50 % áut do zásuvky v roku 2030. To je stanovený cieľ USA v rámci predaja nových áut

6

Spojené štáty sa púšťajú do masívnejšej podpory elektromobility, pričom ich cieľom pre rok 2030 je, aby polovica predaja nových automobilov na tamojšom trhu pozostávala z čisto elektrických a plug-in hybridných automobilov. Spoznali sme pritom kľúčové oblasti „elektrifikačného programu“, očakávané prínosy či ciele niektorých automobiliek pôsobiacich na tamojšom trhu.

Základný cieľ súvisiaci s predajom áut do zásuvky sa dá označiť ako nezáväzná objednávka exekutívy USA u automobiliek pôsobiacich na miestnom trhu. Prezident Joe Biden sa pritom stretol s predstaviteľmi automobiliek Ford, GM a Stellantis, pod ktorý patrí americký Chrysler, aby rokovali o elektromobilite, pričom títo výrobcovia prisľúbili, že v roku 2030 budú predávať 40 až 50 % automobilov do zásuvky v rámci svojich predajov.

Toto stretnutie si mimochodom vyslúžilo aj kritiku, nakoľko naň nebola pozvaná spoločnosť Tesla, ktorá v podstate odštartovala transformáciu automobilového priemyslu smerom k elektromobilite a ktorá v USA vyrába a predáva jednoznačne najviac elektromobilov. A zamestnáva pritom desaťtisíce ľudí.

Na otázku novinárov, prečo bola Tesla de facto „odignorovaná“, tlačová tajomníčka Bieleho domu Jen Psaki povedala, že pozvaní boli 3 najväčší zamestnávatelia v USA z oblasti výroby áut, ktorí sú súčasťou tamojších automobilových odborov, upozornil portál Cleantechnica. Tajomníčka následne v podstate nepriamo uviedla, že Tesla nebola prizvaná, lebo nie je v odboroch.

Na ceste k spomínanému cieľu pre rok 2030 chce Biely dom rozvíjať normy v oblasti palivovej účinnosti a emisií, aby spotrebitelia ušetrili peniaze, znížilo sa znečistenie, posilnilo sa verejné zdravie a environmentálna spravodlivosť a samozrejme, aby sa vyriešila klimatická kríza. A investície na podporu plánov v oblasti elektromobility majú tiež zvýšiť konkurencieschopnosť USA, najmä voči Číne.

Očakávania a kľúčové oblasti

Očakáva sa, že celý program prinesie finančné benefity v celkovej výške 140 miliárd $ a ušetrí 757 miliárd litrov benzínu i 2 miliardy ton uhlíkových emisií. Medzi kľúčové oblasti programu pritom patrí:

  • vybudovanie prvej národnej siete nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá,
  • poskytnutie spotrebiteľských stimulov v mieste predaja, a to takým spôsobom, aby to podporilo pracovné miesta vo výrobe a odboroch,
  • financovanie prestavby a rozširovania celého domáceho výrobného dodávateľského reťazca,
  • inovácie v oblasti novej generácie „čistých technológií“.

Podrobnosti, vrátane konkrétnych plánov a opatrení, budú zverejnené neskôr.

Zdroje: The White House via Insideevs; titulná ilustračná fotografia: Jakob Härter/Flickr (CC BY-SA 2.0)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Návrh: Až 12 500-dolárová dotácia na elektromobily v USA. Na Tesly však menej
Juhokórejská vláda chce znížiť obstarávacie ceny elektromobilov na polovicu
Dotácie na jazdené elektromobily zvažujú ďalšie krajiny

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Americký prezident samozrejme nepotreboval presviedčať Teslu, aby prešla na elektromobilitu, čo bola evidentne hlavná a zrejme jediná téma stretnutia s najväčšími automobilkami. A či?
    Potom to už len diplomaticky odložili nabok s odvolávkou na neúčasť v odboroch.

  2. Je to bezzubá nevymožiteľná vízia bez sankcii za nesplnenie. Stačí keď uvedené percento budú plug-in hybridy a majú vykydané a splnili. O nič tu nejde. To EU má pokuty a preto sa tu veci dejú.

    • Čína má ešte lepšiu politiku. Kľúčový rozdiel je v povinných kvótach BEV na celkových predajoch. Vynútili si tým transformáciu s časovým náskokom pred konkurenciou zo západu. Európa je slimák a s touto nekompetentnou a nepružnou politikou výrazne stratí podiel na svetovom automobilovom trhu. Budeme môcť predávať zastaralé autá v európskom skanzene. Aj to len keď nasadíme ochranárske opatrenia. Vo zvyšku sveta mimo západu bude dominovať čínska produkcia BEV. Skúste hádať, ktoré BEV si kúpi zákazník v Afrike, Južnej Amerike alebo Austrálii. Toto nie je hypotéza, reálne sa to deje…

Pridajte komentár