Európska komisia predstavila ambiciózny plán „Stratégia udržateľnej a inteligentnej mobility“. Veľmi dôležitú úlohu pritom budú zohrávať elektromobily a ich podpora. Vrátane obrovskej siete nabíjacích staníc. A očakáva sa napr. aj elektrifikácia leteckej dopravy.
V súčasnej dobe má doprava na svedomí štvrtinu z celkových emisií skleníkových plynov v Európskej únii. Jej transformácia smerom k udržateľnosti je teda kriticky dôležitá na ceste k naplneniu cieľov Parížskej dohody. V rámci tzv. Európskej zelenej dohody chce pritom EÚ do roku 2050 znížiť emisie z dopravy o 90 %.
Predstavená stratégia udržateľnej a inteligentnej mobility stavia na „inteligentnom, konkurencieschopnom, bezpečnom, prístupnom a cenovo dostupnom dopravnom systéme“. Podľa Európskej komisie pritom bude potrebné dosiahnuť rôzne míľniky, ktoré sa týkajú aj elektromobility.
Do roku 2030 chce EK na cestách EÚ minimálne 30 miliónov automobilov s nulovými emisiami. To chce podporiť aj rozsiahlou nabíjacou infraštruktúrou, ktorá má zahŕňať 3 milióny nabíjacích staníc.
Podľa Medzinárodnej rady pre čistú dopravu bolo koncom minulého roku v EÚ okolo 1,8 mil. elektromobilov a plug-in hybridov, uvádza Reuters. Plug-in hybridy pritom nie sú bezemisné vozidlá. Čo sa týka počtu nabíjacích staníc, tých je aktuálne v Európe zhruba 200 000. Takže v oblasti počtu elektromobilov aj nabíjacích staníc budeme mať ako EÚ naozaj čo robiť.
Ďalšie míľniky, ktoré EK stanovila v rámci „stratégie udržateľnej a inteligentnej mobility“ sú nasledovné (do roku 2030):
- 100 európskych miest bude klimaticky neutrálnych,
- vysokorýchlostná železničná doprava sa v celej Európe zdvojnásobí,
- plánované kolektívne cestovanie v prípade ciest do 500 km by malo byť uhlíkovo neutrálne,
- automatizovaná mobilita sa bude prevádzkovať vo veľkom rozsahu,
- námorné plavidlá s nulovými emisiami budú pripravené vstúpiť na trh,
do roku 2035:
- veľké lietadlá s nulovými emisiami budú pripravené vstúpiť na trh,
do roku 2050:
- takmer všetky automobily, dodávky, autobusy, ako aj nové ťažké vozidlá budú mať nulové emisie,
- železničná nákladná doprava sa zdvojnásobí,
- bude v prevádzke plne funkčná, multimodálna transeurópska dopravná sieť (TEN-T) pre udržateľnú a inteligentnú dopravu s vysokorýchlostnou prepojenosťou.
Zdroj: Európska komisia
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Návrh Euro 7 vraj zakazuje spaľovacie autá. Podpredseda EK ho obhajuje
Elektromobily by mohli byť v rámci EÚ oslobodené od DPH!
„EÚ“ začala pracovať aj na vývoji „revolučných“ solid-state batérií pre autá
11 komentárov
Prečo sa neuvažuje o budovaní nabíjacich stanícv objektoch čerpacích staníc, ktoré takto môžu nahradiť spaľovacie palivá elektrickým prúdom pre dobíjanie. Motoristi ich lokality už poznajú a sú už dnes umiestnené na mieste efektívnych dopravných uzlov ?!
Samozrejme, že sa nad tým uvažuje Tono S., ale tieto stanice
A) nie sú vždy na správnych dopravných uzloch,
B) sú v súkromnom vlastníctve a rozhodujú sami (shell sa napríklad už rozhodol a montuje nabky na svojich čerpačkách,
C) nabíjanie je možné kdekoľvek, kde je elektrina, a ev sa môžu nabíjať všade kde parkujú.. Z čoho vyplýva, že je hlúposť prerábať mnohé cerpacky na okraji miest, ktorých je tam často aj viac, len preto, lebo mali kam (na zelenych lúkach) zakopat svoje cisterny. Čo pri ev odpadá a tak bude skôr logické mať nabíjačky integrované v parkovacích miestach pri nákupných centrách a na sídliskách.
