Vláda SR chystá ďalšiu podporu elektromobility. Budúcnosť vidí vo vodíku…

15

Minister hospodárstva Richard Sulík v rámci svojej tlačovej besedy po rokovaní vlády hovoril okrem iného aj o ďalšej podpore elektromobility na Slovensku. Jeho slová však mohli vzbudiť nedôveru voči batériou poháňaným vozidlám a idealizovať vodíkové technológie pohonu.

Slovensko má za sebou 2 dotačné programy na podporu elektromobility. V rámci prvého, ktorý trval od 11. novembra 2016 do 30. júna 2018 bolo z 5,2-miliónového balíka vyčerpaných 3 413 000 €. Ten druhý, z decembra minulého roka, mal však úplne iný priebeh, keď 6 mil. € „padlo“ v priebehu necelých 4 minút.

Rozhodne pritom nebol pokrytý reálny záujem, keďže za prvé 3 hodiny od spustenia registrácií bolo nad rámec vyčlenených prostriedkov zaevidovaných ďalších cca 3 200 žiadostí. O dotácie na elektrické a plug-in hybridné automobily je tak na Slovensku čoraz väčší záujem. A ten by mohol byť uspokojený v rámci ďalšieho dotačného programu.

Ten naznačil minister hospodárstva Richard Sulík na tlačovej besede po rokovaní vlády, a to v rámci odpovede na otázku redaktorky RTVS, „v akom stave je Akčný plán pre rozvoj elektromobility„, pričom zrejme narážala na plánovanú finančnú podporu EÚ na naštartovanie európskych ekonomík prostredníctvom investícií do zelených technológií.

Minister Sulík odpovedal, že „hľadajú priestor na ďalšiu podporu po dobehnutí tej súčasnej“. Aktuálne pritom stále prebieha vyplácanie dotácií v rámci druhého dotačného programu. Takže sa zdá, že aj ďalšia podpora, by mohla zahŕňať dotácie na nákup elektrických vozidiel.

V zápätí však zdôraznil, že „poháňať autá elektrickou energiou z bateriek nie je skutočne tá budúcnosť, ktorú chcú…“ „Oveľa chytrejšie“ vraj je, keď elektrina pre elektromotory áut je vyrábaná „spaľovaním vodíka“. Dôvodom má byť „jediná odpadová látka“, a to voda, resp. vodná para. Priznáva však, že vodíkové technológie je nutné „hodne, hodne skúmať“.

Predsudky voči BEV?

Žiaľ, vyhlásenie ministra Sulíka mohlo vzbudiť u neinformovanej časti verejnosti neopodstatnenú nedôveru voči batériou poháňaným vozidlám (BEV). Ten pritom nekonkretizoval, aký problém má s týmto druhom áut. Vyznelo nám to pritom tak, akoby malo ministerstvo voči BEV predsudky na základe dávno vyvrátených mýtov.

Čo sa týka ďalšej technológie súvisiacej s elektromobilitou, a to vodíkovej, resp. palivovými článkami na vodík, mohlo by sa zdať, že tú si minister Sulík a jeho rezortné okolie naopak do značnej miery idealizujú. Tá je totiž v porovnaní s batériovým pohonom za súčasného stavu okrem iného veľmi neefektívna, čo degraduje aj jej environmentálny prínos.

baterie vs vodik pohon

Porovnanie efektivity „pohonov“ (batériový vs. vodíkový vs. konvenčný). Zdroj: Transport and Environment na základe LBST, EIA, Svetovej banky, TTW a vlastných kalkulácií

Je pritom podstatne drahšia, či už na úrovni obstarávacích cien automobilov, pričom dostupných je v globále len pár modelov alebo prevádzkových nákladov. Otázna je aj miera bezpečnosti, pričom infraštruktúra vodíkových čerpacích staníc v globálnom meradle v podstate neexistuje. Na Slovensku by pritom nemala byť komerčne dostupná ani jedna stanica a ani jeden model automobilu.

Tým však nechceme vodíkové technológie odpisovať. Určite si zaslúžia ďalší výskum a vývoj, keďže sa nájdu oblasti, kde by mohli byť po vyriešení kľúčových problémov prínosom. V oblasti osobnej mobility sú však batériové elektromobily (BEV) ďaleko pred autami s palivovými článkami na vodík, takže vysokí predstavitelia vlády by mali v tejto veci viac vážiť svoje slová.

