Európsky parlament má na stole nový návrh, ktorý by dostal na cesty viac elektromobilov. Pôvodné plány hovorili o znížení emisií (CO2) automobilov o 15 % do roku 2025 a o 30 % do roku 2030, a to v porovnaní s rokom 2021. Nový návrh je podstatne ambicióznejší. Navyše obsahuje termín pre zákaz predaja iných ako bezemisných áut.
Pôvodné plány Európskej komisie, ktoré sa týkajú redukcie emisií CO2 v doprave sa streli s nevôľou automobilových výrobcov, ako aj environmentálnych organizácií. Automobilky ich označili za veľmi prísne až nedosiahnuteľné. Naopak, environmentalistom sa zdali málo ambiciózne.
33 % až 50 % navýšenie pôvodných cieľov
Nový návrh Výboru pre životné prostredie európskeho parlamentu však poteší výrobcov ešte menej. Ten chce presadiť relatívne značné navýšenie pôvodných emisných cieľov. V porovnaní so stavom v roku 2021 sa majú do roku 2025 znížiť emisie osobných a dodávkových automobilov o 20 % (pôvodne 15 %) a do roku 2030 o 45 % (pôvodne 30 %).
Zákaz predaja iných ako bezemisných vozidiel
Navyše za nedodržanie týchto cieľov by boli výrobcovia postihnutí sankciami. Návrh však ide ešte ďalej, keď hovorí o zákaze predaja nových osobných a dodávkových automobilov s iným ako bezemisným pohonom. A to od roku 2040.
Automobilky sú proti
Už pôvodný 15, resp. 30 % návrh považovali výrobcovia automobilov za nerealistický. Preto sa sformovali v rámci Asociácie výrobcov automobilov s cieľom lobovať v prospech svojich záujmov. Odmietajú tak prijatie pôvodného a samozrejme aj nového návrhu.
Proti sú aj enviro-organizácie
Environmentálnym organizáciám sa však aj nový prísnejší návrh máli. Oceňujú síce nové ambicióznejšie ciele, tie však stále nie sú v súlade s Parížskou klimatickou dohodou, podľa ktorej musí Európska únia znížiť emisie v doprave o 60 %.
Hlasovanie o celom návrhu prebehne cca o mesiac na pôvode Európskeho parlamentu. Avšak ani jeho schválenie nič nerieši. Po ňom budú totiž nasledovať rokovania s jednotlivými členskými štátmi. Očakáva sa, že tie budú viac ako náročné. Veď napríklad Ministerstvo životného prostredia SR sa vyjadrilo, že je za skromnejšie ciele, nakoľko prudký rozvoj elektromobility by mohol ohroziť ekonomické záujmy Slovenska. Čo potom také Nemecko…?
SÚVISIACE ČLÁNKY:
EÚ chce 10 až 20 “Gigafactory”. Jedna z nich by mohla vyrásť pri Nitre
EÚ schválila povinné budovanie nabíjacích staníc pri výstavbe a rekonštrukcii budov
Nórske emisné ciele pre rok 2020 naplnené už dnes. Aj vďaka Tesle
Zdroj: Electrive, titulná fotografia: softpedia.com
Jeden komentár
Naša planéta je v takom stave, že už o pár rokov budú ekonomické ciele Slovenska a rovnako aj prospech záujmov automobiliek úplne nepodstatné. Životnosť auta je 20-30 rokov. Čo si myslia, že nám to bude klíma tolerovať do roku 2070? Aha, pardón, samozrejme že prachy zarobené teraz sú ďaleko dôležitejšie než zabezpečenie života neskôr. Lenže zmeny klímy sú exponenciálne. Ak neprestanú s výrobou spaľovákov ihneď, tak v roku 2040 už bude zbytočné robiť akékoľvek kroky…