Aký vplyv na spotrebu elektromobilu môže mať strešný box, nosič s bicyklami či karavan?

1

Dojazd elektromobilov ovplyvňuje množstvo faktorov. Vrátane prídavných zariadení ako sú strešné boxy, nosiče s bicyklami či rôzne prívesy (napr. vozíky a karavany). ADAC sa preto rozhodol otestovať ich vplyv na spotrebu, a teda aj dojazd. A tiež sa pozrel na vplyv hmotnosti.

V prípade vplyvov na dojazd elektromobilov sa zvykneme zameriavať najmä na oblasti ako okolitá teplota a rýchlosť. Spotrebu vozidiel však ovplyvňujú napr. aj prídavné zariadenia a prívesy, ktoré vo všeobecnosti zhoršujú aerodynamiku a tiež zvyšujú hmotnosť.

A pre získanie predstavy o tomto vplyve na spotrebu elektromobilov sa ADAC rozhodol otestovať Kiu EV6 s prídavnými zariadeniami a prívesmi aj bez nich a výsledky porovnať. Najskor sa ADAC zameral na prídavné zariadenia v rámci vozidla. Ich vplyv skúmal pri priemernej rýchlosti 120 km/h. Spotreba sa pritom zvýšila nasledovne:

  • prázdny strešný nosič bicyklov: +5 %
  • zadný nosič bicyklov s 2 bicyklami: +8%
  • strešný box: +14 %
  • strešný stan: +33 %
  • strešný nosič bicyklov s 2 bicyklami: +33 %

Prívesy

Vplyv prívesov na spotrebu elektromobilu Kia EV6 skúmal ADAC v rámci priemernej rýchlosti 100 km/h a namerané výsledky porovnal s výsledkami spotreby vozidla bez prívesu pri priemernej rýchlosti 120 km/h. Spotreba sa pritom zvýšila nasledovne:

  • nebrzdený príves (prázdny): +1 %
  • nebrzdený príves so stavebným materiálom: +24 %
  • konský príves: +83 %
  • karavan: +103 %

Ako vieme, na spotrebu elektromobilov zásadne vplýva aj vysoká rýchlosť, pretože odpor vzduchu rastie so zvyšujúcou sa rýchlosťou. A to jasne dokumentuje aj porovnanie spotreby vozidla s karavanom pri priemerných rýchlostiach 80 km/h (+54 %), 90 km/h (+79 %) a 100 km/h (+103 %).

Vplyv hmotnosti

Test vplyvu hmotnosti v podstate ukázal to, čo štúdie z minulosti. Teda že vyššia hmotnosť nemá až taký zásadný vplyv na dojazd, resp. spotrebu elektromobilu, ako sa vo všeobecnosti očakáva. „Extrémny test“, v rámci ktorého sa zrýchľovalo na 100 km/h a následne spomaľovalo až do zastavenia, totiž ukázal 6-% rozdiel spotreby medzi vozidlom len s vodičom a plne zaťaženým vozidlom (+280 kg). A pri bežnom spôsobe jazdenia to bude pravdepodobne ešte menej. Svoju úlohu tu zohrávať aj rekuperácia.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
V ktorých elektromobiloch vás vyjde jazdenie najlacnejšie?
Škoda vysvetľuje, ako sa meria dojazd elektromobilov a ďalšie súvislosti
Dojazd elektromobilov v zime vs. v lete: Porovnávací test viacerých modelov od WhatCar

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Občas je dobré vykonať aj takýto test, ktorý sa dá „plus-mínus“ aplikovať aj na autá so spaľovacím motorom. Fyzika nepustí! 🙂

Pridajte komentár