Slovensko má byť jednou z najhoršie pripravených európskych krajín na prechod k elektromobilom

11

Lízingová spoločnosť LeasePlan si v rámci svojej pravidelnej analýzy EV Readiness Index opäť posvietila na pripravenosť európskych krajín na prechod k elektromobilite. Ako dopadlo v rámci tohto hodnotenia Slovensko?

Podľa analýzy EV Readiness Index 2022 nejde prudký nárast počtu elektromobilov v Európe ruka v ruke so zvyšovaním miest na nabíjanie. Nedostatok dostupnej nabíjacej infraštruktúry má byť podľa LeasePlan „naďalej hlavnou prekážkou, ktorá bráni zavádzaniu elektrických vozidiel na celom kontinente, a to aj napriek zvýšenému záujmu európskych vodičov o ich používanie“. To je pritom v kontraste s nedávno uverejnenou analýzou organizácie T&E, o ktorej sme písali.

Analýza EV Readiness Index meria tri faktory, a to:

  • vyspelosť trhu s elektromobilmi,
  • štruktúru nabíjacích staníc v krajine,
  • celkové náklady na vlastníctvo elektrického vozidla, vrátane vládnych stimulov, ceny energií a nákladov na prenájom elektromobilov.

Kľúčové zistenia

Využívanie elektromobilov sa výrazne zvýšilo takmer na všetkých trhoch. To odráža rastúcu popularitu elektrických vozidiel v európskych krajinách, keďže v každom segmente je k dispozícii viac modelov.

Elektromobily sú cenovo dostupnejšie ako kedykoľvek predtým. Náklady na ich prevádzku sú konkurencieschopné najmä vďaka relatívne nízkym cenám elektrickej energie v porovnaní s rastúcimi cenami nafty a benzínu. Majitelia elektromobilov tiež majú vo väčšine krajín rôzne daňové zvýhodnenie.

Napriek tomu, že registrácie elektromobilov rastú, nabíjanie má zaostávať a brzdiť rozvoj trhu. To podľa spoločnosti LeasePlan zdôrazňuje vážnu potrebu investícií do verejnej nabíjacej infraštruktúry v celej Európe.

„Na základe tohto prieskumu sa dá konštatovať, že zásadný nedostatok vládnych opatrení v oblasti infraštruktúry pre elektromobily spôsobuje nedostatok nabíjačiek v Európe. Keďže ceny elektromobilov klesajú a stále viac vodičov sa rozhoduje pre elektrický pohon, nájsť dostupnú nabíjaciu stanicu je čoraz väčšou nočnou morou. Jazda na elektrický pohon je pritom jedným z najúčinnejších spôsobov, ako môžeme všetci bojovať proti klimatickým zmenám a vlády musia zabezpečiť, aby uľahčili a nie sťažovali prechod na elektrickú energiu,“ uviedol šéf LeasePlan, Tex Gunning.

Ako má byť na tom Slovensko?

Podľa Rastislava Podlipného, šéfa LeasePlan Slovakia, sa situácia u nás zlepšuje len pomaly. V súčasnosti trh s elektromobilmi navyše ohrozuje prerušenie dodávok potrebných komponentov. „Ako problém sa ukazuje dostupnosť elektromobilov. Minulý rok sme pociťovali dôsledky čipovej krízy a aktuálne automotive sektor pociťuje problémy s dodávkami komponentov pre EV, čo môže spôsobovať nedostatok takýchto vozidiel na trhu. Na Slovensku taktiež nie je vhodne zadefinovaná efektívna podpora elektromobility, ktorá by znamenala masívnejšie rozšírenie tohto typu pohonu,“ uviedol Podlipný.

V tohtoročnom vydaní EV Readiness Index sa do hodnotenia pripravenosti dostalo 22 krajín Európy. Na čele tabuľky je Nórsko, ďalej Holandsko a Veľká Británia spoločne s Rakúskom obsadili tretiu priečku. Predposledné miesto patrí Slovensku. O posledné sa delí Česká republika s Poľskom. Naša pozícia sa tak v porovnaní s vlaňajškom nezmenila.

EV Readiness Index 2022

Zdroj: LeasePlan

Zdroj: LeasePlan (tlačová správa)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
2 z 3 Európanov plánujú kúpu hybridu alebo elektromobilu. Slováci prekvapili | Prieskum
Tesly najpredávanejšími autami v Európe. Ako sa darilo elektromobilom v SR?
„Musíme sa odkloniť od posadnutosti vodíkom a zamerať sa na praktickú podporu elektromobility,“ hovorí predseda výboru NR SR

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

11 komentárov

  1. Nabíjacie stojany sú prázdne. Problém je v tom že nie sú tam kde by mali byť, teda na sídliskách. Obce toto úplne ignorujú. Ludia z rodinných domov nabíjajú doma.

  2. Keď som v minulosti vyslovil obavy o primerane rýchlom a dobre umiestnenom budovaní nabíjacích staníc, prišli suveréni s posmeškami a tým, že trh všetko vyrieši! Ako tento článok uvádza nie je to tak jednoduché, a s expanziou počtu BEV sa to môže ešte zhoršiť! Ak si BEV kúpi človek z 8. poschodia paneláku na sídlisku, a nevie či a kde večer zaparkuje, tak bude ľutovať, že má električku! On si auto doma zo zásuvky nenabije …..

    • trh to vyriesi od istej penetracie elektromobilov,,na zaciatku treba vystavbu podporit..lebo nikto nebude stavat nabijacku,.ak k nej nikto nepride a naopak nikto nechce kupovat elektromobil, ako ho nema kde (v mieste bydliska, pri dlhej ceste) nabit.. od istej penetracie sa o to uz postara trh,,v norsku uz nabijacky podporovane nie su a rastu ako huby po dazdi,,,(lebo sa to ekonomicky vyplati)

  3. v „štruktúru nabíjacích staníc v krajine“ sme podla toho hodnotenia na 12 mieste, sme na tom lepsie ako Nemecko, Irsko, Taliansko.

    • Ale ked to Sulinovi vyjde, tak budeme vodikova velmoc, lebo na 3 h-auta budeme mat 40 h-cerpaciek a taky pomer pripravenosti nebude mat nikto. 🙂

Pridajte komentár