Pred pár dňami bol schválený tzv. Plán obnovy a odolnosti SR, pričom najväčšia časť zo 6 miliardového balíka peňazí pôjde na podporu zelenej ekonomiky. Slovenskej elektromobilite sa pritom ušlo 51 mil. €. Kde budú preinvestované?
Zelená ekonomika na Slovensku bude v rámci Plánu obnovy podporená sumou 2,3 mld. €. Z toho 801 mil. € poputuje do oblasti udržateľnej dopravy. Tieto peniaze budú použité napríklad na modernizáciu železničných tratí (vrátane ich elektrifikácie), cyklistickú infraštruktúru (napr. 200 km cyklotrás), ekologickú nákladnú dopravu či infraštruktúru pre alternatívne pohony.
Aktuálne Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) informuje, že schválený plán z hľadiska politík a reforiem okrem iného zahŕňa zdanenie emisií CO2 a negatívnych externalít v rámci automobilov, „právo na nabíjací bod“, inteligentné tarify a investície do kapacity distribučnej sústavy či „balík nových politík pre dlhodobú podporu alternatívnych pohonov“.
Čo sa týka infraštruktúry pre automobily s alternatívnym pohonom, vďaka Plánu obnovy má vzniknúť na Slovensku viac ako 2 600 AC nabíjacích staníc (v rámci podpory miest a podnikateľov), 500 rýchlonabíjacích staníc (v rámci podpory miest a podnikateľov), 228 ultrarýchlych nabíjacích staníc (v rámci diaľnic) a 3 vodíkové stanice. To pritom podľa SEVA zhltne spomínaných 51 mil. €.
Podľa podmienok Plánu obnovy, plánované reformy a investície musia byť implementované do konca júna 2026, takže naša nabíjacia infraštruktúra by mala byť vďaka tomu bohatšia o vyše 3 328 nabíjacích staníc pre elektromobily či plug-in hybridy za niečo viac ako 5 rokov.
Na dotácie si počkáme
Na záver pre istotu uvádzame, že chystané dotácie na nákup elektromobilov nebudú financované z balíka vyčleneného pre Plán obnovy. Nový dotačný program chce MH SR podporiť vďaka eurofondom pre obdobie rokov 2021 až 2027. Z tohto dôvodu nebude môcť byť nová výzva vypísaná skôr ako koncom tohto roka, uviedol v decembri minister hospodárstva Richard Sulík.
Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Noya Fields/Flickr (CC BY-SA 2.0)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovensko na predposlednom mieste v rebríčku pripravenosti na elektromobilitu
Slováci môžu očakávať komunitné „bytovkové“ nabíjanie vďaka Greenway
Slovensko patrí k najväčším výrobcom elektromobilov v Európe
8 komentárov
Správa zámerne zamlčuje neekonomické a neekologické náklady na vodík. Takto sa robí nezmyselné subvencovanie, ktoré zaplatí výhradne stredná trieda. Som zvedavý, ako novinári mainstreamu odborne rozoberú túto významnú ekonomickú aktivitu. Očakávam, že nekompetentne. Tá však bude mať významný dopad na Slovensko, minimálne na desať rokov.
O vodíku radšej pomlčím, tlačia sa mi do pozornosti iba nespisovné slová.
Skutočnosť, že sa vybuduje veľa nabíjacích staníc – tak to je síce šľachetné, ale má to jednu malú chybičku krásy.
Bude síce „čím“ nabíjať, ale nebude veľmi „čo“ nabíjať.
V Nemecku perfektne fungujú dotácie a poznať to na výsledku. Takmer každé štvrté predané auto je „do zásuvky“.
U nás je to ináč – prvá vlna dotácií sa v stanovenom termíne neminula a namiesto logického predĺženia času čerpania sa akosi veľmi neefektívne presunula na nákup EV pre štátnu správu.
Potom dlhá pauza.
Potom prišla 3 minútová dotácia, pardon 3 minúty 41 sekúnd.
Teraz je zase dlhá pauza.
Ja už fakt ničomu nerozumiem.
Niekedy mám pocit, ako keby to tu niekto celé sabotoval… !
A kde bude ta tretia vodikova pumpa?
Pisu ze tie nove nabky budu do 5 rokov, dovtedy pribudnu EV. Snad teda aj s dalsou podporou od toho buduceho roka.
Dufam ze tych 3300 nabiek rozhodia rovnomernejsie po SK resp. skor tam kde este niesu a nie len v BA a na zapade SK.
V OC a dalsich lukrativnych miestach sa buduju komercne nabky same, dotovat by mali nabky po sidliskach, na podporu cestovneho ruchu cize pri menej vychytenych pamiatkach, divadlach, muzeach, hradoch …. proste kde sa ludia zdrzia a kam chcu ludi nalakat ale pre komercnych operatorov niesu az take zaujimave. No tiez pri uradoch, nemocniciach, ambulanciach …
Absolutny suhlas!
A namiesto tych 3 vodikovych stanic mohli radsej pridat dalsie stovky AC bodov v lokalitach, ktore si spominal.
Sulík pretláča vodík, lebo vo vodíku vraj ešte nie je taká tlačenica, ako pri batériách – lenže mu ušlo, že tlačenica tam nie je preto, lebo vodík je minimálne pre cestnú dopravu absolútne nevhodný – 8 násobne vyššie náklady na jazdu ako pri elektromobiloch, pri nákladoch na čerpacie stanice je to možno stonásobne viac (a jedna čerpacia stanica na vodík v Nórsku už vybuchla). Umiestniť detskú sedačku nad nádrž s vodíkom natlačeným na 800 barov – maximálne problematické.
Pri dnešnej nízkej cene batérií nemá ekonomický zmysel dotovať EV autá. Hranica 100 USD/1kWh už bola oficiálne prelomená v roku 2020. Čo má zmysel, je stanoviť povinné kvóty predaných EV, postupne sa zvyšujúce k 100%. Keď 100% EV mestské služby už dnes prakticky a ekonomicky fungujú v meste Shenzhen, nie je dôvod, aby to nefungovalo aj v našich podmienkach. Občania usporia, ako bonus majú lepší vzduch. Vodík znamená až 8x vyššie náklady a to znamená vyššie dane! Dlh na obnovu budeme musieť splatiť!
Pri nasich super cestach si treba kupit konsky zaprah a nie EV shit.
Vodik sa tlaci len preto lebo je na neho lahsie uplatnit dan z paliv lebo na elektricku energiu to neje tak celkom mozne lebo sa neda urcit kde budes nabijat a nemas pod kontrolov nabijacie stanice aby si mohol uvalit dan kedze plosne sa to neda lebo nie kazdy ma el auto a ak by dvihli cenu el.energie to by bola riadna vzbura ludi co nemaju el auta
Ved o nic ine ani nejde len ako skasirovat dane od obcana ved si zober ake prachy idu do rozpoctu so spotrebnej dane benzinu a nafty a ak by ludia presli na el auta tak by stat prisiel o riadny balik