Cenová vojna elektromobilov sa blíži, pretože náklady klesnú, uvádza šéf Fordu

8

V ostatnej dobe sa objavujú správy najmä ohľadom zdražovania elektromobilov, a to vplyvom vysokej inflácie či významného rastu cien surovín pre batérie. Šéf Fordu však aktuálne hovoril o cenách elektromobilov v pozitívnom duchu. Podľa neho sa totiž schyľuje k cenovej vojne medzi výrobcami elektrických áut, čo má v spojitosti so znižujúcimi sa nákladmi výrazne znížiť ceny elektromobilov.

Šéf automobilky Ford Jim Farley na nedávnej konferencii Bernstein Strategic Decisions hovoril aj o elektromobilite a plánoch jeho spoločnosti v tejto oblasti, informuje ABC. Určite pritom zaujal slovami ohľadom cenového boja automobiliek vyrábajúcich elektromobily, ku ktorému má dôjsť v nasledujúcich rokoch. A to konečne aj mimo Číny.

Táto „cenová vojna“ sa má pritom týkať elektromobilov s cenou okolo 25 000 $ (zrejme bez DPH), čo je suma, ktorú spomína Tesla v prípade svojho avizovaného kompaktného modelu. Ten bol však odložený na vedľajšiu koľaj, keďže ako povedal Elon Musk, Tesla má toho aktuálne na tanieri veľa. A prednosť v rámci vývoja dokonca dostal humanoidný robot Optimus. Môže však ísť len o strategické vyjadrenie, aby ľudia nečakali na tento model a kupovali aktuálne dostupné elektromobily značky.

Elektromobily s cenou okolo 25 000 $ podľa šéfa Fordu zdemokratizujú tento druh vozidiel, pričom materiálové náklady na takéto autá majú byť okolo 18 000 $. Samozrejme bude záležať na tom, o aké vozidlá konkrétne pôjde, keďže na trhu sú aj lacnejšie modely. Tie sú však vhodné najmä do mesta či medzimestskej premávky alebo ako druhé auto do rodiny. Farley však mal s najväčšou pravdepodobnosťou na mysli univerzálnejšie a praktickejšie vozidlá so zaujímavým dojazdom aj vnútorným priestorom.

Znižovanie nákladov v mnohých smeroch

Farley tiež uvádza, že 18 000 $ ich aktuálne stojí len batéria pre model Ford Mustang Mach-E (verzia sa nespomína). A palubná nabíjačka má vyjsť na 3 000 $. Viaceré faktory a opatrenia však majú priniesť výrazné zníženie nákladov, dodal šéf Fordu. Samozrejme medzi ne patrí aj očakávané znižovanie cien batérií, ktoré napr. používajú menej drahých surovín.

Ďalšie šetrenie má priniesť výroba vyžadujúca menej práce a času. Nová generácia elektromobilov americkej značky má byť totiž navrhovaná práve s ohľadom na tieto faktory. Ford tiež plánuje znížiť náklady na distribúciu, ktoré sú podľa Farleyho o 2 000 $ vyššie ako v prípade spoločnosti Tesla. Plánuje pritom znížiť aj náklady na reklamu.

Ďalšou možnosťou ako znížiť náklady na elektromobily je optimalizácia ich aerodynamiky. Ako vieme, lepšia aerodynamika zvyšuje efektivitu elektromobilov, čím sa znižuje ich spotreba a zvyšuje dojazd. Vozidlu s lepšou aerodynamikou tak na rovnaký dojazd postačí batéria s nižšou kapacitou a práve tu dochádza k šetreniu. Farley v tejto súvislosti hovorí, že takáto optimalizácia v prípade pickupu „plnej veľkosti“ zvýši dojazd o 120 km pri rovnako veľkej batérií. Z opačného uhla pohľadu, pri rovnakom dojazde má byť možné ušetriť na batérií 3 000 $.

Vyrovnanie cien elektrických a spaľovacích modelov

Spomínané spolu s plánovaným zvýšením zisku z predaja softvérových služieb (vrátane prenájmu asistenčných a autonómnych funkcií) by malo podľa šéfa Fordu priniesť v rámci elektromobilov ako Mustang Mach-E zníženie nákladov o 25 000 $, čím by sa dosiahli rovnaké náklady ako pri porovnateľnom spaľovacom modeli Ford Edge.

Farley ale upozorňuje, že to nebude ľahké, keďže je treba vykonať množstvo opatrení naraz. Prvé elektromobily Ford novej generácie by pritom mali byť pripravené v roku 2026. A to aj z dôvodu výstavby nových tovární na efektívnu výrobu elektrických áut. Zdá sa teda, že aj Ford si začína brať príklad zo spoločnosti Tesla.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Lacnejšie elektromobily sa môžu oneskoriť aj kvôli vojne na Ukrajine, vyplýva z analýzy
V Číne stoja elektromobily v priemere len o 10 % viac ako spaľováky
Elektromobily budú ešte dlho drahšie ako spaľováky, tvrdí technický šéf Mercedesu

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. O väčšine týchto faktov a problémov vedia všetci odborníci i kibici! Dnes je doba na nás zlá! Pozrime sa čo sa deje s cenami palív a energií a ich „tvorcami“, a toto pôsobí a bude pôsobiť vo všetkých odvetviach včítane elektromobility! Keď nastane cenová vojna u elektroáut, bude základná cena oveľa vyššie ….

Pridajte komentár