Slovensko malo údajne 2. najnižší počet e-áut na 1 nabíjací bod

7

Spoločnosť GoCompare uskutočnila štúdiu pripravenosti krajín na elektromobilitu. Zamerala sa pritom na počet nabíjacích bodov na 100 km, pomer nabíjacích a čerpacích staníc či pomer počtu vozidiel do zásuvky a nabíjacích bodov. Ako obstálo Slovensko?

Analýza GoCompare sa týkala 28 krajín z celého sveta, avšak vychádzala z dát z konca roka 2017. Podľa jej výsledkov máme u nás 890 čerpacích a 443 nabíjacích bodov. Z toho má byť až 347 rýchlonabíjacích (zarátané aj 43 kW AC). To by znamenalo, že na 2 čerpacie stanice prislúcha 1 nabíjací bod.

Podľa novembrových štatistických údajov Slovenskej asociácie pre elektromobilitu malo byť pritom na Slovensku v prevádzke 73 verejne prístupných nabíjacích bodov na jednosmerný prúd a 119 verejne prístupných nabíjacích bodov na striedavý prúd. Spoločnosť GoCompare pritom uvádza, že údaje čerpala z European Alternative Fuels Observatory (EAFO), ktoré patri pod Európsku komisiu.

Počet elektromobilov a plug-in hybridov mal na Slovensku koncom roka 2017 dosahovať číslo 831 (EAFO). Vieme však, že okolo 830 ich pribudlo len vďaka dotačnému programu na podporu elektromobility, ktorý prebiehal od 11. novembra 2016 do 30. júna 2018.

Diskutabilné „popredné“ umiestnenie

V kontexte spomínaného sa tak javí naše jediné „tabuľkové umiestnenie“ v rámci analýzy, a to v kategórii najnižšieho počtu vozidiel na jeden nabíjací bod, ako diskutabilné. V rámci nej sme obsadili dokonca 2. miesto, keď na 1 nabíjací bod by malo pripadať 1,88 nabíjateľného vozidla.

  1. Mexiko – 0,60
  2. Slovensko – 1,88
  3. Írsko – 2,66
  4. Česká republika – 3,08
  5. Poľsko – 3,21
  6. Estónsko – 3,22
  7. Španielsko – 3,41
  8. Holandsko – 3,63
  9. Dánsko – 3,86
  10. Kanada – 4,04

2 nabíjacie body na 100 km

Analýza taktiež tvrdí, že na 100 km našej cestnej siete pripadali v priemere 2 nabíjacie body. V tomto smere malo pritom na konci roka 2017 dominovať Holandsko s až 23 nabíjacími bodmi. V počte elektromobilov, plug-in hybridov a nabíjacích staníc pritom kraľovali Čína a USA.

Podľa Insideevs sa jedná o novú štúdiu, škoda len, že dáta z ktorých vychádza, sú dnes vo väčšej či menšej miere už neaktuálne, nakoľko vývoj elektromobility vo svete aj u nás našťastie napreduje. Chápeme však, že zozbieranie a spracovanie množstva údajov, nie je jednoduché a zaberie množstvo času. Podobné štúdie tak nemusia byť vždy úplne aktuálne.

Spracovanie štúdie od GoCompare je však na vynikajúcej úrovni a ponúka nám pohľad na pripravenosť vybraných krajín na elektromobilitu koncom roka 2017, ako aj ich vzájomné porovnanie. Môže pritom ukazovať, ako sme v tejto oblasti aktuálne posunuli.

 

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovenská firma začala s inštaláciou nabíjačiek v rámci lámp verejného osvetlenia
Slovenské samosprávy kúpili tento rok 35 elektromobilov vďaka neefektívnej dotačnej schéme
Slovensko je 2. najdrahšou krajinou z pohľadu vlastníctva elektromobilu

Zdroj titulnej fotografie: Daimler

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Ľubomír, Bratislava on

    Dobrý deň. Podľa neoverených informácii v počte nabíjacích bodov k velkosti územia sme na prvom mieste v Európe, tým asi aj na svete a na druhom mieste v počte nabíjacích bodov k cestnej infraštruktúre a počtu obyvateľstva v Európe. Ak je to pravda, tak sme jedna znajelektrifikovanejších krajín, pričom je u nás veľmi málo aut na tento pohon. Je to z viacerých dôvodov.1) Ceny elektrických a hybridných aut k pomeru prijmov sú neadekvátne. 2) Úľavy od štátu sú oproti iným štátom prakticky skoro žiadne. 3) Samosprávy u nás nedávajú žiadne úľavy, čo v iných krajinách ich uzákoňujú v desiatkach opatrení. 4) Cena na nabíjacích staniciach je neregulovaná a na nabíjačkach, kde sa platí, je troj a viac násobná oproti bežnému KWh, čím sa predražuje prevádzka takéhoto vozidla. V krajinách kde je rozvinutá elektromobilita, sú veľké dotačné programi, neplatí sa DPH ani za auto ani za elektriku,vjazd do centra miest, parkovanie zadarmo, jazda v autobusových pruhoch, neplatí sa za technické prehliadky, neplatia sa dialničné poplatky, veľa nabíjacích staníc je priamo dotovaných, sú vyhradené parkoviská v centre iba pre tieto autá,je znížené poistenie pre tieto autá,po diaľnici majú tieto autá zvýšenú rýchlosť oproti spaľovacím motorom, majú prístup do určitých chránených území, kde nemôžu autá so spaľovacím motorom a mnoho ďaľších výhod. Takýmto spôsobom stimulujú a podporujú nákup elektrických aut.

  2. Ľubomír, Bratislava on

    Dobrý deň. Bol by som rád, keby to už bolo najmä z celospoločenského hladidiska, ale i z osobného hladiska (vlastním pôvodný model Nissan Leaf a Teslu S 100D) tieto opatrenia, čo najrýchlejšie uvedené do praxe. Veľmi sa čudujem vláde, ministerstvu dopravy aj samosprávam, lebo pri našej malej elektromobilite (čo preukazuje aj článok) sme za malé náklady, mohli byť na vrchole v Európe v podpore alternatívných pohonov, tak ako sme vo výrobe automobilov na počet obyvateľov. Mohli sme sa chváliť, vzrastala by elektromobilita, ale hlavne by sme šetrili ovzdušie a tým aj zdravie ľudí v krajine. I podľa tohoto vidieť, že nie sme národ, alebo jej riadiace štruktúry, plne svojprávne a čakáme čo urobia iné krajiny a čo urobí EU.

Pridajte komentár