Veľký zimný test 20 populárnych elektromobilov, ktorý uskutočnila Nórska automobilová federácia, tiež odhalil, čo sa deje s vozidlami, keď sa blížia k 0 % kapacite batérie, ako aj keď dôjde k ich vybitiu.
Nórská automobilová federácia (NAF) otestovala 20 najpopulárnejších elektromobilov na tamojšom trhu: Tesla Model 3, Tesla Model S, Tesla Model X, Kia e-Niro, Kia e-Soul, Hyundai Kona Electric, Jaguar I-Pace, Opel Ampera-e, Mercedes-Benz EQC, Audi e-tron 50 a e-tron 55, Nissan Leaf a Leaf e+ , Renault Zoe, Hyundai Ioniq Electric, BMW i3, Škoda Citigoe iV, Volkswagen e-up, SEAT Mii Electric a Volkswagen e-Golf.
V rámci testu sa zamerala najmä na reálny dojazd spomínaných elektromobilov v zimných podmienkach, takže musela ich batérie vyšťaviť natoľko, že vozidlá už neboli schopné prevádzky. Objavila pritom zaujímavé skutočnosti.
NAF uvádza, že všetky testované elektromobily dávajú vodičovi množstvo varovaní predtým, ako dôjde k vybitiu batérie. Po prvom upozornení na nízku kapacitu nedochádza k žiadnym obmedzeniam z hľadiska komfortu či rýchlosti.
Väčšina z modelov pritom ponúka neobmedzenú rýchlosť až do posledných kilometrov. To sa však potom zmení, pričom dôjde aj k obmedzeniu akcelerácie. Pri niektorých modeloch bolo zaznamenané aj automatické vypnutie vykurovania.
Najzaujímavejšie zistenie
Podľa NAF bolo najzaujímavejším zistením to, že po vybití batérie na „systémovú“ nulu, kedy vozidlo zastane, nejde o úplnú definitívu. Test totiž ukázal, že potom stačí elektromobil vypnúť na chvíľu, resp. v prípade niektorých modelov na pol hodinu až hodinu a následne dokážete prejsť ešte niekoľko kilometrov. To môže byť užitočné, keď vozidlo zastane neďaleko nabíjacej stanice alebo domova.
Avšak pozor
Na základe zistení vedeckého projektu, v rámci ktorého boli porovnávané zistenia vedcov s odporúčaniami výrobcov elektromobilov, týkajúcich sa maximalizovania životnosti batérie, by sme však boli v tomto smere opatrní.
Zistilo sa totiž, že batériám elektromobilov vo všeobecnosti najviac škodí to, keď dôjde k ich úplnému vybitiu. Dôvodom je najmä dodatočná záťaž na materiály obsiahnuté v katóde, uvádza Steve Christensen, šéf asociácie Responsible Battery Coalition, ktorá spolupracovala na projekte spolu s vedcami z University of Michigan.
Z tohto dôvodu batériový manažment ukončí prevádzku vozidla skôr, ako dôjde k úplnému vybitiu. Dodatočné „šťavenie“ batérie vozidla, teda následná jazda, tak ako informuje NAF, by mohla teoreticky priniesť neželanú degradáciu batérie.
Výrobcovia pritom upozorňujú, že vozidlo s nízkou kapacitou batérie nie je dobré nechávať dlho v nečinnosti, resp. „nenabité“, pretože aj keď „stojí“, dochádza k pomalej samovoľnej strate energie, čo môže viesť až k nebezpečnej nulovej kapacite. Takže po vybití treba vozidlo pripojiť k nabíjačke čo najskôr.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Obrovský test zimného dojazdu 20 populárnych elektromobilov
Ako zabezpečiť dlhú živostnosť batérií e-áut? Odporúčania vedcov a výrobcov
Rýchlosť nabíjania 20 populárnych elektromobilov počas „zimného“ testu NAF
2 komentáre
Pan redaktor Bakša, nemáte tam niekde aj info z tohoto Nórskeho testu ev, ktorý odhaľuje rýchlosti nabijania z pohľadu dobitých km dojazdu?
Ďakujeme
Dobrý deň,
ako máte možnosť vidieť v rámci pôvodného obsahu, na ktorý odkazujeme, takéto údaje nie sú dostupné.