Žilina má koncepciu rozvoja elektromobility v meste. Čo má priniesť?

1

Dnes už nie sú výstrahy pred zvýšenou úrovňou smogu na Slovensku ničím výnimočným. A to platí aj pre mesto Žilina, ktoré je jedným z najviac zasiahnutých miest. Aj z tohto dôvodu si dalo vypracovať „Koncepciu rozvoja elektromobility v meste Žilina“. Čo je jej účelom?

Koncepcia rozvoja elektromobility v meste Žilina má riešiť aktuálny stav dopravy v meste a hľadá riešenia pre rozvoj elektrickej, resp. nízkoemisnej mobility. A to aj s dôrazom na nulovú produkciu lokálnych emisií či nižšiu hlučnosť a prevádzkové náklady.

Výstupom vypracovanej koncepcie sú návrhy na zriadenie a lokalizáciu nízkoemisných zón a strategické rozmiestnenie nabíjacích staníc. Taktiež analyzuje energetickú, technickú a finančnú stránku odporúčaných opatrení a stanovuje časový plán ich implementácie.

„Pojem elektro-mobilita sa dostáva do povedomia čoraz väčšieho okruhu užívateľov vozidiel, či už v súkromnej alebo aj vo verejnej sfére. Neustále hľadáme nástroje a možnosti ako prispieť k naplneniu požiadaviek občanov využívať automobil a následne neznižovať kvalitu ovzdušia a života v meste. Cieľom tejto koncepcie je prispieť k efektívnejšej implementácii opatrení na rozvoj elektro-mobility v meste a k návrhu prvkov e-mobility,“ hovorí šéf oddelenia mobility v Žiline, Ľuboš Slebodník.

Odborná diskusia

K spomínanej koncepcii bola zorganizovaná aj odborná diskusia, v rámci ktorej sa analyzovali možné riziká a ďalšie možnosti rozvoja elektromobility v Žiline. Zúčastnili sa jej zástupcovia Dopravného podniku mesta Žilina, Stredoslovenskej energetiky, Tesla Klubu Slovensko, Nadácie Kia Motors Slovakia, Žilinskej parkovacej spoločnosti a Žilinského samosprávneho kraja.

Koncepciu rozvoja elektromobility v meste Žilina vypracovala v spolupráci s oddelením mobility v Žiline spoločnosť Delloitte. A to za 12 900 €. Tá bola pritom pripomienková spoločnosťami Stredoslovenská energetika a Stredoslovenská distribučná, Žilinskou univerzitou, ako aj miestnymi odborníkmi.

Nová nabíjacia stanica pred mestským úradom

Jediným aktuálne známym konkrétnym opatrením vyplývajúcim z koncepcie by malo byť zriadenie nabíjacej stanice pred Mestským úradom v Žiline. Tá má poslúžiť na nabíjanie 2 elektromobilov a 2 elektrobicyklov. Jej sponzorom má byť spoločnosť Stredoslovenská energetika.

Žilina chystá aj zdieľanie bicyklov

Už tento mesiac by sa mali dočkať Žilinčania spustenia skúšobnej prevádzky zdieľania bicyklov. Tých bude 120 a budú rozmiestnené v rámci 20 stanovíšť. Tento projekt nie je súčasťou spomínanej koncepcie, každopádne môže napomôcť k znižovaniu počtu áut v rámci metských ciest, a tým pádom aj lokálne emisie.

Stanovišťa bezplatného zdieľania bicyklov:

  • Námestie gen. M.R. Štefánika
  • Námestie Andreja Hlinku – pred budovou Považskej galérie
  • Hurbanova ulica – pri Úrade práce, sociálnych vecí a rodiny
  • Ulica Antona Bernoláka – za zastávkou MHD Veľká Okružná a pri budove Národnej banky Slovenska
  • Ulica Romualda Zaymusa – pri budove Auparku
  • Námestie obetí komunizmu – pri Mestskom úrade v Žiline
  • Ulica V. Spanyola – pred hlavným vstupom do areálu nemocnice
  • Ulica Vysokoškolákov – chodník pri plavárni
  • OC Atrium Dubeň
  • ŽILPO
  • Internáty Veľký Diel – pri budove telocvične
  • Predmestská ulica – pri vstupe na parkovisko COOP Jednota
  • Ulica Polomská – v blízkosti predajne COOP Jednota
  • Ulica Hlinská
  • Ulica Hečkova – pred budovou Starej Menzy
  • Vodné dielo Žilina – pri zastávke MHD
  • Lesopark Chrasť – na parkovisku pred vstupom
  • Ulica Obvodová – pri hlavnom vchode do ZOC Max
  • Areál Žilinskej univerzity – na parkovisku pri hlavnej budov

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Dotácie na e-autá by mali pokračovať. Spoznali sme nový plán rozvoja elektromobility v SR
V Žiline sa budú vyrábať plug-in hybridy KIA. Prvým bude Ceed
Škoda predstavila nový elektrobus. Jej modely jazdia už aj v SR

Zdroje: mesto Žilina, Žilinak, titulný obrázok: teslaclub.sk

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. PrI montovaní ZIVO ( Žilinske verejne osvetlenie ) používali staru aviu motor stále zapnutý a všade smrad s výfukových plynov rovnako prepravná spoločnosť ktorá vezie pacientov používa staré auta ktoré zámorí ju vzduch ….

Pridajte komentár