EÚ ma inak veľké ciele, ale mohli by byť konkrétnejšie.. Napríklad dane podľa spálených NOx a to nie podľa údajov, ktoré výrobca udá, ale testom a následne počas celej životnosti podľa najazdených km, resp podľa počtu spálených litrov.I keď litre už sú zdanene..
Hlavne sa už vysrať na tie ich papierové emisie.
Je to pekný plán, podporujem ho ale mám veľké obavy z toho, ako budú likvidovať batérie ktoré skôr či neskôr budú v odpade. Bude ich mnoho a bude ich kde zlikvidovať? Dokážeme zrecyklovať toľký ekektro odpad? No neviem ako to bude.
Tie zámery sú fakt šľachetné. Netreba ale zabúdať, že doprava má „na svedomí“ 1/4 celkových emisií.
Čiže nezabúdať na zostávajúce 3/4 emisií. Energetika, výroba ocele, výroba cementu, stavebníctvo, spaľovne odpadov… atď, atď.
To kto vymysla tieto idiotske emisne normy ? Im uz prepina s tymi sprostostami.Nech mi daju vyplatu ako maju v europarlamente a kazde 4 roky si kupim novy elektromobil .polovica slovakov ma vyplatu 600€ az 700€ tak z coho si ich kupia ?
Menovcovi odkazujem, že polovica Slovákov má autá zbytočne, obzvlášť v ba alebo KE, kde môžu využívať praktickejšiu aj lacnejšiu MHD.
Okrem toho polovica Slovákov nenajazdi v živote viac ako 100km denne, takže už dnes si môžu kúpiť mini mestské autíčka za 5-6 tisíc.
Takže toto nie je otázka peňazí, ale zedebneneho zmýšľania a strachu z nového.
Veľké egá „musia“ mať veľké SUV. Treba tie opachy dostať z ciest.
“ Chce podporiť rozsiahlou nabíjacou infraštruktúrou “ Treba začať vyrábať viac cenovo dostupnejšich elektromobilov ako je napočitanie prstov na jednej ruke a z toho 60 percent su dizajnovy humus jak Multipla, lebo nebude mať kto nabíjať na tých staniciach. Ibaže by sa našlo 30 milionov zbohatlikov ktory nemaju problem vycalovať 50 k + za ľudovú káru. Alebo 15 mil. a každý si kúpi dve 😀
PA: ak by ľudia chytili kalkulačku, zistili by, že už dnes si môžu kúpiť ev, ktoré im za svoju životnosť prinesie min 3000 eur usetrenych.
Sľubovali nulovú DPH na elektrické autá od budúceho roka, ale nato EU zabudla a prima dokumenty – ktoré aj tak nebudú reálne.
Vypadá to, že sa nezdravo povolili veľké fúzie a regulácia je deformovaná lobovaním automotive. V konečnom dôsledku si klasické skostnatelé automobilky sami vykopali jamu do ktorej spadli, keď stratili konkurencieschopnosť voči lacným BEV z Číny. Teraz začnú ešte viac tlačiť a vyplakávať u politikov na ešte väčšie dotácie, prípadne clá na dovoz BEV z Číny . A ako zvyčajne, účet príde strednej triede daňových poplatníkov v EÚ…
Pre predstavu v Číne stojí Honda HRV ICE (Vezel) 16 094 – 22 265 EUR.
Honda HRV BEV (Everus VE-1) 61,3kWh batéria: 20 132 – 23 156 EUR. Neviem ako veľká je dotácia na tento model BEV, no maximálna je 2800 EUR. …ghac.cn/vehicles/honda/vezel/p#page1…
Na cene je pekne vidieť, ako nás automobilky šklbú v EÚ na BEV.