Prinesie elektromobilita nezamestnanosť alebo nové pracovné miesta?

0

Mnohé automobilky sa vyhrážajú prepúšťaním v dôsledku emisných cieľov EÚ v oblasti dopravy. Ich naplnenie si vyžiada rozsiahlu transformáciu stratégie smerom k elektromobilite. Dôsledkom zmien v priemysle má byť podľa nich strata zamestnanosti. Štúdia Európskej asociácie dodávateľov elektrickej energie (AIE) však tvrdí úplne niečo iné.

Prinesie elektromobilita nezamestnanosť?

Počas mnohých rokov ospravedlňovali automobilky svoju nečinnosť v oblasti elektromobility aj tým, že prináša stratu pracovných miest. AIE však vo svojej štúdii, so zameraním na potenciál tvorby pracovných miest, došla k záveru, že transformácia dopravy smerom k elektrickým vozidlám vytvorí viac príležitostí než zlikviduje.

Vytvorí 200 000 nových miest

V štúdii boli hodnotené jednotlivé podsekcie výrobného procesu elektromobilov. Do roku 2030 by všetky segmenty mali so sebou priniesť takmer 200 000 trvalých pracovných miest. Tieto čísla sú založené na náraste popularity nabíjateľných vozidiel a predpokladanom 35% tržnom podiele pri predaji nových áut do roku 2030. Až 57% týchto pracovných miest pritom bude úzko spätých s inštaláciou a prevádzkou nabíjacej siete.

Zanikne 306 000 miest, ale…

Navyše ďalšia štúdia nemeckého výskumného inštitútu Fraunhofer, ktorá skúma dopady elektrifikácie dopravy na nemecký trh práce, prišla s nasledovným záverom. Len 27% (84 000) z 306 000 pracovných miest v rámci európskeho automobilového priemyslu je v ohrození kvôli elektromobilite. Zvyšné straty budú spôsobené vyššou efektivitou a automatizáciou produkcie.

Príležitosť pre dodávateľov elektriny

Generálny tajomník AIE Giorgia Concas povedal: „Vyše 90 % dodávateľov elektrickej energie sú malé a stredne veľké podniky. Elektromobilita sa nachádza v ich poli pôsobnosti a otvára brány k novým obchodným príležitostiam. Z toho vyplýva aj tvorba nových lokálnych a vysoko kvalifikovaných pracovných pozícií.“

Vlády sa nemajú nechať oklamať

Greg Archer, riaditeľ oddelenia čistej mobility v mimovládnej organizácii pre dopravu a životné prostredie (T&E), radí politikom, aby si zo štúdie zobrali nasledovné. Elektromobilita bude mať pozitívny vplyv na trh práce a tradiční výrobcovia automobilov môžu bojovať proti environmentálnym problémom aj bez hromadného prepúšťania.

Dokonca sa domnieva, že štúdia podceňuje celkový potenciál elektromobility, pretože neberie v úvahu elektrifikáciu hromadnej a lodnej dopravy. Greg Archer tým vyvracia tvrdenia šéfa koncernu Volkswagen Group Herberta Diessa, ktorý sa zmienil o možnom prepúšťaní, práve kvôli transformácii smerom k elektromobilite.

T&E už dlhší čas apeluje na , aby vytvorila podmienky pre prichádzajúce zmeny v automobilovom priemysle, z ktorých by Európa mohla profitovať. Varuje, že ak sa tak nestane, z koláča si uhryznú iné krajiny.

Nedávne rozhodnutie juhokórejskej spoločnosti LG Chem, o strojnásobení výrobnej kapacity batérií v Poľsku, je výsledkom zvýšeného dopytu po batériách od Volkswagenu a priamym dôkazom, že Európa môže z e-mobility profitovať. Na druhej strane však ďalšia nemecká automobilka ohlásila, že jej dodávateľ Dräxlmaier bude vyrábať batérie v Thajsku.

Výroba batérií

Nemecký minister hospodárstva a energetiky Peter Altmaier na konferencii o elektromobilite v Berlíne povedal, že chce, aby sa Európa podieľala do roku 2030 na celosvetovej výrobe batérií z 30 %. Dopomôcť by tomu mohol aj dnes už fungujúci projekt Európskej batériovej aliancie.

Zdroj: T&E, titulná fotografia: GommeBlog

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Drahšie elektromobily a prepúšťanie, údajný dôsledok emisných cieľov EÚ
Automobilky budú musieť predávať v EÚ viac e-áut, aby splnili nové emisné ciele
EÚ chce 20 “Gigatovární” na batérie. Pomôže aj Slovenská batériová aliancia

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Pridajte komentár