Spojené štáty sa púšťajú do masívnejšej podpory elektromobility, pričom ich cieľom pre rok 2030 je, aby polovica predaja nových automobilov na tamojšom trhu pozostávala z čisto elektrických a plug-in hybridných automobilov. Spoznali sme pritom kľúčové oblasti „elektrifikačného programu“, očakávané prínosy či ciele niektorých automobiliek pôsobiacich na tamojšom trhu.
Základný cieľ súvisiaci s predajom áut do zásuvky sa dá označiť ako nezáväzná objednávka exekutívy USA u automobiliek pôsobiacich na miestnom trhu. Prezident Joe Biden sa pritom stretol s predstaviteľmi automobiliek Ford, GM a Stellantis, pod ktorý patrí americký Chrysler, aby rokovali o elektromobilite, pričom títo výrobcovia prisľúbili, že v roku 2030 budú predávať 40 až 50 % automobilov do zásuvky v rámci svojich predajov.
Toto stretnutie si mimochodom vyslúžilo aj kritiku, nakoľko naň nebola pozvaná spoločnosť Tesla, ktorá v podstate odštartovala transformáciu automobilového priemyslu smerom k elektromobilite a ktorá v USA vyrába a predáva jednoznačne najviac elektromobilov. A zamestnáva pritom desaťtisíce ľudí.
Na otázku novinárov, prečo bola Tesla de facto „odignorovaná“, tlačová tajomníčka Bieleho domu Jen Psaki povedala, že pozvaní boli 3 najväčší zamestnávatelia v USA z oblasti výroby áut, ktorí sú súčasťou tamojších automobilových odborov, upozornil portál Cleantechnica. Tajomníčka následne v podstate nepriamo uviedla, že Tesla nebola prizvaná, lebo nie je v odboroch.
Na ceste k spomínanému cieľu pre rok 2030 chce Biely dom rozvíjať normy v oblasti palivovej účinnosti a emisií, aby spotrebitelia ušetrili peniaze, znížilo sa znečistenie, posilnilo sa verejné zdravie a environmentálna spravodlivosť a samozrejme, aby sa vyriešila klimatická kríza. A investície na podporu plánov v oblasti elektromobility majú tiež zvýšiť konkurencieschopnosť USA, najmä voči Číne.
Očakávania a kľúčové oblasti
Očakáva sa, že celý program prinesie finančné benefity v celkovej výške 140 miliárd $ a ušetrí 757 miliárd litrov benzínu i 2 miliardy ton uhlíkových emisií. Medzi kľúčové oblasti programu pritom patrí:
- vybudovanie prvej národnej siete nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá,
- poskytnutie spotrebiteľských stimulov v mieste predaja, a to takým spôsobom, aby to podporilo pracovné miesta vo výrobe a odboroch,
- financovanie prestavby a rozširovania celého domáceho výrobného dodávateľského reťazca,
- inovácie v oblasti novej generácie „čistých technológií“.
Podrobnosti, vrátane konkrétnych plánov a opatrení, budú zverejnené neskôr.
Zdroje: The White House via Insideevs; titulná ilustračná fotografia: Jakob Härter/Flickr (CC BY-SA 2.0)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Návrh: Až 12 500-dolárová dotácia na elektromobily v USA. Na Tesly však menej
Juhokórejská vláda chce znížiť obstarávacie ceny elektromobilov na polovicu
Dotácie na jazdené elektromobily zvažujú ďalšie krajiny
6 komentárov
Americký prezident samozrejme nepotreboval presviedčať Teslu, aby prešla na elektromobilitu, čo bola evidentne hlavná a zrejme jediná téma stretnutia s najväčšími automobilkami. A či?
Potom to už len diplomaticky odložili nabok s odvolávkou na neúčasť v odboroch.
N
Bolo to len neformálne stretnutie, samozrejme Tesla bude mať nárok na všetky dotácie na podporu elektromobility.
Tesla mala byť pozvaná!
Je to bezzubá nevymožiteľná vízia bez sankcii za nesplnenie. Stačí keď uvedené percento budú plug-in hybridy a majú vykydané a splnili. O nič tu nejde. To EU má pokuty a preto sa tu veci dejú.
Čína má ešte lepšiu politiku. Kľúčový rozdiel je v povinných kvótach BEV na celkových predajoch. Vynútili si tým transformáciu s časovým náskokom pred konkurenciou zo západu. Európa je slimák a s touto nekompetentnou a nepružnou politikou výrazne stratí podiel na svetovom automobilovom trhu. Budeme môcť predávať zastaralé autá v európskom skanzene. Aj to len keď nasadíme ochranárske opatrenia. Vo zvyšku sveta mimo západu bude dominovať čínska produkcia BEV. Skúste hádať, ktoré BEV si kúpi zákazník v Afrike, Južnej Amerike alebo Austrálii. Toto nie je hypotéza, reálne sa to deje…