Nepál bol kedysi priekopníkom v elektromobilite. Čo sa stalo?

1

Mohlo by sa zdať, že Kalifornia, Čína a „Európa“ sú priekopníkmi, ktorí začali masívne stimulovať a podporovať elektromobilitu vo svojich regiónoch. Zdá sa však, že to nie je úplná pravda. Už v 90. rokoch totiž bola na vzostupe elektrifikovaná doprava v Nepále.

Hlavné mesto Nepálu, Káthmandu, bolo v pomerne dávnej minulosti na dobrej ceste k tomu, aby sa stalo priekopníkom v oblasti rozvoja elektromobility. A to konkrétne v rámci plne elektrickej hromadnej dopravy. V tejto súvislosti pritom hovorí Ramesh Parajuli – environmentálny a akademický aktivista zo CityLab, že Tesla ukázala svetu, že elektromobily sú budúcnosť. Ale svojím spôsobom, my sme to už urobili.“

 „Shangri-la elektrických vozidiel“

V 90. rokoch minulého storočia bol dosiahnutý v Káthmandu kritický bod znečistenia ovzdušia. Preto sa tamojšia vláda rozhodla nahradiť podľa odborníkov najväčšieho znečisťovateľa – flotilu 640 indických dieselových 12-miestnych mikrobusov Vikram Tempo. A to elektrickými verziami.

Išlo pritom o vozidlá „Safa“ Tempo s olovenými batériami z golfových vozíkov, za ktorými stála americká mimovládna organizácia. Túto technológiu potom kúpila spoločnosť Nepal Electric Vehicles Industries (NEVI), pričom jej zakladateľ oznámil plány na pretvorenie Káthmandu na „Shangri-la elektrických vozidiel“.

V tom čase skromná flotila dokázala bezemisne prepraviť 100 000 ľudí denne, pričom na jej nabíjanie slúžilo 38 nabíjacích staníc. Prevádzkové náklady ale neboli na pomery regiónu také pôsobivé, ako by sa čakalo. Každé 2 roky bolo totiž nutné meniť batérie elektrických mikrobusov, pričom jedna sada stála 1 720 $.

Jedno politické rozhodnutie

To však nebol hlavný dôvod, prečo sa nakoniec nenaplnil dobre rozbehnutý plán elektrifikovanej dopravy v meste. Tým bolo v konečnom dôsledku politické rozhodnutie. Nepálska vláda sa totiž rozhodla, že zákaz spomínaných dieselových mikrobusov Vikram Tempos vykompenzuje ich vlastníkom tým, že im povolí dovážať benzínové mikrobusy za zvýhodnené ceny (oslobodenie od cla vo výške 160 %).

Oháňala sa pritom tým, že ide o „čisté“ vozidlá, nakoľko spĺňali vtedajšie európske emisné normy. To napokon viedlo k tomu, že podnikatelia, ktorí predtým nahradili dízle Vikram Tempo elektromobilmi Safa, nakoniec prešli na cenovo dostupné 15-miestne mikrobusy Toyota s benzínovými motormi.

safa tempo

Safa Tempo. Zdroj: Wiki (free)

A teraz odznova

Medzitým vzrástol počet áut v nepálskom hlavnom meste zo 100 000 na 1,17 milióna, pričom znečistenie ovzdušia je neúnosné. Minulý rok predstavitelia Káthmandu oznámili, že do roku 2030 nahradia všetky spaľovacie autobusy a mikrobusy elektromobilmi.

Budú sa pritom musieť spoliehať na vozidlá čínskych a indických výrobcov. Nepálska vláda aktuálne ohlásila program na podporu elektromobility na celoštátne úrovni. Všetko teda štartuje odznova. A na mieste je otázka, kde mohlo byť Káthmandu, ale aj celý Nepál, keby nedošlo k spomínanému politickému rozhodnutiu. Tento príklad pritom ukazuje, ako dôležitú rolu hrá politika pri presadzovaní bezemisnej dopravy a mohol by sa stať  mementom pre ostatné krajiny.

Zdroj: Greencarreports, titulná fotografia: Roman Möckli/Flickr

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Potvrdené: Štát zadotuje elektromobily sumou 8 000 €!
Nóri kupujú elektromobily najmä z ekonomických dôvodov, uvádza EV Norway
Ako motivujú európske krajiny svojich občanov k nákupu elektromobilov?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Isteže, politické rozhodnutia sú raz len politické rozhodnutia. Napríklad – o koľko viac áut do zásuvky sa teraz mohlo preháňať po slovenských cestách, keby tu kontinuálne boli bývali pokračovali dotácie v polovici minulého roka.
    No čo už. Ktorí tak rozhodli, resp. v tomto prípade nerozhodli, mali na to určite pádne dôvody. Alebo?

Pridajte komentár