„Slovensko by si malo brať príklad z chorvátskej elektromobilky Rimac“

0

Odborník na eko-inovácie Radoslav Mizera v rozhovore pre portál Euractiv prezentoval zaujímavé názory na tému elektromobilita v SR a na globálnom trhu. Podľa neho by sme si mali dať pozor na Čínu, inšpirovať sa chorvátskym e-mobility startupom, či postupne zaviesť uhlíkovú daň pre vozidlá.

Viceprezident a CIO fínsko-slovenskej spoločnosti Solved – The Cleantech Company, ktorá spája expertov na eko-technológie a inteligentné riešenia s firmami a štátnou správou, hovorí, že mobilita budúcnosti sa bude podstatne odlišovať od toho, čo poznáme. Smer v tejto oblasti má podľa neho udávať zdieľaná ekonomika, ktorá prinesie okrem nižšej ceny dopravy aj nižšie emisie. Elektromobilita pritom bude dôležitou súčasťou.

Mizera tvrdí, že elektromobilita je veľkou výzvou. A to aj pre Slovensko. Podľa neho sa dočkáme prechodu k doprave na elektrický pohon v krátkom čase, čomu sa bude musieť prispôsobiť množstvo subdodávateľov pôsobiacich na Slovensku. Našu ekonomiku, ktorá je značne závislá od automobilového priemyslu, pritom môžu ohroziť rozhodnutia automobiliek o produkcii svojich elektrických vozidiel v domovských krajinách.

Chorvátsky Rimac príkladom pre SR

Radoslav Mizera sa pripája k názorovému prúdu, že schválené európske emisné ciele pre roky 2025 a 2030 budú hybnou silou pre modernizáciu európskeho automobilového priemyslu. A to môže byť príležitosťou aj pre Slovensko. Dobrým príkladom nám podľa Mizeru môže byť mladá chorvátska spoločnosť Rimac.

Tú mnohí poznajú vďaka jej extrémne výkonným elektromobilom, pričom sa neskôr vyprofilovala ako vývojár a OEM dodávateľ technológií elektrického pohonu pre iných výrobcov, ako napríklad Koenigsegg či Automobili  Pininfarina.

Podľa Mizeru sa jedná o inovatívnu spoločnosť, ktorá vďaka spolupráci s inými automobilkami šíri svoje špičkové technológie na globálnej úrovni, a to aj v rámci iných odvetví. „Ukazuje to, že aj štáty ako Chorvátsko môžu byť prelomové z globálneho hľadiska. Je dôležité, aby sme aj na Slovensku mali takýchto lídrov,“ dodáva Mizera.

Čínske elektromobily môžu zaplaviť Európu

Mizera tiež upozorňuje na konkurenciu z Číny. Tamojšia vláda totiž posledných 10 rokov významne podporuje „nové energetické vozidlá“. A to je dôvodom rastúcej konkurencieschopnosti čínskych výrobcov aj v rámci globálneho trhu. „Ak si to neuvedomíme, čínske automobilky nás prevalcujú,“ hovorí Mizera.

Podľa neho je možné, že ak sa európsky priemysel neprispôsobí novým trendom, budeme na starom kontinente nakupovať o 10 rokov čínske elektromobily. Taktiež je potrebné podporovať lokálnu výrobu a nabíjaciu infraštruktúru, či prispôsobiť sa zmenám podnikateľských modelov, a to predovšetkým v rámci zdieľanej ekonomiky. „V budúcnosti nebudeme auto vlastniť. To je z racionálneho hľadiska nezmysel. Jedno auto dokáže zdieľať až desať ľudí,“ dodáva Mizera.

Uhlíková daň

Radoslav Mizera je taktiež zástancom vyššej uhlíkovej dane a dane zo znečisťovania ovzdušia. Tie by sa mali podľa neho týkať aj vozidiel registrovaných na Slovensku. V tomto smere však má byť dôležité načasovanie. Zdaňovanie vozidiel, ktoré nadmerne zaťažujú životné prostredie, by malo byť postupné a malo by zohľadňovať klesajúce ceny elektromobilov.

Zdroj: Euractiv, titulná ilustračná fotografia: Rimac 

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Kaufland spustil v SR nabíjacie stanice pre elektromobily
Vláda schválila “Akčný plán podpory elektromobility v SR”
Volkswagen spoluzakladá Európsku batériovú úniu

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár