Spoločnosť Deloitte vo svojej analýze automobilového trhu dospela k záveru, že nepotrvá dlho a náklady na vlastníctvo elektromobilu sa vyrovnajú nákladom na vlastnenie porovnateľného „spaľováku“. Od tohto bodu budú elektrické vozidlá stále výhodnejšie.
Elektromobily sú po konštrukčnej stránke podstatne jednoduchšie ako konvenčné vozidlá so spaľovacím motorom. Vďaka tomu sú vo všeobecnosti jednoduchšie na výrobu, čo môže v značnej miere šetriť produkčné náklady. Aktuálne je však ich cena citeľne vyššia ako v prípade porovnateľných spaľovacích vozidiel.
Dôvodom je najmä vysoká cena batérií, či nižší objem produkcie, ktorý neumožňuje takú optimalizáciu výrobných nákladov ako pri mnohonásobne vyššom objeme výroby bežných áut. To sa však postupne zmení, nakoľko ceny batérií neustále klesajú, stúpa dopyt po elektromobiloch a zároveň prichádzajú do praxe opatrenia, ktoré donútia výrobcov predávať viac ekologických áut.
Regulačná politika
Práve regulačnú politiku v tejto oblasti považuje Deloitte za jeden z hlavných faktorov na ceste k zlacňovaniu elektromobilov. Hlavnými hnacími motormi majú byť emisné ciele, nové štandardy spotreby, finančné stimuly a chystané obmedzenia vstupu spaľovacích vozidiel do veľkomiest.
V súvislosti s obmedzeniami vstupu sa spomína až 20 metropol, ktoré majú začať platiť do roku 2030. Podľa našich informácií už dnes nájdeme tzv. nízkoemisné zóny v mestách Hamburg, Brusel, Kodaň, Paríž, Atény, Rím, Miláno, Lisabon, Göteborg, Madrid či Londýn. Na absolútny zákaz vjazdu dieselov sa pritom pripravujú v Londýne, Stuttgarte, Osle, Aténách, Madride, Antverpách, Tokiu, Dillí či Mexico City.
A tieto zóny sa budú zrejme zväčšovať a zároveň sa budú sprísňovať emisné pravidlá umožňujúce vstup. Takéto zóny pritom zvažujú, resp. zvažovali aj slovenské mestá. A to napríklad Bratislava, Prešov, Trenčín, Košice a Žilina.
Stúpajúci dopyt po elektromobiloch
Za druhý dôležitý faktor, ktorý ovplyvní ceny elektromobilov, považuje Deloitte stúpajúci dopyt po týchto vozidlách. Na základe analýzy zákazníckych potrieb v oblasti dojazdu, cien poistného, nabíjacej infraštruktúry a rýchlosti nabíjania má byť dôvodom rastúceho záujmu o elektromobily očakávaný pokrok vo vývoji batérií a batériových systémov.
Vyrovnanie nákladov
Spoločnosť Deloitte sa pri predpovedaní budúcich nákladov na vlastníctvo elektromobilov zamerala na britský trh. Zohľadnila pritom priemerné ročné náklady počas 5 rokov pri ročnom nájazde 12 700 km (priemer vo VB) na elektrické, benzínové a dieselové vozidlá nižšej strednej triedy (segment C). V prípade elektromobilov brala do úvahy vozidlá s dojazdom 400 km a výkonom 120 konských síl.
Dospela pritom k záveru, že náklady na vlastníctvo porovnateľných elektromobilov a spaľovákov sa pri zahrnutí britských dotácií na nákup elektrických áut (3 500 libier) vyrovnajú už v roku 2021 a bez zahrnutia dotácií o 3 roky neskôr. V roku 2024 by mal byť pritom každý desiaty predaný automobil plne elektrický.
Iné analýzy sú v tejto súvislosti pritom ešte optimistickejšie, podmienkou však je veľké množstvo najazdených kilometrov. Čo sa týka obstarávacích cien, Bloomberg tvrdí, že ich vyrovnania by sme sa mohli dočkať už v roku 2025.
Celosvetové predaje elektromobilov
Deloitte ďalej uvádza, že v roku 2018 sa predali 2 mil. elektromobilov. V roku 2020 sa máju pritom predať 4 mil., v roku 2025 12 mil. a v roku 2030 až 21 mil. vozidiel s plne elektrickým pohonom.
Zdroj: Deloitte cez Electrek; titulná fotografia: Hyundai
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Keď si kúpite elektromobil dnes, nový “dostanete” o 10 rokov zadarmo
Niektoré elektromobily sú už dnes lacnejšie ako porovnateľné spaľováky. Ktoré?
Analýza Ministerstva životného prostredia SR porovnáva celkové náklady e-áut a “spaľovákov”