Oplatí sa Slovákom elektromobil? Analýza Ministerstva životného prostredia

12

Inštitút environmentálnej politiky, ktorý patrí pod Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, vykonal analýzu, v rámci ktorej okrem iného porovnal obstarávacie a prevádzkové náklady elektrických, hybridných a spaľovacích automobilov.

Na približné porovnanie nákladov celého prevádzkového cyklu najpredávanejších modelov pripravil rezort aj „porovnávaciu kalkulačku“ (obsahuje 135 modelov – všetky u nás dostupné elektromobily a hybridy + najpredávanejšie spaľováky) dostupnú aj pre verejnosť. Tá počas 15 rokov používania automobilu okrem nákupnej ceny zohľadňuje aj rozdielne náklady na prevádzku, údržbu, povinné zmluvné poistenie, registračný poplatok, ale aj mieru znehodnotenia a množstvo najazdených kilometrov za rok.

Cca až po 10 rokoch…

Investícia do modelov na alternatívny pohon sa v porovnaní s konvenčnou alternatívou vráti podľa Inštitútu environmentálnej politiky (IEP) približne po 10 rokoch. Výhodou elektromobility oproti spaľovacím motorom majú byť výrazne nižšie náklady na prevádzku vozidla, najmä na pohon a údržbu.

Ceny za kWh elektriny, zväčšujúce sa kapacity batérií, nižšie náklady na ich výrobu a nízka spotreba elektromotorov prinášajú výrazné úspory, uvádza IEP.  Najúspornejšie u nás dostupné elektromobily (TOP 15) majú mať podľa analýzy náklady na pohon nižšie ako 2,50 €/100 km (zohľadnené bolo zrejme len „domáce“ nabíjanie).

Automobily na elektrický pohon sú tiež zvýhodnené najnižšou sadzbou registračného poplatku, čo môže v rámci vyšších tried znamenať rozdiel stoviek €. V „bežných mestských triedach“ sa v závislosti od porovnávaných modelov stáva elektromobil výhodnejší spravidla po 9 až 12 rokoch.

Z pohľadu celkových nákladov sú podľa IEP niektoré modely elektromobilov výhodnejšou voľbou už dnes, aj keď návratnosť môže byť veľmi dlhá. Pri ročnom nájazde 15 tis. kilometroch by sa napríklad investícia do elektrickej verzie Hyundaiu Kona bez dotácie vrátila v porovnaní s benzínovou verziou po viac ako 11 rokoch.

„Prémiový“ Land Rover Discovery sa oproti Tesle Model X stáva menej výhodným po viac ako 10 rokoch. Z porovnania Hyundaiu Ioniq na elektrický pohon s Hyundaiom i30 fastback (sedany nižšej strednej triedy) vyplýva podobná návratnosť – okolo 10 rokov. IEP ale dodáva, že poskytnutím štátnej dotácie možno dobu návratnosti výrazne skrátiť.

elektromobil naklady slovensko

Zdroj: IEP

Náklady na údržbu

IEP sa taktiež snažil porovnať náklady čisto na údržbu automobilov. Elektrické autá majú nižší počet súčiastok, vďaka čomu je ich údržba jednoduchšia a lacnejšia. Napríklad nutnosť vymieňať motorový olej s prechodom na elektromobilitu zaniká, uvádza.

Výška zverejnených nákladov pre jednotlivé druhy automobilov vychádza zo štúdií (ich aktuálnosť je však otázna), ktoré sú uvedené spolu s ich konkrétnymi výstupmi v nasledujúcej tabuľke. V nej máme možnosť vidieť pomer priemerných nákladov na údržbu daného pohonu oproti klasickému spaľovaciemu pohonu, ktorý má vždy základnú hodnotu 1. Po spriemerovaní výsledkov uvádzaných štúdií pritom vyšlo, že elektromobily by mali byť vo všeobecnosti v rámci údržby lacnejšie cca o 39 %, a to v porovnaní so „spaľovákmi“.

elektromobil naklady udrzba slovensko

Zdroj: IEP

Zdroj: IEP/MINZP

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Opel porovnal náklady na elektrickú, naftovú a benzínovú Corsu
Tesly z Tesloop najazdili už vyše 4 milióny km. Ako sa im darí?
Servisné náklady na Nissan Leaf a Renault Zoe v porovnaní so spaľovákmi

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

12 komentárov

  1. Keď som čítal predošlé komentáre na vaše články sme tam viackrát spomenuli tie fakty čo je význam tohto článku… Takže tá agentúra len dodala konkrétne typy vozidiel po prečítaní našich komentárov… To mal ľahkú asi 1.5 hod. prácu…
    Ja som fanúšik elektromobilov, ale vzhľadom na terajšie ceny na EV z laickeho pohľadu nebudem platiť za auto 35 keď to isté alebo podobné môžem mať vo full výbave za 33… Ok preháňam sorry… 🙂

    • Akurat ked si uvedomis ze tie elektricke auta su zvycajne priemerne vacsina takmer vo full vybave oproti spalovakom ….
      Treba si naozaj uvedomit ze tam mas vela veci + elektronicke prkotiny co si v spalovaku dokupujes uz v standartnej vybave el. aut.
      A ak si pozries ceny novych aut tak okolo 30K nie su ani full vybavy, skor take stredne nadstandarty, len tak po ocku co som pozeral pred casom cenniky niektorych znaciek.

    • Asi velky fanusik nie si, pretoze 35 000 EUR za EV a 33 za smradak a ak si vyberies smradak kvoli dvom tisicom, tak to logicke a moc fanusikovske voci EV nie je.
      EV mas takmer vo full vybave za 35 tisic tiez (dopalca sa najcastejsie za baterku) + mas veci, ktore v smradaku ani nemas moznost mat (napriklad take Citi Go iV ma moznost kurenia a chladenia na dialku).
      A EV „tankujes“ pri nakupe potravin napriklad.

  2. Elektina stále drazie,tak nechápem ako môžu niečo také počítať na 10 rokov a viacej??? Skúste si doma rok nabíjať také auto o koľko sa vám pred vianocami zatočí hlava ,keď príde ročne vyúčtovanie!!

    • Čistá Energia on

      Nezatočí. Peniaze, ktoré by ste inak minuli na tankovanie (a servis ICE) Vám ostanú na účty za elektrinu.
      Trocha matematiky:
      15000 km so spaľovákom (cca ročné jazdenie), 100 km ma stojí cca 10 €, ročne zaplatím za tých mŕtvych dinosaurov 1500 €
      15000 km s BEV, 100 km ma stojí keď nabíjam doma cca 2,5 €, spolu teda ma to stojí 375 €.
      To si taktiež viete rozložiť do mesačnej splátky inkasa, takže žiadne prekvapenie Vás čakať nebude.

      • Presne, ale to by sa väčšina laikov musela doucit matematiku prvého stupňa. Lebo mám pocit, že na Slovensku žije väčšina ako v Afrike, teda zo dňa na deň a nie je čas sadnúť si na 5min a spraviť si rozpočet aspoň na mesiac. Radšej si sadneme na 2h na pivo a cigarety a zabudneme pri tom, že na to nemáme ;(

