Životy posádky elektromobilov ochráni technológia kontrolovaných explózií

3

Vysokonapäťové systémy elektrických vozidiel sú jedným z predmetov obáv v rámci bezpečnosti posádky, ako aj záchranných zložiek, pri dopravných nehodách. A práve tieto obavy sa snaží zažehnať spoločnosť Bosch, ktorá vyvinula zariadenie, ktoré prostredníctvom „explózií zachraňuje životy“.

Mnohé bezpečnostné testy ukazujú, že elektromobily sú na tom z hľadiska bezpečnosti veľmi dobre. Napríklad vozidlá značky Tesla patria vďaka svojim bezpečnostným systémom a konštrukcii vôbec k najbezpečnejším automobilom na svete.

Riziko poranenia elektrickým prúdom

U mnohých ľudí však vzbudzujú obavy elektrické systémy elektrifikovaných vozidiel, ktoré môžu pracovať pod napätím 400 až 800V. Je preto namieste otázka, ako je posádka elektromobilov chránená voči úrazu elektrickým prúdom, keď dôjde k nehode.

No a jednou z odpovedí sú aj zariadenia, ktoré pri detekcii nehody automaticky odpoja elektrický okruh vozidla. A to tým, že prerušia prívod energie z batérie do elektrických častí a komponentov vozidla. Tým sa zabráni napr.  tomu, aby uvoľnené káble priviedli elektrinu na miesta, kde by mohli ohroziť posádku.

Výbuch ako prevencia zranení

Spomínaným zariadením je aj novinka od spoločnosti Bosch. Ide o systém miniatúrnych zariadení – polovodičových čipov, ktorý dokáže zaistiť odpojenie vysokonapäťovej batérie vozidla. A to pomocou kontrolovaných explózií, ktoré zabránia „úniku“ prúdu z batérie, napríklad do elektricky vodivej karosérie.

Pomocou miniatúrnych výbušných nábojov dokážu od batérie odpojiť celé sekcie káblových zväzkov, čím okamžite a účinne prerušia elektrický obvod vozidla. Tým sa pritom eliminuje riziko poranenia elektrickým prúdom a tiež vzniku požiaru.

A to nechráni len posádku vozidla, ale aj záchranné zložky, ktoré prichádzajú po nehode na pomoc. Takže napríklad tímy hasičského zboru nemusia mať obavy pri „strihaní“ poškodenej karosérie, čo tiež prispieva k urýchleniu záchrannej akcie, keďže nie je potrebné svojpomocné odpájania častí, ktoré sú pod elektrickým prúdom.

Zdroj: Bosch

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily a hybridy dopadli v crash testoch IIHS lepšie ako spaľováky
Tesla vydala správu o nehodovosti a požiaroch svojich elektromobilov
Tesla Model 3 dosiahla v bezpečnostných testoch Euro NCAP výnimočné výsledky

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. Prečo nepíšete detaily? To znamená že trošku ťuknem nárazník a môžem meniť aj komplet kabeláž v aute okrem nárazníka? Alebo sa to aktivuje až po totálke?…

  2. Pravděpodobně to bude spojené se stejnými čidly jako mají airbagy. Tzn. k přerušení dojde, když se otevřou bagy. K přerušení nedojde, když tukneš nárazník.

Pridajte komentár