Poisťovňa spochybňuje bezpečnosť elektromobilov falošným požiarom a pochybnými štatistikami

8

Už sme si zvykli na FUD správy ohľadom bezpečnosti elektromobilov, ako aj na výsledky crash testov a štatistiky, ktoré naopak dávajú elektromobilom vysoký kredit z hľadiska bezpečnosti. Aktuálne sa však zdá, že poisťovňa AXA spojila tieto svety.

Nadpis tlačovej správy spoločnosti AXA ohľadom vlastných crash testov áut pre rok 2022 hovorí o tom, že elektromobily prinášajú viac kolízií a nové riziká. Poisťovňa pritom tvrdí, že vodiči elektromobilov spôsobujú o 50 % viac kolízií ako vodiči bežných spaľovacích áut.

Na svedomí to má mať tzv. overtapping, čiže neočakávane prudké zrýchlenie po zošliapnutí pedála akcelerátora vyplývajúce z okamžite dostupného maximálneho krútiaceho momentu, na čo nemusí byť množstvo vodičov zvyknutých a pripravených, v dôsledku čoho stratia kontrolu nad vozidlom. To sa má týkať najmä výkonných elektromobilov.

Overtapping môže podľa poisťovne viesť napr. k tomu, že vodič prejde vo vysokej rýchlosti ostrovčekom križovatky, pričom dôjde vymršteniu vozidla, jeho pretočeniu a dopadu na strechu. A keďže podľa spoločnosti AXA nie je batéria dostatočne chránená zospodu, môže pritom dôjsť k poškodeniu batérie a následnému požiaru.

Odporúča pritom výrobcom áut, aby chránili spodok batérie napríklad titánovým plátom. To je veľmi zaujímavé odporúčanie. Otázkou pritom je, ktorý výrobca si neuvedomuje, že je potrebné nekompromisne chrániť batériu aj zospodu. Zaujímavé je aj to, že staršia Tesla Model S, ktorú AXA použila na „demonštračný“ crash test, po ktorom toto vozidlo začalo horieť, má titánový kryt batérie.

Zamlčaná „pyrotechnická show“

Prečo teda v rámci „demonštračného“ crash testu poisťovne AXA pred publikom začala Tesla Model S po dopade na strechu horieť? Nuž, vysvetlenie sa objavilo až potom, ako sa v tom začal vŕtať web 24Auto, o čom informoval Electrek. Ten totiž zistil, že išlo o falošný bezpečnostný test. AXA na podnet spomínaného autoportálu dodatočne priznala, že testovaná Tesla Model S nemala batériu a požiar umelo spôsobili pyrotechnické nálože. AXA to odôvodnila tým, že skutočná demonštrácia by bola pre hostí nebezpečná. Že išlo o „divadlo“ sa však v tlačovej správe nespomína.

Švajčiarski elektromobilisti sú nebezpeční, nemeckí nie…

Web Teslamag zas upozornil na nezrovnalosti okolo spomínanej štatistiky, podľa ktorej vodiči elektromobilov spôsobujú o 50 % viac kolízií ako vodiči bežných spaľovacích áut. V nemeckej verzii tejto tlačovej správy sa totiž podľa Teslamagu malo v rámci komentára predstaviteľa spoločnosti AXA Germany uvádzať, že v Nemecku nespôsobujú elektromobily viac nehôd ako spaľovacie autá.

Hovorkyňa spoločnosti AXA na podnet webu Teslamag dodatočne uviedla, že tvrdenie o vyššom počte nehôd sa má týkať Švajčiarska. A zdá sa, že následne AXA upravila nemeckú tlačovú správu, kde sa už neuvádza štatistika pre nemecký trh. Spomína sa v nej však o 50 % vyšší počet nehôd v rámci Švajčiarska. Zaujímavé.

Bolo porovnanie korektné?

Záverom ešte chceme upozorniť na postreh webu Electrek, ktorý upozornil na to, že AXA neporovnávala nehodovosť vozidiel v rámci segmentov. Keď sa nad tým zamyslíme, to môže výrazne vplývať na korektnosť štatistík. Veď si zoberme, že napr. v porovnávanej vzorke na strane elektromobilov môžu mať zásadné zastúpenie extra rýchlo akcelerujúce a výkonné modely spoločnosti Tesla, ktorá je najväčším výrobcom elektromobilov na svete a na strane spaľovacích áut môžu prevažovať podpriemerne výkonné modely z nižších segmentov.

Elektromobily Tesla však tiež nemusia byť dobrým príkladom. Podľa štúdie spoločnosti Cambridge Mobile Telematics totiž majú vodiči Tesiel čeliť o polovicu nižšiemu riziku havárie ako vodiči v iných autách. Je pritom možné, že vďaka systému Autopilot, ktorý je mimochodom taktiež častým terčom FUD správ.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily by mohli byť naopak menej náchylné k požiaru ako spaľovacie autá | Analýza
Nie je dôvod zakazovať elektromobilom vjazd do parkovacích domov, hovoria odborníci aj poisťovne
Elektromobily Tesla po stránke bezpečnosti vychádzajú z reálnych scenárov a nie len zo štandardizovaných crash testov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. Je veľmi smutné, že niekto dokáže vymýšľat a vymýšľa takéto, s prepáčením za výraz, „drísty“.
    Ale je oveľa smutnejšie, že veľa ľudí tomu aj verí!

    • Mýliš sa! Oni konajú v prospech poisťovne a teda svojich príjmov !!! Takú tendenciu majú mnohí aj z iných odvetví biznisu, len im to nesmieme dovoliť, či dožičiť !!! ….

  2. Cele je to smiesno-smutne. Vyberu z elektromobilu bateriu a spravia pyrotechnicku show, aby to vyzeralo strasidelne. A pritom, ak by ta Tesla mala bateriu namontovanu, tak by sa pri danom manevri vobec neprevratila, kedze je to prave bateria, ktora zabezpecuje stabilitu vozidla a posuva tazisko vyrazne smerom nadol. Bez baterie su fyzikalne vlastnosti auta diametralne odlisne a tento test teda nemoze v ziadnom pripade odrazat simulovanie reality. Prevratit Teslu na strechu, resp. akykolvek iny elektromobil s bateriami v podlahe, je naozaj velke umenie. Pre AXU ale ocividne ziadny problem, odstranime bateriu a nikomu nepovieme 🙂

    • Otočiť BEV na strechu za istých okolností zrejme bude možné! Iná vec je, či a ako často môže pritom zahorieť batéria, a to by sme chceli vedieť prevedením korektného, a teda hodne drahého testu, a nie pyrotechnickou show !!!

  3. Verim, ze tato sranda axu este vyjde omnoho drahsie v momente, ked tesla povola svojich pravnikov. Je to extremna donebavolajuca drzost a opovazlivost robit show s modifikovanym modelom samozrejme bez toho, aby to dopredu ohlasili. Ked uz chceli ostat tzv.na domacom trhu, mohli skusit podobnu „show“ napriklad s niektorym ev z VW group. To by sme hned videli ten domaci poprask!
    Len ci to cele prave nebolo tak trosku na „niečiu“ objednavku ?!

Pridajte komentár