Čo robiť, keď sa Tesle vybije batéria a ako tomu predísť?

0

Hovoríte si, že vám sa to nemôže stať? Pri súčasnej nabíjacej infraštruktúre a naplánovaní cesty, môže dopustiť kompletné vybitie elektromobilu Tesla len … No nemusí tomu byť tak. Aj pri starostlivom plánovaní ciest na dlhšie vzdialenosti, môžu nastať nepredvídané situácie, ktoré významným spôsobom vplývajú na dojazd elektromobilu.

V rámci nepredvídaných okolností sa jedná predovšetkým o poveternostné podmienkySilný protivietor či fujavica významným spôsobom zvyšujú odpor vzduchu voči automobilu, pričom na jeho prekonanie je nutné vynaložiť viac energie, ako za bežných podmienok. Silný protivietor pritom môže v prípade Modelu S zvýšiť energetické nároky až dvojnásobne! Mrazivé počasie taktiež nenapomáha optimálnemu fungovaniu batérie.

tesla vybita bateria - fujavica

Ilustračná fotografia. Zdroj: ecomento.com

Okrem poveternostných podmienok ovplyvňuje dojazd samozrejme aj rýchlosť jazdy. Opäť to súvisí s odporom vzduchu. Platí, čím vyššia rýchlosť, tým väčší odpor vzduchu. Netreba však zabúdať ani na terén plánovanej cesty. Kopcovitý terén, či ťažšie prejazdné poľné cesty zvyšujú energetické nároky elektromobilu.

Na stránke tesla.com (preposledný odstavec: range pre charge) je dostupná miniaplikácia, ktorá dokáže odhadnúť dojazd Modelu S v závislosti od rýchlosti jazdy, okolitej teploty, veľkosti kolies či zapnutej klimatizácie resp. kúrenia. Podrobnejšie údaje je možné získať zo špecializovaného „trip“ plánovača evtripplanner.com.

vplyv rychlosti na dojazd tesla model s

Vplyv rýchlosti na dojazd Tesla Model S v míľach. Zdroj: evtripplanner.com

 

Batéria sa vybila, čo s tým?

A čo teda robiť, keď sa nám z „nepochopiteľných“ dôvodov vybije elektromobil Tesla? V prvom rade sa netreba spoliehať na to, že údaj o dojazde 0 km, je len výstrahou a reálne máme ešte niekoľko km k dobru. To platí iba v prípade väčšiny spaľovacích automobilov. Platilo to síce istého času aj pre elektromobil Tesla Model S (pri avizovanej 0 sa dalo prejsť ešte 15 až 30 km), ale od verzie softvéru 7.0, znamená 0 skutočne nulový resp. takmer nulový dojazd. Tesla sa vypne a už s ňou nepohnete.

tesla vybita bateria - Náhľad miniaplikácie dojazdu Tesla

Náhľad miniaplikácie dojazdu Tesla. Zdroj: tesla.com

Ak sa vám Tesla vybije v blízkosti ľudských príbytkov, najjednoduchším riešením je požiadať o pomoc „susedov“. Na to, aby ste Model S spojazdnili, postačí aj hodina nabíjania cez štandardnú jednofázovú domácu zásuvku. Netreba sa zľaknúť toho, že na signalizátore dojazdu stále svieti 0. V Modeli S by ste mali mať „šťavu“, minimálne na urazenie 15 km, čo môže výrazne pomôcť.

Ak sa vám vybije Tesla v krajine, kde má Tesla Motors oficiálne zastúpenie, zavolajte na zákaznícku linku Tesla. Je možné, že budú pracovníci servisu ochotní bezplatne odtiahnuť vaše vozidlo na najbližšiu nabíjaciu stanicu. Takéto skúsenosti majú napr. zákazníci v USA a Nórsku. Samozrejme sa na to netreba spoliehať. Všetko zrejme závisí od ochoty konkrétnych ľudí a aj od vzdialenosti servisného centra. Ďalšia možnosť je požiadať platený servis v rámci služby Tesla Ranger. Tesla Motors však negarantuje dostupnosť tejto služby. Týka sa to hlavne prípadov, keď je najbližšie servisné centrum v inom štáte a vo veľkej vzdialenosti od miesta vášho problému.

Ak je servisné stredisko Tesla príliš vzdialené, viac sa oplatí využiť služby „miestnej“ odťahovej služby. A to z finančného aj časového hľadiska. Treba si uvedomiť, že služba Tesla Ranger slúži primárne na riešenie technických porúch elektromobilov Tesla. A výjazd je spoplatnený minimálnou sumou 100 €.

Iste sme už všetci počuli o dôležitosti prevencie. V prípade cestovania elektromobilom na dlhé vzdialenosti je prevenciou podrobné naplánovanie trasy s tým, že budeme rátať aj z nepredvídateľnými okolnosťami, ktoré majú nepriaznivý vplyv na dojazd. Preto je dobré v rámci plánovania zahrnúť dostatočnú energetickú rezervu.

Želáme vám plynulú, ničím nerušenú  jazdu so zastávkami len v rámci plánovaného nabíjania či občerstvenia;-)

Zdroje: Teslarati.com a redakcia Teslamagazin.sk. Zdroj titulnej fotografie: teslarati.com 

tesla magazin zdielanie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár