Elektromobil Noah vyrobený z ľanu a cukru ponúka veľmi slušné parametre

0

Malý mestský elektromobil Noah, ktorý vyvinul tím študentov z Technologickej univerzity v holandskom Eindhovene, je z podstatnej časti vyrobený z ľanu a cukru. Vplyv automobilu na životné prostredie nie je daný len jeho emisiami či spotrebou. Veľmi dôležitým aspektom je aj ekologická stopa, ktorú zanechá jeho výroba, ako aj miera recyklovateľnosti.

Študentom Technickej univerzity sa podarilo vyrobiť ultraľahký typ elektromobilu, ktorého štruktúra je zložená z ľanových vlákien a cukru. Prototyp s názvom Noah bol predstavený minulý týždeň a tím študentov sa chystá na cestu po Európe, aby svojim vynálezom inšpiroval ostatných.

Žiadny hliník či uhlík, ale cukor a ľanové vlákno

Študentom sa podarilo extrahovať bioplast, ktorý je možné získať z cukru. Tento materiál potom mohli použiť na podvozok a interiér, ktoré sú vyrobené kombináciou tohto špeciálneho plastu a ľanových vlákien. Telo automobilu tvoria ľanové rohože, do ktorých je impregnovaná biologická živica.

Tieto biologické a ultraľahké materiály si vyžadujú na výrobu až šesťkrát menej energie ako pri použití bežných materiálov ako sú hliník alebo uhlík. Použitie ekologickej hmoty bude mať vplyv aj na neskoršiu recykláciu, keď automobil dosiahne koniec svojej životnosti.

Aké parametre Noah ponúkne?

Ekologický automobil Noah, okrem pozitívneho vzťahu k prírode, dá vydýchnuť aj peňaženke svojho majiteľa. O pohodlie sa postarajú dve sedadlá a priestranný kufor zabezpečí dostatok miesta pre batožinu. Tento pojazdný “cukrík” sa nemusí hanbiť ani za maximálnu dosiahnuteľnú rýchlosť. Tá má dosahovať 110 km/h.

Ekvivalent 1 litra benzínu na 300 km

Dojazd mini-elektromobilu je slušných 240 kilometrov. Vyznačuje sa vysokou efektivitou prevádzky, ktorá predstavuje spotrebu ekvivalentnú 1 litru benzínu na 300 km. Extrémne nízkej spotrebe napomáha aj fakt, že Noah váži len 360 kg. Batéria pridá vozidlu len 60 kg navyše. Batérie iných elektromobilov pritom vážia niekoľko stoviek kilogramov. Celková hmotnosť tak činí približne 420 kg. Prototyp by mal byť čoskoro certifikovaný na použitie na verejných komunikáciách.

Študenti na propagačnej ceste po Európe

“Chceme preukázať, že kruhová ekonomika je už možná v komplexných produktoch, ako sú automobily.” – Cas Verstappen, člen tímu študentov.

Počas tohto leta sa študenti chystajú na cestu po Európe, kde navštívia výrobcov automobilov, dodávateľov a univerzity. Cieľom študentov  je dostať technológiu do povedomia a neskôr priviesť vozidlo aj na trh a do ulíc. Podľa ďalších slov člena tímu, Casa Verstappena, študenti neočakávajú, že podobné typy automobilov prídu okamžite na trh. Avšak použitie bioplastových panelov v konštrukčných častiach a interiéri, by možné bolo. Okrem vysokej trvanlivosti sa vyznačujú tieto materiály aj pevnosťou a nízkou hmotnosťou.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nemecký elektromobil e.GO Life sa začal vyrábať. Vyjde na 15 900 €
Najmenší elektromobil sveta zo Švajčiarska za 12 000 € sa chystá do výroby
Ďalší údajný konkurent Tesly Model 3 na prvých oficiálnych fotografiách

Aplikovanie modelu kruhovej ekonomiky v automobilovom priemysle

Myšlienka zakomponovania výroby automobilov do trendu kruhovej ekonomiky je naozaj výborná. Kruhová ekonomika má za cieľ využívať menšie množstvo zdrojov efektívnejšími postupmi. To znamená použitie ľahko dostupných prírodných zdrojov, ktoré je možné neskôr recyklovať a použiť znova. Uvidíme, ako dlho potrvá kým sa tento prototyp dostane do výroby a na komunikácie. Potenciál tento nápad rozhodne má.

Zdroj: TUE

tesla magazin zdielanie

Share.

O autorovi

Pridajte komentár

 Staňte sa fanúšikom

Odber noviniek (raz za týžden)

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov

 

Odoslané!