Vývoj (BEV) navyše prebieha raketovým tempom, pričom sa kladie veľký dôraz aj na environmentálnu stránku, vrátane zloženia batérií a ich recyklácie.

Minister Sulík v rámci spomínanej „tlačovky“ tiež avizoval možné zriadenie centra pre výskum vodíka, a to v spolupráci s Technickou univerzitou v Košiciach. Viac o plánoch v oblasti podpory elektromobility na Slovensku má rezort prezradiť cca o 2 – 3 týždne.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Súboj technológií: Batérie vs. vodík – Tesla Model 3 vs. Toyota Mirai
Elektromobily by mohli byť v rámci EÚ oslobodené od DPH!
V SR má byť o 10 rokov 141 000 elektromobilov. Pomôžu elektrickej sieti

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

15 komentárov

  1. Pri čítaní tohto článku som neveril vlastným očiam.
    Preboha, čo to má tá dnešná vláda za odborných poradcov? Má vôbec nejakých? Alebo sa spolieha maximálne na jeden subjektívny názor, trebárs aj z prostredia Technickej univerzity v Košiciach?
    A to radšej ani nekomentujem vyjadrenie „výroba elektriny spaľovaním vodíka“. (Zrejme si nejaký kváziodborník takto pretransformoval „palivový článok na vodík“.)
    No čo už…
    Všetky logické argumenty sú obsiahnuté v článku, nebudem to opakovať.
    Načo?

  2. presne kvoli tymto bludom som ako byvaly volic uz v poslednych volbach nevolil Sulika a SaS.. Stacilo mi precitat jeho komentar v HN, kde zosmiesnoval Gretu a spochybnoval globalne oteplovanie. A teraz tieto vyjadrenia k elektromobilom a snivanie o „spalovani vodika“….. ma uz len utvrdzuju v spravnosti mojho rozhodnutia.

  3. mali by hlavne dodat odkial chcu zobrat ten vodik…ano je to zakladny prvok vesmiru ale v neviazanej forme ho na planete nenajdete…treba ho teda vyrobit.
    a nezabudajme ze keby sa zacal pouzivat masovo tak tiez treba pocitat s tym ze naviaze kyslik. samozrejme z atmosfery

  4. Treba Sulíka zobrať na pivo a tam mu to poriadne vysvetliť. Vyhadzovať peniaze von oknom na výskum vodíkového pohonu automobilov by bolo pre SR dosť veľkým luxusom, radšej treba dať peniaze na výskum niečoho perspektívnejšieho.

  5. Toto o vodíku treba vedieť:
    Podľa Real Engineering stojí v USA plné nabitie 75 kWh batérie elektromobilu Tesla Model 3, zaručujúce dojazd 500 km, zhruba 10 – 12 USD. V prepočte sú to náklady 2-2,4 centov/km. Naproti tomu natankovanie 5 kg vodíka do nádrže Toyota Mirai pre dojazd 480 km vychádza na 85 USD, čo predstavuje náklady 17,7 centov/km. To je zhruba 8x viac. Okrem toho – kto si cez noc natankuje vodík vo vlastnej garáži?
    Výroba:
    Na jeho výrobu využijeme elektrinu, ktorou sme mohli namiesto toho nabíjať batérie elektromobilov, pričom sa kvôli účinnosti výrobného procesu časť energie (podľa technológie až 33%) stratí. Následne musíme vodík stlačiť (strata ďalších 13% energie), natankovať do cisterien a dopraviť na čerpacie stanice, čo predstavuje ďalšie energetické výdavky, teda straty.
    Niektoré spoločnosti plánujú vodík vyrábať chemickou cestou zo zemného plynu, respektíve z metánu (CH4), ktorý sa v ňom nachádza. Takto by sme sa závislosti na fosílnych palivách nezbavili a ešte by sme zaťažovali životné prostredie ďalšími splodinami. „Menší“ problém je, že celý tento proces je neefektívny (strata energie 20-30%) a zaťažuje životné prostredie. Takto vyrobený vodík má nižší energetický potenciál než surovina – zemný plyn – z ktorej bol vyrobený. K tomu treba prirátať energetické náklady na kompresiu vodíka (strata 13%), straty pri výrobe elektriny v palivovom článku, pri inverzii, atď. Na konci reťazca zistíme, že vodíkové auto využíva na pohon len asi 22% pôvodne vyrobenej energie. Naproti tomu elektromobil zužitkuje pôvodnú elektrickú energiu s účinnosťou takmer 69%.
    …ennikn.sk/tem…

Pridajte komentár