    • BTW, Janobono, neviem, kde chodíš na to, že elektrika dražie. Benzín inak lacnie? Ja by som pri tych výpočtoch zahrnul aj stúpanie ceny aspoň podľa posledných 2 dekád. To by sme ešte len videli ten rozdiel za 10r.alebo nájazd 200tis km.
      A k nadpisu len toľko, že sa nedá zovšeobecniť, či sa oplatí, alebo nie. Veď v príklade:
      1.managera, ktorý by si kúpil spalovak za 50-60tis, alebo ev za rovnakú sumu je jasné, že by sa mu to jednoznačne oplatilo už dnes.
      2. A podobne aj priemerný pracujúci občan, ktorý má garáž, jazdí denne a uvažuje o kúpe stredného auta. Či si kúpi spalovak za 22tis (porovnávam rovnakú výbavu) alebo ev za 30tis, v prípade ev si už dnes užíva extra komfort (ticho, dynamika) a nestráca čas chodenim na pumpu(keďže nabíja doma, keď spí) a i keď by sa mu malo tých 8tis vrátiť po nájazde 120tis km, to podľa mňa má veľký zmysel a teda sa mu oplatí.
      3.priklad bytovkara, ktorý chodí MHD cez týždeň a cez víkendy jazdí 500km je to už podstatne odlišné a áno, jemu sa to samozrejme neoplatí.
      Nájdite sa teda sami v troch príkladoch a nevyvodzujte záver pre všetkých.

      • Lubo, obdivujem Tvoju svätú trpezlivosť stále dookola vysvetľovať tie isté a samozrejmé veci.
        Ale svoj význam to má, ja sa o to pokúšam tiež.
        Význam to má iba pre jednu z troch skupín ľudí, v tomto mojom poradí sa jedná o 3. skupinu.

        1. skupina – ľudia ktorí idú s dobou, rozmýšľajú dopredu, majú prehľad – tým to vysvetľovať netreba.
        2. skupina – ľudia, ktorí sú totálne zadubení, melú si svoje a hotovo – tým to vysvetľovať nemá význam.
        3. skupina – ľudia, ktorí rozmýšľajú, ale majú málo informácií a informácie zbierajú.

        Veľmi by som si želal, aby sa čo najviac ľudí nachádzalo v 1. a 3. skupine!

        • JD, úprimne, trpezlivosť strácam často 😉
          Ale ako píšeš, má zmysel sa snažiť. A i keď môj príspevok neuvidia, tí, ktorým som sa snažil odpovedať, verím, že ho snáď uvidia iní, ktorí si sem prídu dačo prečítať a tak aspoň nezostanú dezinformovaní pôvodným polopravdivym príspevkom.

  3. Neviem prečo stale omielaju že za kolko sa vrati investicia a ked si dakto kupi spalovak to sa mu kedy vrati? od prveho dna už bude len žrat peniaze a ne malo ked si len zoberem ze na 100km cca 10e na benzin tak na 100 tisic km to mate 10000euro a to mat taky naftačik tak na 200000km si pripočitate udržbu a pokazene veci ta sa to može vyšplhat aj na 30000e čo date do auta na to aby ste najazdili 200000km a je jedno za aky dlhy čas to najazdi , tie peniaze to auto zožere.

  4. A to nepocitaju ze EV sa da nabijat zadarmo. Nedavno otvorili u nas novy Kaufland kde stoji rychlonabijacka pre EV, zdrama 1h pocas nakupu, cize popri tom ako si urobim tyzdnovy nakup sa za hodinu nabijem na cely tyzden jazdenia po mojom sice tretom najludnajtejsom na SK, ale stale malom meste. Nezijem v Londyne aby som najazdil 100km za den. Uz teraz je a este sa rozsiruje siet obecnych nabijaciek zdarma. Nedavno cez posledne prazdniny som vzal rodinu na vylet, po prichode do ciela som sa napojil na mestsku AC nabijacku a kym sme si pozreli muzeum a historicky park s mauzoleom bolo EV na 100% nabite. Vylet vysiel na 0 eur za palivo. Skuste ist na mestsky urad nech vam doleju benzin co ste spotrebovali na prichod do ich mesta. 🙂
    Momentalne sa da vyuzit tiez pausal u ZSE ked za 9e mesacne sa mozete na AC nabijat kolko len chcete, takze ani obyvatel panelaku nema problem sa nabijat skoro zadarmo. 9e by mi vystacilo tak na 100km benzinu a to malokomu vystaci na mesiac.

Pridajte komentár