Uznávaný automobilový expert Sandy Munro a jeho spoločnosť Munro & Associates sa aktuálne venujú spätnému inžinierstvu elektrického crossoveru Ford Mustang Mach-E. Pri tejto príležitosti pritom došlo aj k jednoduchému porovnaniu 7 elektromobilov od 6 značiek z hľadiska kapacity a hmotnosti ich batérií a z časti aj efektivity.
Dojazd elektromobilov nie je len o kapacite batérie, pretože dôležitú úlohu zohráva celková efektivita vozidla. Tú ovplyvňuje viacero faktorov ako napr. efektivita pohonného systému a ďalších systémov vozidla či jeho aerodynamika a hmotnosť. A na celkovú hmotnosť má nemalý vplyv aj hmotnosť batérie.
Tabuľka od Sandyho Munra, v rámci ktorej máme možnosť vidieť hmotnosť a kapacitu batérie, ako aj dojazd elektromobilov Tesla Model 3, Tesla Model Y, Chevrolet Bolt, Jaguar I-Pace, Audi e-tron, BMW i3 a Ford Mustang Mach-E, je preto celkom zaujímavá, aj keď nie všetky údaje sú aktuálne, upozorňuje Teslarati na základe videa kanálu Munro Live.
Ako máme možnosť vidieť v rámci nasledujúcej tabuľky, najzaujímavejší pomer hmotnosti a kapacity celého batériového packu, ako aj dojazdu vozidla vzhľadom na kapacitu batérie a segment vozidla, majú elektromobily Tesla Model 3 a Y. Tu však treba dodať, že v týchto modeloch aktuálne nájdeme batérie s kapacitou 82 kWh, ktoré zabezpečia dojazd 568 km, resp. 525 km (EPA). Staršie batérie s kapacitou 75 kWh v rámci starších vozidiel pritom podľa údajov od Munro & Associates ponúkali dojazd 499 km, resp. 507 km (EPA).
Tiež treba povedať, že tabuľkové údaje Modelu 3 sa pravdepodobne týkajú ešte staršieho modelu, ako je tomu v prípade „tabuľkového“ Modelu Y. Takže preto ten nepomer dojazdu modelov 3 a Y. A z tabuľky taktiež vyplýva aj to, že Munro analyzoval BMW i3 ešte dávnejšie, keďže uvádza hodnoty, ktoré sa týkajú starej verzie s 22-kWh batériou (dnes 42,2 kWh). Máme však aspoň možnosť vidieť, aký pomer kapacity a hmotnosti mali niektoré konkrétne batérie v minulosti.
Dôležitá je celková efektivita
Každopádne nie je prekvapením, že v rámci tohto jednoduchého všeobecného porovnania vyzerajú najzaujímavejšie elektromobily Tesla (a to aj vzhľadom na segment), pretože kalifornská spoločnosť si dáva extra záležať na efektivite svojich vozidiel. A to nielen nových či vynovených modelov, keďže vydáva aktualizácie zvyšujúce efektivitu aj pre staršie vozidlá.
Spolupracovník Sandyho Munra, Ben, upriamil pozornosť aj na modely Audi e-tron a Jaguar I-Pace, v rámci ktorých v podstate uviedol, že sú príkladom toho, že kapacita batérie nemusí byť jedinou či najpodstatnejšou cestou, ako zvýšiť dojazd.
A dodal, že existuje veľa ďalších vecí, ktoré pomáhajú dojazdu elektromobilov. A to zvyšovanie účinnosti v rámci elektromotora, prevodovky, aerodynamiky vozidla či zníženie jeho hmotnosti. Munro zas na adresu týchto nie moc efektívnych modelov uviedol, že nemajú moc dobre vyriešenú ani kabeláž, ktorá môže taktiež spôsobiť energetické straty, a tým zhoršiť celkovú efektivitu vozidla.
Viacerí výrobcovia elektromobilov by sa teda mohli viac zamerať na efektivitu svojich elektromobilov a nespoliehať sa primárne len na kapacitu batérie. Každopádne, na základe viacerých nových modelov sa zdá, že efektivita elektromobilov vo všeobecnosti stúpa, a to zrejme aj vďaka trendu dedikovaných platforiem pre elektrické vozidlá.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Expert porovnal elektromotory Tesiel Model Y/3 a e-áut iných výrobcov
Batérie Tesla vs. konkurencia – expertíza Sandyho Munra
Čo hovorí Sandy Munro na elektromobil Changli za 1 200 $?
