, príp. dokonca výhodnejšou cenovkou.
Ako aspoň čiastočné riešenie vyššej obstarávacej ceny sa javí lízing vozidla. Štúdia neziskovej organizácie Transport & Environment (T&E) však ukazuje, že ponuky lízingových spoločností nie sú vo všeobecnosti moc výhodné, pretože majú byť nepomerne predražené.
Amortizácia má byť podobná
T&E uvádza, že ich analýza cien 2,7 mil. jazdených elektromobilov ukázala, že batériové elektromobily sa neznehodnocujú viac ako vozidlá s iným druhom pohonu. Amortizácia má byť v rámci najväčších automobilových trhov v Európe (Nemecko, Francúzsko, Veľká Británia) rovnaká. Neplatí to síce pre všetky trhy, ale rozdiel sa v tomto smere zmenšuje.
Podľa štúdie je trendom, že elektromobily si zachovávajú čoraz väčšiu zostatkovú hodnotu. To má vyplývať z rastúcej dôvery spotrebiteľov v tento druh vozidiel, a to vďaka ich neustálemu technologickému napredovaniu. Napriek tomu si podľa T&E lízingové spoločnosti účtujú vyššiu amortizáciu, ako by mali. Ich ponuky tak majú byť predražené.
„Škodí to prechodu“
„Lízingové spoločnosti sú pri stanovovaní mesačných splátok príliš konzervatívne. Ich ceny odrážajú stav spred 5 rokov. Pri takejto cenovej stratégii sú ich ceny očividne vysoké a spotrebitelia tak platia za prechod k elektromobilom neprimerane veľa. Tým (lízingové spoločnosti) škodia transformácii smerom k elektrickým vozidlám,“ uviedol Stef Cornelis, šéf sekcie pre elektrické vozové parky v rámci spoločnosti T&E.
Podľa analýzy sú lízingové ponuky na elektromobily v Európe drahšie v priemere o 57 % v porovnaní s ekvivalentnými benzínovými vozidlami. Napríklad lízing elektrického Peugeotu e-208 vyjde na cca 574 € mesačne, zatiaľ čo v prípade spaľovacej verzie je to 371 €.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Porovnanie cien elektromobilov v Európe, Číne a USA. Číňanom môžeme len závidieť
Vyrovnanie cien elektromobilov a spaľovákov je podľa Volva blízko. Honda a Renault nesúhlasia
SR patrí ku krajinám s najnižšími nákladmi na vlastníctvo auta. Elektromobily sú pritom čoraz konkurencieschopnejšie
2 komentáre
Česi aktuálne riešia, kto je zodpovedný za neprimeraný rast cien potravín v tomto období. Všetci, od produkcie, cez spracovanie až po obchod, zvaľujú vinu „na tých druhých“!!! A to platí aj v iných odvetviach, teda aj elektromobility. Zákazníci nemajú lepšiu obranu proti týmto avantúram, ako nekupovať a nekupovať, kým nebudú ceny rozumné!
Naprosty suhlas!