Prudký rozvoj elektromobility vraj môže poškodiť záujmy Slovenska

0

14 členských štátov EÚ chce, aby sa do roku 2030 znížili emisie automobilov o 40 % v porovnaní s rokom 2021. To je o 10 % viac ako v prípade návrhu Európskej komisie. Slovensko však považuje už pôvodný návrh za nedosiahnuteľný. Navyše hovorí, že rýchly rozvoj elektromobility môže ohroziť slovenskú ekonomiku a zamestnanosť.

Zhruba pre 8 mesiacmi predložila Európska komisia na pôde Európskej únie návrh pre znižovanie emisií CO2 produkovaných automobilmi, ktorého súčasťou je aj podpora elektromobility. Tomuto návrhu sa včera venovali ministri životného prostredia členských štátov EÚ. V rámci ich stretnutia sa vytvorila skupina ministrov 14 krajín, ktorí chcú presadiť ešte prísnejšie „emisné limity“. Slovensko však medzi ne nepatrí.

„Skupina za zelený rast“ chce viac

Prejednávaný návrh Európskej komisie hovorí, že flotily automobilových výrobcov budú musieť dosiahnuť v roku 2025 o 15 % a v roku 2030 o 30 % nižšie emisie ako v roku 2021. Na včerajšom zasadaní ministrov životného prostredia však vznikla tzv. Skupina za zelený rast, ktorá sa zasadzuje za ešte výraznejšie zníženie emisií CO2 pre rok 2030, a to o 40 %.

Jej súčasťou je Francúzsko, Belgicko, Dánsko, Fínsko, Nemecko, Taliansko, Luxembursko, Holandsko, Portugalsko, Španielsko, Švédsko, Veľká Británia, Estónsko a Slovinsko.

európske emisné limity

Aktuálne platné európske emisné limity. Zdroj: smmt.co.uk

Slovenské obavy

Štátny tajomník Ministerstva životného prostredia SR Norbert Kurilla hovorí, že Slovensko je za skromnejšie emisné ciele. Zdôraznil, že slovenská ekonomika stoji na automobilovom priemysle, a tak musíme byť opatrní.

Na Slovensku pracuje podľa Kurillu v tomto sektore 250 000 ľudí, ktorých miesta môžu byť ohrozené, nakoľko elektrický motor má podstatne menej súčiastok ako spaľovací. To ohrozuje celú dodávateľskú sieť.

Slovenský rezort považuje za problematický najmä prvý emisný cieľ. A to zníženie emisií CO2 v rámci osobných automobilov do roku 2025 o 15 % v porovnaní s rokom 2021. Slovenská vláda ho totiž považuje za nedosiahnuteľný.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nórske emisné ciele pre rok 2020 naplnené už dnes. Aj vďaka Tesle
EÚ schválila povinné budovanie nabíjacích staníc pri výstavbe a rekonštrukcii budov
Veľký výrobca elektromobilov uvažuje o výstavbe nového závodu pri Košiciach

Tento cieľ do veľkej miery limituje možnosti technického pokroku. Podľa nás nebudú mať výrobcovia dostatočné množstvo času na vývoj a uvedenie technológií na trh a nedokáže sa zabezpečiť dostatočná motivácia spotrebiteľov k potrebnej miere obmeny vozového parku,“ píše sa v stanovisku vlády.

SR za technologickú neutralitu

Slovenská strana dodáva, že je za zachovanie technologickej neutrality, takže nechce vyberať víťaza na poli ekologickej formy pohonu už teraz. Naráža tým na možné preferovanie elektrického pohonu.

Na Slovensku sa aktuálne vyrába jediný elektrický model, a to Volkswagen e-up. Už od roku 2019 by však mal schádza z trnavských pásov automobilky PSA ďalší elektromobil, zrejme elektrická verzia Peugeotu 208. Veľké plány v oblasti elektromobility má však aj koncern Jaguar Land Rover, pričom zvažuje výrobu elektromobilov aj v rámci novovznikajúcej továrne v Nitre.

Zdroj: Euractiv

tesla magazin zdielanie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár