Dočkáme sa raz toho, že mnohé elektromobily sa budú predávať za výrazne nižšie ceny ako porovnateľné spaľovacie autá dnes? Analytik Adam Jonas si to myslí.
So zaujímavým vyhlásením prišiel vedúci výskumu v oblasti globálneho automobilového priemyslu a zdieľanej mobility, Adam Jonas, ktorý pracuje pre medzinárodnú investičnú banku Morgan Stanley. Uviedol totiž, že viaceré elektromobily by mohli stáť menej ako 5 000 $ (zrejme bez DPH, čo je v prepočte cca 4 200 €).
„Vôbec by nás neprekvapilo, že mnohé elektromobily nakoniec klesnú pod jednotkovú cenu 5 000 $,“ uviedol Jonas v tejto veci. A to vo svojej poznámke po rozhovore s automobilkami, dodávateľmi a odborníkmi z oblasti elektrických vozidiel, píše Teslarati.
Podľa Street Insider Jonas v rámci poznámky zdôraznil, že veľkú zásluhu na tom bude mať zvyšujúca sa efektivita produkcie vyplývajúca z veľkoobjemovej výroby. To pritom nie je nič nové a prekvapujúce.
Mnohí výrobcovia elektromobilov už oznámili ambiciózne plány v oblasti elektromobility, ktorých súčasťou je prudké zvyšovanie výrobných kapacít, zefektívňovanie produkcie či výroba vlastných batérií vo veľkom meradle.
Najväčšie plány v tejto oblasti majú zrejme spoločnosti Tesla, Volkswagen Group či GM, nehovoriac o čínskych automobilkách. Napr. Tesla ohlásila, že sa chystá vyrábať novú štrukturálnu batériu, ktorá umožní jednoduchšiu výrobu jej áut, pričom so zvyšovaním produkčnej efektivity pomôže aj zameranie na výrobu čo najväčších odliatkov karosérie prostredníctvom gigantických vysokotlakových odlievacích zariadení Giga Press.
A zabúdať nesmieme ani na snahu Tesly o významnú redukciu dĺžky kabeláže v jej elektromobiloch, ktorá podporí zvyšovanie miery automatizácie výroby.
„Lacné“ elektromobily za už začínajú objavovať
Už dnes sa najmä v Číne darí vyrábať cenovo dostupné elektromobily. Zatiaľ však ide najmä o menšie vozidlá s „mestským“ dojazdom. Výborným príkladom, ktorý začínajú nasledovať aj iní výrobcovia, je pomerne schopný čínsky elektro-bestseller Wuling Hong Guang MINI EV s cenou cca od 3 600 € (po prepočte).
Presadzovať sa pritom začínajú lacnejšie bezkobaltové batérie typu LFP, ktoré určite výrazne podporia znižovanie výrobných nákladov na elektromobily. A vo vývoji je ďalšie množstvo batériových technológií, ktoré majú okrem iného priniesť nižšie výrobné náklady.
Ku klesaniu cien elektromobilov určite prispeje aj stúpajúca konkurencia, veď nové elektrické modely rastú ako huby po daždi. Budúcnosť sa v tomto smere teda javí pozitívne.
Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Noya Fields/Flickr (CC BY-SA 2.0)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Znižovanie cien áut Tesla „MIC“ bude pokračovať aj naďalej, uvádza viceprezident Tesly
Koncern VW predstavil batériovú stratégiu. „Unifikovaná“ batéria má priniesť cenovo dostupné elektromobily
GM chystá 30 „lacnejších“ globálnych elektromobilov s dojazdom až 725 km
19 komentárov
Analytik Adam Jonas hlúpy nie je. Rozhodne.
on mozno nie, ale ti, co tym kecom veria 😉
Ja len v jedinú vec dúfam…. Ak príde ten „magický rok“ 2030 , keď sa zakáže predaj spaľovákov a bude si možné vybrať elektro od najlacnejších po najdrahšie… Len mám pocit, že to tak nebude…
Určite sa v roku 2030 bude dať kúpiť lacné BEV v EU.
Sú na to dva silné argumenty.
1. Prienik čínskych výrobcov BEV na EU trh.
2. CATL investuje do výstavby tovární na batérie priamo v EU.
Na trhu EU bude v tomto desaťročí bitka o prežitie domácich výrobcov áut, podobne ako pri mobilných telefónov. Nezabúdajte ani na zvyšujúci sa počet outsourcovaných modelov do Číny, ktoré sú určené pre náš trh. Odborári v automotive už teraz interne vyskakujú po plafón (mimochodom oprávnene).
A na koho to bude mať extrémny dopad?
Slovakia….
To si daj za klobúk, že to tak nebude !!!
Rok 2030 je len navrh. Okrem toho potencionalny zakaz predavania spalovakov neznamena ze si nebudes moct aj po tom termine kupit novy spalovak. Zakaz znamena ze na trh uz nesmie prist novy model co nesplna dane kriterium. Vsetky modely ktore pridu skor sa budu moct dalej predavat. Tak isto je to aj teraz pri eu norme aj pri povinnych bezpecnostnych systemoch.
