Výskumníci z Rady pre čistú dopravu vo svojej analýze zistili (ICCT), že v piatich európskych krajinách vychádza 4-ročné vlastníctvo elektromobilu Volkswagen e-Golf lacnejšie ako vlastníctvo jeho benzínovej, naftovej či plug-in hybridnej verzie.
Analýza skúmala obstarávacie, palivové a daňové náklady najpredávanejšieho európskeho modelu, ktorým je Volkswagen Golf, vrátane jeho elektrickej (e-Golf), plug-in hybridnej (Golf GTE), naftovej a benzínovej verzie.
V rámci celkových 4-ročných nákladov sa vo Veľkej Británii, Nemecku, Francúzsku, Holandsku a Nórsku ukázal byť najlacnejším plne elektrický variant. A to vďaka kombinácii nižších daní, nižších nákladov na pohonné hmoty a dotácií na nákup. ICCT tiež dospela k názoru, že pre rozvoj elektromobility a čistejšiu klímu môžu byť kľúčové najmä daňové úľavy.
Elektromobil „lacnejší“ až o 27 %
Najväčší rozdiel v nákladoch na 4-ročné vlastníctvo modelu Golf bol zaznamenaný v Nórsku, a to medzi elektrickou a naftovou verziu. V tejto severskej krajine vyjde elektromobil až o 27 % lacnejšie. Na svedomí to má predovšetkým tamojšie oslobodenie elektromobilov od vysokej registračnej dane.
VW e-Golf vyjde lacnejšie ako jeho naftová verzia taktiež v Holandsku (-15 %), Francúzsku (-12 %), Nemecku (-11 %) a Veľkej Británii (-5 %). Analýza pritom odhalila, že plug-in hybridná verzia Golf GTE bola často tou najdrahšou. A to kvôli vysokej obstarávacej cene, ako aj nižším úľavám a ušetreným nákladom na palivo v porovnaní s elektromobilom.
Pokles obstarávacej ceny elektromobilov
Sandra Wappelhorst z ICCT hovorí, že finančné stimuly by neboli potrebné, keby sa kúpne ceny elektromobilov znížili na úroveň tých konvenčných. K tomu má podľa nej dôjsť medzi rokmi 2025 až 2030, pričom analýza Bloomberg hovorí v tejto súvislosti o roku 2024. Dôvodom má byť okrem iného aj zníženie cien batérií, ktoré sú kľúčovým prvkom elektromobilov.
Cena však nemá byť jediným dôležitým faktorom. Pre majiteľov elektromobilov môže byť dobrou motiváciou napríklad bezplatné parkovanie a mýto, musia si však byť istí, že majú k dispozícii dostatočný počet nabíjacích bodov. Podľa Wappelhorstovej je tiež dôležité „postrčenie“ automobiliek smerom k výrobe nízkoemisných vozidiel, napríklad regulačnou politikou.
Zdroj: The Guardian, titulná fotografia: VW
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model S vyjde v Nórsku v konečnom dôsledku lacnejšie ako Toyota Prius
Porovnanie výrobných cien batérií od najväčších producentov. Tesla dominuje
Analýza MŽP SR porovnáva celkové náklady e-áut a “spaľovákov”