Čím sú batérie elektromobilov staršie, tým môžu byť bezpečnejšie, zistil výskum

2

Vo všeobecnosti sa dá povedať, že staršie veci sú náchylnejšie na zlyhanie, a tým sa môžu stať aj nebezpečnými. V prípade batérií elektromobilov to však nemusí platiť, ako ukazuje výskum.

Okolo batérií elektromobilov sa točia rôzne mýty a dezinformácie, pričom neznalosť tejto technológie zo strany bežnej verejnosti vyvoláva aj bezpečnostné obavy. Obzvlášť, keď mainstreamové média radi informujú o každom jednom požiari elektromobilov, pričom častokrát dochádza k nafukovaniu či zavádzaniu ohľadom bezpečnostných rizík.

Štatisticky sa pritom nezdá, že by horeli častejšie ako spaľováky a práve opak môže byť pravdou. Každopádne, keby boli nebezpečné, tak neprejdú homologizáciou a bezpečnostným testami a na cesty sa nedostanú.

Technická univerzita v Grazi sa však v rámci projektu SafeBattery rozhodla skúmať batérie elektromobilov z hľadiska bezpečnosti pri rôznorodých formách ich zaťaženia. Konkrétne si posvietila na jednoznačne najrozšírenejšiu technológiu li-ion.

Projekt sa zaoberal celým životným cyklom batérie, keďže vlastnosti nových batérií sú podľa TU Graz vo všeobecnosti známe. Partnermi SafeBattery boli pritom napríklad spoločnosti AVL, Audi či Daimler.

V rámci projektu sa skúmali rôzne scenáre, ktorým je batéria počas svojej životnosti vystavená. Napríklad vibrácie, prudké zrýchlenia, vážne nehody či permanentné nabíjanie a vybíjanie. A to pomocou nárazových testov, simulačných modelov či výpočtových metód.

Zistenia

Vedci v rámci projektu SafeBattery zistili, že vibrácie a zrýchlenia takmer vôbec nemajú vplyv na správanie batérie. Naopak výraznejšie zmeny boli pozorované pri permanentnom nabíjaní a vybíjaní, čo nie je žiadnym prekvapením.

Prekvapením by však na prvý pohľad mohlo byť to, že tieto zmeny nemusia nevyhnutne znamenať zvyšujúce sa bezpečnostné riziko, resp. že to môže byť presne naopak. Jedným z dôvodov je pritom fakt, že v rámci batériových článkov dochádza k strate elektrickej energie.

Skúmanie totiž ukázalo, že články s výraznejšie degradovanou kapacitou majú po internom skrate „oslabený priebeh tzv. tepelného úniku“. Klesá tak nielen ich energetický potenciál, ale aj pravdepodobnosť náhodného požiaru batérie elektromobilu.

Na projekt SafeBattery teraz nadviaže projekt SafeLIB, ktorý sa bude venovať skúmaniu bezpečnostných aspektov vyslúžilých batérií z elektromobilov. Tie sa totiž bežne používajú napríklad v rámci stacionárnych úložísk energie.

Zdroj: TU Graz via Ecomento

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nie je dôvod zakazovať elektromobilom vjazd do parkovacích domov, hovoria odborníci aj poisťovne
Odborník hasičského zväzu „porovnal“ požiare elektromobilov a spaľovákov
BYD uvádza na trh batériu „Blade“, ktorá nie je horľavá ani explozívna

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Je to viac ako logické. Ale praktický prínos tejto informácie defacto neexistuje.
    Poškodená, resp. degradovaná batéria je menej náchylná na požiar. No a?
    Nejak mi unikol zmysel tohto výskumu…

  2. Skúmať čo sa deje so stárnucími batériami nie je navonok atraktívne, ale bude užitočné, aj keď JD spochybňuje aktuálny výsledok.

Pridajte komentár