Spoločnosť LeasePlan každoročne zverejňuje analýzu pripravenosti 22 európskych krajín na elektromobilitu. Podľa aktuálnych výsledkov úroveň v tejto oblasti vo všeobecnosti stúpa, nájdu sa však aj výnimky ako Slovensko, ktoré sa prepadlo na posledné miesto.
Všeobecné zlepšenie pripravenosti európskych krajín na elektromobilitu má byť podľa LeasePlan dôsledkom zvýšenia dostupnosti nabíjacej infraštruktúry (+ 73 %) či vyšších daňových benefitov pre majiteľov elektromobilov v mnohých krajinách.
V priemere pritom platí, že vodiči elektromobilov platia v priemere o 40 nižšie dane ako vodiči spaľovacích vozidiel. Výnimkou má byť len Rumunsko a Slovensko.
Medzi rokmi 2018 a 2019 sa v Európe zvýšil počet registrovaných e-vozidiel (elektromobily + plug-in hybridy) o 60 %, pričom podiel týchto vozidiel v rámci novo registrových áut predstavuje 5,7 %. Najvyšším rastom sa pritom môže pochváliť Luxembursko (+ 154%), Írsko (+ 127%) a Holandsko (+ 120%).
V celej Európe došlo aj k výraznému nárastu počtu verejných nabíjacích staníc, a to o 73 %. V skúmaných 22 krajinách existuje viac ako 4 000 lokácií s rýchlym nabíjaním.
4 kritéria
Konečný rebríček pripravenosti 22 európskych krajín na elektromobilitu bol vyhotovený na základe indexu, ktorý zohľadňoval vyspelosť trhu s elektromobilmi (zahrnuté pritom boli aj plug-in hybridy), vyspelosť nabíjacej infraštruktúry, vládne stimuly a skúsenosti spoločnosti LeasePlan v každej krajine.
Výsledky
Podľa analýzy spoločnosti LeasePlan majú byť lídrami Holandsko, Nórsko a Veľká Británia. Na opačnom konci sa nachádza Poľsko a Slovensko s rovnakým počtom dosiahnutých bodov. SR si pritom v porovnaní s minulým rokom pohoršila o 1 bod a 3 priečky.
To je zrejme aj dôsledok toho, že prakticky celý predchádzajúci rok neboli u nás dostupné dotácie, pričom väčšina záujemcov o e-autá pravdepodobne čakala na ich spustenie. Naproti tomu, do polovice roka 2018 fungoval na Slovensku prvý dotačný program na podporu elektromobility.
Nuž, budeme veriť, že SR sa dostane časom vyššie, a to aj vďaka novým elektromobilom na cestách, ktoré budú dôsledkom decembrovej dotačnej výzvy. V najbližších mesiacoch by pritom mala byť spustená 2. dotačná výzva na nabíjacie stanice, ktorá snáď vďaka novým opatrenia dopadne lepšie ako tá minuloročná.
Zdroj: LeasePlan
SÚVISIACE ČLÁNKY:
SR: V hre je „emisná daň“ na autá, ktoré najviac znečisťujú ovzdušie
Oplatí sa Slovákom elektromobil? Analýza Ministerstva životného prostredia
Rebríček krajín z hľadiska nákladov na vlastnenie elektromobilu. SR si polepšila
14 komentárov
Batérie, siete a dostatok silovej elektriny a ich ceny budú rozhodovať o rýchlosti s akou sa bude šíriť elektromobilita v EU a teda aj na Slovensku.
tazko sa tu bude nieco sirit, ked tato zlodejska Zder socialna demencia vsetko rozkradla…
Ionity senec sa buduje uz
a budes tam chodit nabijat za 80centov kilowatt?
Iba ked bude potrebovat rychlo nabit.
Je divne ze luxembursko je pred nami, ved platy mame rovnake, takze cena nehra rolu…
Nielen Luxembursko, všetci sú pred nami. Vrátane Rumunska, Grécka a ostatných…
Niekde musia tie nemecke mercedesy dozit :). Keby si to mozem dovolit, kupim si teslu. Avsak uspokojim sa aj, v Nemecku nahradenym za elektromobil, rocnym autom 🙂
v eu pokial viem je viac krajín a v europe ešte o pár viac.teda asi nebudeme až na konci
Nie, nebudeme. Už sme.
Zatiaľ to absolútne nemôže byť hudba budúcnosti, keď sa spametate zistíte ako vás ťahali za nos
Akú vládu sme si zvolili, taká vláda nám vládne.
Môže to byť inak? Nikdy v živote!
Ci to slabe hodnotenie nebude aj tym, ze podmienky operativneho leasingu od danej spolocnosti su mierne povedane uzernicke. A pocet objednavok maju ako kriterium toho hodnotenia. Podla ich stranky zostatkove hodnoty vozidiel po 4 rokoch leasingu su priblizne polovica nadobudacej ceny, cize tolko isto vlastne maju aj naklady. Ponukaju gumy a poistne, co je dohromady za 4 roky asi 10 % ceny a teda ich zisk je 40%. No, nekup to….
Nerozumiem ti. Prosím ťa, napíš to tak, aby tomu rozumeli aj tí pomalší…