Bezplatné parkovanie pre elektromobily na Slovensku má byť realitou

0

Podľa štátneho tajomníka Ministerstva životného prostredia Norberta Kurillu sa dočkajú majitelia elektromobilov na Slovensku viacerých výhod. Okrem iného aj bezplatného parkovania.

Prvý štátny program na podporu elektromobility na Slovensku bol ukončený 30. júna 2018. Ten zahŕňal priamu finančnú podporu na nákup elektromobilu (5 000 €) a plug-in hybridu (3 000 €). Počas jeho trvania (cca 20 mesiacov) požiadalo o príspevok 789 vodičov.

Po jeho ukončení bol vyčlenený z nevyčerpaných zdrojov dotačného projektu 1 milión € na podporu elektrifikácie samospráv. Tie mohli získať na nový elektromobil príspevok vo výške 95 % z kúpnej ceny vozidla. Podľa Norberta Kurillu využilo túto možnosť 33 verejných subjektov.

S dotáciami na autá sa už nepočíta

Aktuálne pripravuje Ministerstvo hospodárstva SR v spolupráci s Ministerstvom životného prostredia SR tzv. “Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike”. Ten však už nepočíta s priamymi dotáciami na podporu kúpy e-automobilov.

Podpora nabíjacej infraštruktúry

Sústreďuje sa najmä na podporu rozvoja nabíjacej infraštruktúry a zvýhodenie majiteľov ekologických vozidiel. V polovici augusta schválila vláda novelu zákona, ktorá upravuje podmienky poskytnutia dotácie na podporu výstavby, prestavby a rekonštrukciu verejnej nabíjacej stanice pre nabíjateľné vozidlá.

Výhody pre majiteľov e-áut

V minulosti sme počuli, že nový akčný plán na podporu elektromobility v SR obsahuje 15 predbežných opatrení. Norbert Kurilla spomenul v “Sobotných dialógoch RTVS” (cez Aktuality) dve, ktoré priamo zvýhodňujú majiteľov ekologických vozidiel. Tie sa týkajú možnosti využívania vyhradených jazdných pruhov pre MHD a bezplatného parkovania.

To by malo znamenať, že tieto vozidla budú vybavené špeciálnymi štátnymi poznávacími značkami, aby ich bolo možné identifikovať. Tak ako v susednom Česku. Spomínaný predbežný akčný plán pritom obsahoval aj bezplatné diaľničné známky, zrýchlené odpisovanie vozidiel a nabíjacích staní či povolený vstup do bezemisných či nízkoemisných zón.

Nízkoemisné zóny

Norbert Kurilla sa taktiež vyjadril, že v pláne je aj vytváranie nízkoemisných zón. To by znamenalo, že v najmä prehustených mestských oblastiach s horšou kvalitou ovzdušia by bol zakázaný vjazd vozidlám, ktoré produkujú veľké množstvo emisií. To by sa zrejme dotklo najmä majiteľov starších dieselových automobilov, podobne ako v nemeckom Hamburgu

Zatiaľ nie je známe, na aké typy e-áut by sa mali spomínané výhody vzťahovať. “Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike” má byť predložený do konca tohto roka. Budeme tak netrpezlivo čakať na jeho znenie. O všetkom podstatnom vás budeme aj naďalej informovať.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prehľad elektromobilov a hybridov, na ktoré čerpali Slováci dotácie
EÚ chce 20 “Gigatovární” na batérie. Pomôže aj Slovenská batériová aliancia
Slovensko žiada o zohľadnenie kúpyschopnosti obyvateľstva pri prechode na emobilitu

Zdroj titulnej fotografie: rolecserv.com

Share.

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár

 Staňte sa fanúšikom

Odber noviniek (raz za týžden)

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov

 

Odoslané!