Na nabíjačky budú poradovníky ……
tak sa uz postav do radu aby si nemusel potom cakat, dilino…
Inak to by mohla byt pomerne veľká katastrofa, keby si už naozaj každý kúpil 2-3 a nemal ich kde parkovať.. Snáď potom príde vláda a pomôže nám razantnym spoplatnenim parkovania, zvýšením daní za vlastníctvo áut, atď.. Riešení je veľa 😉
V opačnom prípade nás čaká dopravný Armagedon 😉
Kreativita politikov a úradníkov bude zameraná na strihanie strednej triedy. Na korporácie a oligarchov si netrúfnu. Môžeme sa tešiť na zdanenie jazdy za kilometer, parkovania, všade prítomné senzory s prepojením na automatické pokutovanie a podobne. Sem tam sa ľudia nahnevajú a páni ustúpia, ale pomaly si zvyknú. Postupne sa variť žaba bude…
A umelá inteligencia bude brať prácu tým, ktorí si dnes arogantne myslia že im sa to nestane…
Keď som sa v roku 2010 pýtal taxikárov, kedy budú samojazdiace autá, všetci tvrdili, že toho sa nedožijú. Srandovný názor ekonómov, že z nich budú vedci, výskumníci nových technológií a že sa adaptujú na nové, doteraz nepoznané profesie, považujem za silne odvážny. Ale niektorým sa to určite podarí. Držme si vzájomne palce. Samozrejme konkurencia AI je pre množstvo profesií prítomná už dnes. V kombinácii s BEV však bude predstavovať zásadný psychologický zlom pre celú spoločnosť. Ale hlavne ekonomický….
Chudobnejúca stredná trieda bude nútene prechádzať na zdieľanú ekonomiku. Auto si nebudeme môcť finančne dovoliť. Robotaxi budú patriť nadnárodným spoločnostiam a v aute nebudete sedieť sám, bude to extra platený luxus. Má to aj pozitíva. Ožrať sa a nechať odviezť robotaxi bude podstatne menej riskantné, ako sám šoférovať 🙂
Táto transformácia bude trvať menej ako 20 rokov.
Len aby týkla voda…
Nezabudajte ze pridu lietajuce auta/osobne drony a budeme robit airparkoviska zo striech. 🙂 Po zemi bude jazdit len chudoba. 🙂
Väčšina ludí na Slovensku,ktorí potrebujú auto,si kupuje ojazdené auto s cenou do 5–6-tisíc eur.Hlavne mladí! Takže cena elektroaut do 5000 eur by nič v počte aut nezmenila,pretože kto si chce kúpiť auto aj teraz , tak si ho vdaka širokej cenovej ponuke kúpi . Hlavný problém u elektroaut je problém nabíjania hlavne v mestských aglomeráciach / paneláky/. Pri rodinných domoch ten problém neni ale na Slovensku býva velké percento ludí práve v panelákoch—tam je velký problem s existenciou elektroaut!?Neviem,kolko ludí percentuálne býva v panelákoch,ale určite je to dosť velké percento!!
Nie je to problém, pozrite sa na Čínu. Tak to bude aj v EU s cca 10 ročným oneskorením. Európa to má v podstate veľmi jednoduché. Keďže nie je líder, stačí kopírovať Čínu.
Je to ako s patentami. Kedysi zaostalá Čína kopírovala USA a EU, dnes je to naopak. Čína generuje výrazne viac patentov a má podstatne lepšie technické školstvo ako západ. A to v kvalite a hlavne v kvantite. To sa postupne pretavuje do celého hospodárstva.
Záverom: Slovensko sa musí učiť nie len od vyspelých západných krajín, ale už aj od Číny.
JS: Fy Seak z Presova uz ma v testovacej prevadzke nabky na lampach poulicneho osvetlenia v niekolkych lokalitach. Lampy su vsade aj po sidliskach, a su kapacitne dostatocne dimenzovane povodne na stare sodikove lampy cize teraz predimenzovane vdaka nahradzaniu ledkovymi osvetlovacimi telesami koli uspore, tak v pohode zvysna kapacita rozvdov moze byt vyuzita na naboijanie EV. To ako priklad.
Ale bytovkari si mozu nabit auto aj pocas nakupu v supermarkete aj na cely tyzden pre dochadzanie do prace, ak nie na 2 tyzdne. Alebo v OC pocas toho kym su v kine, fitku, restike ….. alebo v praci … moznosti je vela. S rastom poctu EV bude rast aj pocet nabiek/zasuviek kadetade, tak v tom nevidim problem.
panelákových je cca (veľmi) zhruba 50%
Ja to celý čas tu vypisujem 🙂
zatial auticka na baterku s realnym dojazdom v zime 100 km a menej …..nemaju vacsiu hodnotu ako 1000 eur !!!
nie elektromobily pojdu s cenou dole, ale spalovaky ich cenou dorovnaju.