- Analýza od Bloomberg Green prináša zaujímavý pohľad na „bod zlomu“ v rámci prijatia elektromobilov a ďalšieho možného vývoja v tejto oblasti.
- Prekročenie bodu zlomu, ktorý dosiahlo 23 krajín, napr. aj vrátane Maďarska, významne akceleruje predaje elektrických áut.
- Globálne bol bod zlomu dosiahnutý v roku 2021 a aj vďaka tomu celkový rast predaja áut ťahajú práve elektromobily.
- Objavujú sa signály masového prijatia elektromobilov, podobne ako tomu bolo kedysi v prípade „mikrovlniek“.
- A trend má byť jasný – skôr či neskôr sa spaľovacie autá majú stať „múzejnými exponátmi“.
Aj Bloomberg spomína starú pravdu, že nové technológie to majú spočiatku väčšinou veľmi náročné. Ako príklad uvádza mikrovlnnú rúru. Tá sa totiž počas prvých 20 rokov dostala len do 10 % amerických domácností (USA). Potom však prišiel boom a stali sa súčasťou takmer každej kuchyne.
A podľa Bloombergu sa niečo podobné začína diať aj s elektromobilmi. Začiatok ich masového prijatia má signalizovať bod zlomu, ktorý dosahuje čoraz viac krajín. Týmto bodom má byť 5-precentný podiel predaja v rámci nových áut. Ten dosiahlo 23 krajín, vrátane susedného Maďarska. Celkovými ťahúňmi sú pritom Čína, USA a krajiny západnej Európy. A v prípade podielu predaja jasne dominuje Nórsko (82,1 % v Q2/2023).
Po dosiahnutí 5 % podiel rýchlo rastie
Skúsenosti podľa Bloombergu ukazujú, že po dosiahnutí bodu zlomu následne podiel vo všeobecnosti rýchlo rastie, aj keď sa nájdu výnimky ako napr. Taliansko. Trajektóriu tohto rastu pritom načrtávajú prví osvojitelia. Napr. z 5 % na 25 % len za 4 roky. Spomína sa aj krivka rastu v tvare písmena S. Podobne ako napr. v prípade televízorov, mobilných telefónov a LED žiaroviek.
Mnohé krajiny však majú zatiaľ ďaleko od dosiahnutia bodu zlomu. To sa však má zmeniť, keď sa vyriešia problémy s cenou elektromobilov, nabíjacou infraštruktúrou a skepticizmom vodičov. Bod zlomu ale nemusí byť ďaleko napr. pre Indiu, ktorá nepatrí k ekonomicky najvyspelejším krajinám a ktorá má byť 3. najväčším automobilovým trhom sveta. Aktuálne síce dosahuje 3-% podiel predaja elektromobilov, ten sa však zdvojnásobil len za 6 mesiacov.
Body zlomu v prípade automobiliek
Zlomovým momentom pre boom elektromobilov môže byť zlacňovanie, ktoré vo všeobecnosti zvyšuje predaje. Body zlomu pritom môžu byť špecifické pre jednotlivé automobilky. Podľa Bloombergu sa však napr. v Európe ukazuje, že keď automobilka dosiahla kvartálny podiel predaja áut do zásuvky (elektromobily a plug-in hybridy) 10 %, tak sa následne ich podiel v priemere strojnásobil len za necelé 2 roky.
Ťahúňmi sú zatiaľ len 3 veľké krajiny/regióny
Aj keď globálny predaj čisto elektrických áut dosiahol podiel 5 % (teda „bod zlomu“) v roku 2021, aktuálne za 90 percentami predaných elektromobilov stoja len 3 krajiny/regióny – Čína, USA a Európa. Bod zlomu pritom zatiaľ neprekročili krajiny, v ktorých sa dokopy predá cca tretina všetkých áut. A z 20 najľudnatejších krajín sveta dosiahli 5-% podiel elektromobilov len 4.
Aj tak však za rastom celkového globálneho predaja áut stoja práve elektromobily. A podľa prognóz BloombergNEF „tento trend bude pokračovať, kým sa zo spaľovacích áut nestane „múzejný exponát“. A to bez ohľadu na to, či to potrvá 10 alebo 50 rokov.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prelom? Elektromobil sa zrejme stal najpredávanejším autom na svete – prvýkrát v histórii
Stav a budúci vývoj elektromobility na Slovensku: Výročná správa SEVA
Historické „euro-míľniky“: Elektromobily predbehli „dízle“, e-model najpredávanejším autom za polrok
Elektromobily budú už onedlho lacnejšie ako spaľováky z hľadiska TCO, tvrdí slovenský IEP
ODBER NOVINIEK
18 komentárov
Každý, kto si dnes kúpi spalovak, tak si kupuje nepredajné auto. “ Čierneho Petra“ ktorého sa už nezbaví, a časom sa zmieri so 100% stratou + zvišujúcimi sa nákladmi a znižujucim sa komfortom.
