Spoločnosť LeasePlan uskutočnila analýzu, ktorá sa zamerala na pripravenosť 22 európskych krajín na elektromobilitu. Slovensko nedopadlo najlepšie, máme však na čom stavať.
Hlavný záver, ktorý vyplynul z výsledkov analýzy, je pomerne pozitívny. Hovorí totiž o zvyšujúcom sa počte európskych krajín, v ktorých sú elektromobily „životaschopnou možnosťou“. V porovnaní s minuloročnou analýzou si pritom polepšili všetky zahrnuté krajiny.
Stalo sa tak vôbec po prvýkrát v histórii každoročných analýz spoločnosti LeasePlan. To signalizuje zlepšenie pripravenosti naprieč celou Európou. Miera zlepšenia v rámci jednotlivých krajín sa však značne odlišuje. Hlavnými faktormi zvyšujúcej sa úrovne bola rozvíjajúca sa infraštruktúra a lepšia dostupnosť elektrických modelov.
4 kritéria
Konečný rebríček krajín bol vyhotovený na základe indexu, ktorý zohľadňoval vyspelosť trhu s elektromobilmi (zahrnuté pritom boli aj plug-in hybridy), vyspelosť nabíjacej infraštruktúry, vládne stimuly a skúsenosti spoločnosti LeasePlan v každej krajine.
Podiel na trhu
„Skokanmi“ roka sa stali Fínskom, Nemecko a Portugalsko, ktoré sa posunuli v rebríčku vyššie o 7, 4 a rovnako tak 4 priečky. Obrovské rozdiely sú vrámci podielu nových vozidiel do zásuvky a na vodík. Kým v Nórsku dosiahli takmer 53 %, na Slovensku to malo byť len 0,30 %, čo je najmenej zo všetkých krajín.
Nórsko je však v tomto smere úplne niekde inde, nakoľko krajiny na ďalších priečkach dosiahli podstatne nižšiu penetráciu – Portugalsko (3,1%), Holandsko (5,1%), Fínsko (5,2%) a Švédsko (7,6%). Počtu nabíjacích bodov zas dominuje Holandsko (83 196), pred Nemeckom (37 405) a Francúzskom (34 558). Slovensko má podľa týchto štatistík (zdroj ACEA) 535 nabíjacích bodov v rámci 185 nabíjacích miest. Nabíjacia infraštruktúra nám pritom priniesla najviac bodov v rámci indexu.
Štátna podpora
Čo sa týka podpory zo strany štátu, najlepšie sú na tom Rakúsko, Írsko, Nemecko a Holandsko. Veríme, že Ministerstvo hospodárstva SR už čoskoro vyrieši celkovo 47 pripomienok, ktoré prinieslo pripomienkové konanie tzv. Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike. Opatrenia, ktoré obsahuje, by totiž mali zásadným spôsobom opätovne naštartovať rozvoj tejto oblasti v našej krajine. Keď k tomu prirátame pomerne slušnú nabíjaciu infraštruktúru, mali by sme mať v blízkej budúcnosti na čom stavať.
Zdroj: LeasePlan, titulná fotografia: softpedia.com
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Rakúsko “naleje” do elektromobility 93 mil. €, SR zrejme okolo 6 mil. €
Slovensko a Česko budú spolupracovať v oblasti podpory elektromobility
Náklady na vlastníctvo elektromobilu sa majú vyrovnať spaľovákom už čoskoro
6 komentárov
a kde mame asi tak byt s takym kokotom ako fico a sder socialisticka demencia?
A co ten Ti zakazal kupit elektromobil?
Kym vyspele krajiny budu napredovat za pomoci svojich vlad, Slovensko sa stane odpadkovym kontajnerom zastaralych vozidiel. Niekde predsa treba tie tony aut predat. Staci reklama, slovak kupi. A stedro podpori elektromobilitu v zapadnej europe. Slovensko je krajina neobmedzenych nemoznosti, kde nic nie je mozne. Ked za par rokov budu auta lietat, Slovensko len zacne budovat infrastrukturu na nabijanie elektromobilov, ktore uz budu zastarale.
Ale, ale, za vsetko moze vlada? Osobne, priznaj kolko mas elektromobilov v garazi?
Minulý rok naša vláda doslova žiadala pre Slovensko výnimku resp. odloženie nutnosti znižovať emisie a elektrifikovať dopravu. Jedným z argumentov paradoxne bolo to, že nechcú, aby sa Slovensko stalo odpadkovým košom ojazdených vozidiel. Doteraz nechápem ako to bolo myslené…
Nasa krajina zaostavala zaostava a bude zaostavat dokial tu bude vladnut zaostaly rozum spravnickym titulom Meciarovsky ucen.