2-stupňová prevodovka od ZF predĺži dojazd a zvýši rýchlosť elektromobilov

4

Nemecká spoločnosť ZF predstavila novú pohonnú jednotku pre elektromobily, ktorá sa môže pochváliť 2-stupňovou prevodovkou. Toto riešenie pritom v porovnaní s konvenčným 1-stupňovým systémom zvyšuje efektivitu, a tým pádom predlžuje dojazd. Má tiež pozitívny vplyv na rýchlostné parametre.

Účinnosť elektrických pohonných jednotiek vozidiel (85 – 95 %) je ďaleko vyššia ako v prípade konvenčných  spaľovacích systémov (25 – 40 %). Napriek výbornej efektivite je však stále čo vylepšovať.

A to si uvedomila aj spoločnosť ZF, ktorá vyvinula elektrickú pohonnú jednotku s integrovanou 2-stupňovou prevodovkou. Celý nový systém zahŕňa okrem prevodovky aj elektromotor a výkonovú elektroniku. Ten je navyše veľmi kompaktný, a tak je vhodný aj na použitie v menších elektromobiloch.

elektromobil prevodovka 2-stupne zf

Zdroj: ZF

Nový elektromotor disponuje výkonom 140 kW, avšak pohonná jednotka je modulárna a umožňuje zvýšenie výkonu až na 250 kW. Taktiež sa dá vyladiť a odstupňovať pre použitie v športových vozidlách.

Zameranie na efektivitu

Avšak oveľa dôležitejším parametrom ako výkon bola pre ZF účinnosť pohonnej jednotky, resp. premeny energie. „Pre každodenné použitie elektromobilov je dôležité získať z každého nabitia batéria čo najdlhší dojazd. Každé percento zlepšenia účinnosti premeny energie vyústi do dvoch percent dlhšieho dojazdu“, hovorí Bert Hellwig, vedúci jednej z častí divízie E-mobility ZF.

2-stupňové riešenie prevodovky znižuje podľa výrobcu spotrebu, čo má samozrejme pozitívny vplyv na dojazd elektromobilu. V porovnaní s konvenčnou 1-stupňovou prevodovkou má priniesť nová technológia predĺženie dojazdu až o 5 %. Napríklad v prípade Tesly Model 3 LR by to teoreticky znamenalo 28 km (WLTP) navyše.

Zmena prevodového stupňa nastáva pri rýchlosti 70 km/h. Zákazník si však môže po pripojení vozidla ku CAN nastaviť vlastnú stratégiu radenia. Systém pritom môže zohľadňovať aj aktuálne informácie z digitálnych máp a GPS. Softvér pohonnej jednotky sa dá navyše aktualizovať na diaľku (OTA).

Zlepšenie rýchlostných parametrov

2-stupňová prevodovka tiež umožňuje vylepšenie rýchlostných parametrov elektromobilov. A to akceleráciu, pružné zrýchlenie, ako aj maximálnu rýchlosť. Všetko záleží od vyladenie pohonnej jednotky, a to podľa uváženia výrobcu konkrétneho vozidla.

2-stupňovú prevodovku pre elektromobily pritom vyvinula napríklad aj spoločnosť GKN, pričom tá podstupuje testovanie v rámci špeciálneho elektromobilu Jeep Renegade ´GTD19´.

Zdroj: ZF, titulná ilustračná fotografia: Audi 

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vo vývoji je revolučný „plastový“ motor pre elektromobily
Toyota začína testovať „solárnu batériu“ pre elektrifikované autá
Lacné palivové články by vraj mohli nahradiť spaľovacie motory. Najskôr v hybridoch

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Je to také čudné. Stále sa bavíme o odstránení spojky, prevodovky, diferenciálu atď. z konvenčných spaľovákov a zrazu – bum, 2 stupňová prevodovka. Nie je to divné? Ja ti neviem… Žeby to bol až taký prínos?
    Veď predsa elektromotor má maximálny krútiaci v celom rozsahu obrátok. Mýlim sa snáď?

  2. „Elektromotor má největší sílu v nulových otáčkách, tj. ve chvíli, kdy se začíná točit, a s rostoucími otáčkami jeho točivý moment klesá.“
    možno preto?

  3. mrkni si „Efficiency Maps for Electric Motors“ a pochopis ze 2stupnova prevodovka moze mat zmysel pre tych co nevedia spravit efektivny elektromotor v sirokom spektre otacok (teda vsetci okrem tesly momentalne) a pre ZF to ma dvojnasobny vyznam kedze by prisli o velky „prevodovkovy“ biznis nastupom elektromotorov s pevnym prevodom

Pridajte komentár