Či sa to slovákom páči alebo nie. Nemci sa zbavujú spalovakov a nadšený slováci kupujú „super“ auta za „parádnu“ cenu, no neuvedomujú si náklady na servis takých aut. Kým náklady na VW Golfa s manuálom neboli veľké, tak náklady za Audi A6 s automatom su niekolko krat vyssie. Zároveň ignorovanie drahých pravidelných servisných intervaloch spôsobuje poruchy, ktoré sa u Audi šplhajú k tisícom € za opravu.
Veľmi silné slová, realita je však taká, že kto si dnes kúpil nové EV môže čakať pri ďalšom predaji výrazný prepad ceny a postupný úbytok komfortu súvisiaci s poklesom dojazdu. Veľmi jednoduchý príklad z reálneho života mám za sebou aj ja. Stál som pred kúpou nového automobilu a rozhodoval som sa medzi Golfom 1,5 TSI a ID.3 58 kW. Bývam v bytovke a najbližšiu možnosť nabíjania mám na DC od ZSE. Mesačne prejazdím asi 2000 km, z toho asi 60 % sú dlhšie jazdy po diaľnici. Ak by som zvolil ID.3 v cene 38000 s paušálom FLAT by som mal mesačné náklady 89 EURO, čo by predstavovalo 5340 EURO za 5 rokov a 120 000 km prevádzky. S Golfom 1,5 TSI dlhodobo jazdím za 5,3 a keďže tankujem prémiové palivo mám naklady na 100 km necelých 10 EURO. Celkové náklady po 5 rokoch na palivo budú približne 12000 EURO. V porovnaní s Golfom som pri ID.3 ušetril na palive 7000 EURO.Problem je však ten, že Golfa som skladovku kúpil za 24000 EURO, takže aj po 120 000 km bude ICE na prevádzku o 7000 EURO lacnejší. Cenu servisov nemá zmysel porovnávať, to čo s ID.3 ušetrím na servisoch dobehneme na drahším poistení auta.
A to nespomínam obmedzený komfort na diaľnici (v Golfe absolvujem aj v zime 300 km po diaľnici bez zastavenia, ID.3 to nezvládne ani v zime).
Ďakujem, EV som v minulosti vlastnil, ale pre svoje mnohé obmedzenia som sa vrátil k ICE.
Tvrdenie, že nové ICE je do buducna nepredajné je veľmi odvážne. Po predaji polročného EV, ktoré stratilo na cene viac ako 25 %, to vidím naopak. Dôkazom toho je plný internet nepredajnych EV.
Zabudli ste započítať škody na klíme, ak zostaneme pri spaľovákoch, kvôli globálnemu otepleniu naše deti nebudú mať čo piť, jesť a po tornádach ani kde bývať.
Keď už sa povie A, nezabudnite povedať B. Kompletný prechod cestnej dopravy na EV je pre klímu omnoho väčšou záťažou ako výmena všetkých ICE EURO 0 – EURO 5 za moderné EURO 6.2. Spaľováky nemusia nutne jazdiť na fosílne palivá, a na všetky EV nemáme dostatok nerastných surovín.
Vedci tvrdia, že prechod na EV veľmi pomôže. Surovín je dosť, objavujú sa aj nové typy batérií, napr. na báze sodíka. A do batérií raz použité suroviny sa nestratia, ale po recyklácii sa z vyše 90 % dajú znovu použiť, čo u fosílnych palív neplatí. A napokon, zásoby ropy a plynu sa o pár desaťročí minú.
Ani na spaľováky nemáme dostatok ropy, max. na pár desaťročí a škoda takú hodnotnú surovinu spaľovať, dá sa využiť oveľa rozumnejšie.
Kompletný prechod cestnej dopravy na EV je pre klímu omnoho väčšou záťažou ako výmena všetkých ICE EURO 0 – EURO 5 za moderné EURO 6.2.
Dajte nejaký dôkaz.
Lebo mnohý ICEčkári si myslia, že oni si predsa tankujú benzín na čistých benzínkach. Pozrite si „ekologickú“ ťažbu ropy z ropných pieskov, dopravu tankermi (havária tankera Exxon Valdez, poškodenie vrtov v mori a ekologické katastrofy s tým spojené) a taktiež by som vás nasťahoval k Slovnaftu…
Všetko sa dá predať, záleží len na cene.
Ja fandim ev, sam zvazujem kupu ale po prepoctoch mi to vychadza stale na spalovak a to mam doma na streche fv. Sledujem aj starsie inzeraty a niektore Ev sa tam drzia uz dobrych par mesiacov. Vyskakuju mi tam 2 polozky ktore to stahuju dolu a to nakupna cena a cena poisteni. Apropo bod zlomu je u mna 50% predajov a viac. Ja este nejaky ten rok pockam a az to bude davat ekonomicky zmysel idem do toho.