13 komentárov
Čo je okúzľujúce na Sandyho videách je, ako demaskuje efektívny marketing na oblbnutie ľudí a technické šlendriánstvo skryté pod pekným plastom. Z tohto pohľadu vychádzajú najhoršie práve luxusné Audi a Jaguar. Samozrejme tieto zásadné informácie zostanú iba mimo mainstream. Inak by veľké média nemali žiaden príjem z inzercie…
Veľké západné automobilky tak dlho fúzovali a degenerovali, až vytvorili priestor pre Teslu a čínske automobilky. Ktoré robia jednoznačne lepšie BEV. A to aj dokonca v pomere cena/kvalita.
pravda,,rad tie videa pozeram,,celkom zaujimave bolo rozoberanie ID4…ehm,,no,ako to slusne povedat,, ak som aj niekedy o tom aute rozmyslal,tak ma to rychlo preslo…
Aj ja rozmýšľam o kúpe e-autá. Ale cena, dojazd ma stále nepresviedča.
Anonym, použi kalkulačku a sedliacky rozum a možno konečne zistíš ako veľmi sú drahé spalovaky v celej životnosti. Navyše o chvíľu tu máme obriu infláciu a s ňou ceny benzínu /nafty ešte len vystrelila do 6mesiacov. Netreba teda na nič čakať.
Ak nejazdis denne nad 300km, a uvažuješ o kúpe nového auta, je to veľmi ľahká voľba. Dokonca máš dnes už aj slušne na výber z ponuky ev.
Co sa tyka Tesly a ich baterii a elektrickeho pohonu, mozna maju navrch. Ale Tesla je oproti Audi a inym automobilkam, ktore skusenosti s konstrukciou automobilu desatrocia, tam Tesla trochu zaostava. Vzdy bude mat Audi lepsi podvozok, lepsie jazdne vlastnosti a celkovo konstrukciu ako taku. Na youtube sa da najst kopec videi, kde majitelia hovoria, ako su spokojni so svojou Teslou. Napr. praskanie celneho skla pri zakureni v zime, opadavanie naraznikov a plastov atd.. Neraz ich auto nechalo na ceste pre poruchu, museli priist s nahradnym vozidlom… benzinovym, kym Teslu neopravia.
Presne IK. A ja by som si dovolil pridať, že nielen v v pomere cena/kvalita, lebo tam už ich predbehli dávno.
Teraz vypadá, že čínske automobilky a Tesla začínajú predbiehať aj čisto v kvalite bez ohľadu na cenu!
Ja skutočne dúfam, že to položí takých velikánov (hlavne marketingových) ako sú práve Audi, Jaguar a napokon aj Porsche. Pričom tiež dúfam, že ich vlády a banky nebudú zachraňovať za naše peniaze, ako to robia teraz.
Koncern vw sa aspoň snaží,, ale čo najväčší výrobca na svete Toyota? Tá nemá nič,, ovšem aj nerátame nasilu poelektriceny Lexus ux
Toyota čisté elektro vyrábať za každú cenu nemusí. K BEV je stále nutná alternatíva, na ktorú sa Toyota zameriava a darí sa jej.
Presne. A najnovšie žobrú obrovské dotácie na výstavbu nabíjacích staníc. Predpokladám, že ich aj dostanú. Klasika. Zdaníme zamestnancov a malých lokálnych podnikateľov, aby sme to dali bohatým korporáciám.
„Pričom tiež dúfam, že ich vlády a banky nebudú zachraňovať “ asi máš krátku pamäť a zabudol si že aj americká vláda zachránila Teslu, tiež z peňazí bežných ľudí
Sranda je že Ford a Tesla zachraňovať nepotrebovala, ale prečo by si od štátu nepožičali peniaze za výhodných podmienok, keď ich dostali aj ostatní? A áno, bolo to celé zvrátené a s kapitalizmom to nemá nič spoločné. Toto je zvrhlý systém, kde boháči a korporácie majú socializmus a zbytok tvrdý kapitalizmus. A ešte idú drzo tvrdiť, že nebudú peniaze na dôchodky a žijeme nad pomery. Stačí im nasoliť dane z transakcie, ktoré neoklamú a budú štátne rozpočty v prebytku. Zaujímavé je, že v Číne musia tvrdo platiť dane a nijako sa nesnažia opustiť ich trh. A ako bonus tam bohatne stredná trieda, v EU naopak chudobnie.
Dufas ze EU velikani padnu, dufas ze miliony ludi stratia pracu… napchat prachy cinanom a americanom je tvoje riesenie?
To tu asi nikto nechce, iba treba urgentne zreformovať systém. Momentálne má najlepšie nastavený systém Čína (okrem demokracie). Transformáciu na BEV má jednoznačne najlepšiu. Američania sú v úpadku a navyše sa asi sami uzbroja ako ZSSR. Celkom dobre dokážete odhadnúť krátku budúcnosť na základe registrovaných patentov, počte študentov technických škôl a kvalite škôl. Lídrom a skokanom číslo 1 je Čína. Treba sa teda najviac učiť od Číny.
Objektívne sú Číňania (hlavne) aj Američania naši konkurenti a keď budeme na úrovni EU riešiť nepodstatné veci, EU ekonomicky skolabuje. EU v BEV má nábeh skončiť ako Nokia. Bohužiaľ…