Slovensko na poslednom mieste rebríčka pripravenosti na elektromobilitu

14

Spoločnosť LeasePlan každoročne zverejňuje analýzu pripravenosti 22 európskych krajín na elektromobilitu. Podľa aktuálnych výsledkov úroveň v tejto oblasti vo všeobecnosti stúpa, nájdu sa však aj výnimky ako Slovensko, ktoré sa prepadlo na posledné miesto.

Všeobecné zlepšenie pripravenosti európskych krajín na elektromobilitu má byť podľa LeasePlan dôsledkom zvýšenia dostupnosti nabíjacej infraštruktúry (+ 73 %) či vyšších daňových benefitov pre majiteľov elektromobilov v mnohých krajinách.

V priemere pritom platí, že vodiči elektromobilov platia v priemere o 40 nižšie dane ako vodiči spaľovacích vozidiel. Výnimkou má byť len Rumunsko a Slovensko.

Medzi rokmi 2018 a 2019 sa v Európe zvýšil počet registrovaných e-vozidiel (elektromobily + plug-in hybridy) o 60 %, pričom podiel týchto vozidiel v rámci novo registrových áut predstavuje 5,7 %. Najvyšším rastom sa pritom môže pochváliť Luxembursko (+ 154%), Írsko (+ 127%) a Holandsko (+ 120%).

V celej Európe došlo aj k výraznému nárastu počtu verejných nabíjacích staníc, a to o 73 %. V skúmaných 22 krajinách existuje viac ako 4 000 lokácií s rýchlym nabíjaním.

4 kritéria

Konečný rebríček pripravenosti 22 európskych krajín na elektromobilitu bol vyhotovený na základe indexu, ktorý zohľadňoval vyspelosť trhu s elektromobilmi (zahrnuté pritom boli aj plug-in hybridy), vyspelosť nabíjacej infraštruktúry, vládne stimuly a skúsenosti spoločnosti LeasePlan v každej krajine.

Výsledky

Podľa analýzy spoločnosti LeasePlan majú byť lídrami Holandsko, Nórsko a Veľká Británia. Na opačnom konci sa nachádza Poľsko a Slovensko s rovnakým počtom dosiahnutých bodov. SR si pritom v porovnaní s minulým rokom pohoršila o 1 bod a 3 priečky.

elektromobilita slovensko pripravenost

Zdroj: LeasePlan

To je zrejme aj dôsledok toho, že prakticky celý predchádzajúci rok neboli u nás dostupné dotácie, pričom väčšina záujemcov o e-autá pravdepodobne čakala na ich spustenie. Naproti tomu, do polovice roka 2018 fungoval na Slovensku prvý dotačný program na podporu elektromobility.

Nuž, budeme veriť, že SR sa dostane časom vyššie,  a to aj vďaka novým elektromobilom na cestách, ktoré budú dôsledkom decembrovej dotačnej výzvy. V najbližších mesiacoch by pritom mala byť spustená 2. dotačná výzva na nabíjacie stanice, ktorá snáď vďaka novým opatrenia dopadne lepšie ako tá minuloročná.

Zdroj: LeasePlan

SÚVISIACE ČLÁNKY:
SR: V hre je „emisná daň“ na autá, ktoré najviac znečisťujú ovzdušie
Oplatí sa Slovákom elektromobil? Analýza Ministerstva životného prostredia
Rebríček krajín z hľadiska nákladov na vlastnenie elektromobilu. SR si polepšila

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

14 komentárov

  1. Batérie, siete a dostatok silovej elektriny a ich ceny budú rozhodovať o rýchlosti s akou sa bude šíriť elektromobilita v EU a teda aj na Slovensku.

  2. Ci to slabe hodnotenie nebude aj tym, ze podmienky operativneho leasingu od danej spolocnosti su mierne povedane uzernicke. A pocet objednavok maju ako kriterium toho hodnotenia. Podla ich stranky zostatkove hodnoty vozidiel po 4 rokoch leasingu su priblizne polovica nadobudacej ceny, cize tolko isto vlastne maju aj naklady. Ponukaju gumy a poistne, co je dohromady za 4 roky asi 10 % ceny a teda ich zisk je 40%. No, nekup to….

Pridajte komentár