Nedá sa všetko robiť len podľa finančnej výhodnosti. Ak by sme tak postupovali aj napr. pri rozhodovaní o tom, či mať deti, už by sme dávno vymreli.
???
a podla coho ineho sa mame rozhodovat, ak nie podla toho ci sa to vyplati?
ak to ma byt ekologia, tak auta sa na sklenikovych plynoch podielaju iba nejakymi 10%tami. Ked aj vsetci prejdeme na eltroauta, tak to nas problem nevyriesi.
Ten skladovy Golf mal rovnaku vybavu a komfort ako ID3?
Urcite zatial este niesu EV modely vhode pre kazdeho akazdy ucel.
Ak vam vychadzal lepsie ICE he to vporiadku, ale to tiez neplati pre kazdeho.
Ak by ste mal vacsi najazd tak to zas inak vychadzalo atd.
Nekupuje si kazdy auto na 20+ rokov. Niekto meni auto uz po 2r iny po 5r a ti tie spalovaky este predaju. A aj neskor, sice zrejme nie v EU ale mimo aj o 20r budu kupovat spalovaky.
Ja fandim tiez EV. Na streche domu mam aj fotovoltiku, ale ked pozeram dnesne ceny EV, jednoducho na to nemam. Napr. Peugeot 208 benzin 16000 Eur vs. 208-e 33000 Eur. Momentalne musim zobrat benzin.
Holy bosy najslabsi 208 v zaklade nemozete porovnavat s 208e. 2,5 roka dozadu ked som si vyberal EV bol 208e jeden z mojich finalistov a ked som si spalovaci 208 nakonfiguroval co najblizsie k 208e tak ten rozdiel v cene nebol dvojnasobny ale nie velmi velky.
Samozrejme ak niekto nepotrebuje ziadnu vybavu a jazdne parametre a staci mu verziia „rebrinak“ tak potom je ICE ekonomicky lepsia volba.
Pre PETER
EV nie je o mnoho ekologickejšie ako ICE. Tak ako je ťažba, spracovanie a doprava ropy rovnako je z hľadiska ekológie problematická ťažba a spracovanie surovín pre batérie EV. Nie je to len o výrobe batérii, ale aj o výrobe samotnej el. energie. Na svete je veľký podiel výroby formou fosílnych palív (uhlie, zemný plyn). Spásou nie sú ani obnoviteľné zdroje energie, stačí sa pozrieť akou formou sa recyklujú kompozitné lamely veterných elektrárni, ktoré sa zakopávajú pod zem a podobne. Svet nie je čierno biely, ak si niekto myslí, že EV je záchranou pred globálnym oteplovaním a spásou ľudstva tak je na omyle. Či už ICE alebo EV majú svoje negatíva z hľadiska ekológie, bezhlavé pretláčanie EV formou dotácii a zákazu produkcie nových ICE začína pripomínať totalitný režim, ktorý pretláča len jeden druh pohonu. Nemám nič proti EV, v meste sú veľmi dobrou voľbou, ale nech o budúcnosti tohto pohonu rozhodnú zákazníci a nie štáty formou dotáciii, na ktoré sa zložia všetci vrátane ľudí, ktorí auto ani nevlastnia.
Minimálne na Slovensku EV je omnoho elkologickejšie ako ICE, môžeme sa tešiť. Na Slovensku sú emisie na 1kWh elektrickej energie 142g CO2. Na 100km tak elektromobil so spotrebou 15kWh (napríklad IONIQ 6) vyprodukuje 2130g CO2.
Porovnateľné auto (napríklad Škoda Superb) vyprodukuje od 142g na 1km alebo 14200g na 100km, t.j. 6,67-krát viac (pri papierovej spotrebe, čo je málo reálne).
O ostatných emisiách spaľovacích áut ani nehovorím, tak isto o možnosti nabíjať elektromobil v noci s ešte omnoho nižšími emisiami, prípadne z fotovoltiky.
Ťažba ton ropy, ktoré za svoj život spotrebuje ICE sa s ťažbou surovín na batérie, ktoré sa ešte k tomu recyklujú, je neporovateľná.
PIPO A POPI majú svoje pravdy a argumenty! PIPO to podľa mňa vidí až príliš tendenčne v neprospech ICE! POPI mu správne argumentuje svojimi skúsenosťami z praxe. Ostatní sa pridávajú k jednému alebo k druhému! Tak to zrejme bude pokračovať aj naďalej! …….
P.S. Aj ja fandím postupujúcej elektromobilizácii, ale mám úctu aj k doterajšej ICE technike, ktorá nás skoro 160 rokov posúvala a ešte nejaký čas bude i s pribúdajúcimi BEV posúvať vpred!