Analýza spoločnosti LeasePlan odhalila veľmi zaujímavé zistenie. V niektorých európskych krajinách sú náklady na vlastnenie elektromobilu konkurencieschopné v porovnaní s bežnými automobilmi. Nie však na Slovensku, kde máme druhé najvyššie náklady spomedzi 21 skúmaných európskych trhov.
V rámci prieskumu s názvom Car Cost Index 2018 analyzovala spoločnosť LeasePlan náklady na vlastníctvo automobilov segmentu B a C, t.j. nižšej a nižšej strednej triedy, a to v 21 európskych krajinách. Do celkovej sumy boli započítané okrem obstarávacej ceny nového vozidla aj strata hodnoty, dane, poistenie a náklady na pohonné hmoty a servis.
Slovensko nepraje elektromobilom
Žiaľ, prieskum odhalil, že náklady na vlastnenie elektromobilu sú na Slovensku 2. najvyššie spomedzi analyzovaných európskych krajín. Slováka stojí vlastnenie elektromobilu v priemere až 955 € mesačne. Pre porovnanie, v Maďarsku to je len 597 €, pričom priemer v rámci skúmaných trhov je 819 €.
Zaujímavosti z prieskumu Car Cost Index 2018
- V Nórsku vás vyjde elektromobil (670 €) lacnejšie ako automobil s benzínovým (731 €) alebo dieselovým (722 €) pohonom.
- V Holandsku sú elektromobily (829 €) lacnejšie ako dieselové automobily (861 €).
- Najvyššie mesačné náklady na vlastníctvo elektromobilu majú motoristi v Taliansku (986 €), najnižšie zas v Maďarsku (597 €).
- Elektromobily prinášajú významné úspory na pohonných hmotách. Ich majitelia zaplatia za elektrickú energiu v priemere 39 € mesačne. Zatiaľ čo benzínové autá „skonzumujú“ 110 € a dieselové 78 €. Pozn.: Sumy boli vypočítané na základe údajov o spotrebe paliva/energie, ktoré udávajú výrobcovia.
- Majitelia elektromobilov platia vyššie dane (priemerne 131 € mesačne), najmä kvôli vyššej cestnej dani a DPH (vyššia nákupná cena vozidla). V prípade „spaľovákov“ je to niečo málo nad 100 €.
Kompletné výsledky
V nasledujúcej tabuľke nájdete mesačné náklady na vlastníctvo elektrických, benzínových a dieselových automobilov v jednotlivých krajinách.
Benzínové autá | Dieselové autá | Elektromobily | |
Austria | € 538 | € 497 | € 788 |
Belgium | € 590 | € 561 | € 898 |
Czech Republic | € 416 | € 425 | € 800 |
Denmark | € 642 | € 607 | € 914 |
Finland | € 630 | € 637 | € 955 |
France | € 472 | € 475 | € 836 |
Germany | € 515 | € 489 | € 788 |
Greece | € 468 | € 427 | € 953 |
Hungary | € 393 | € 405 | € 597 |
Ireland | € 506 | € 474 | € 852 |
Italy | € 667 | € 628 | € 986 |
Netherlands | € 604 | € 686 | € 705 |
Norway | € 731 | € 722 | € 670 |
Poland | € 445 | € 359 | € 634 |
Romania | € 353 | € 363 | € 890 |
Slovakia | € 442 | € 416 | € 955 |
Spain | € 477 | € 476 | € 952 |
Sweden | € 631 | € 568 | € 770 |
Switzerland | € 557 | € 516 | € 800 |
Turkey | € 492 | € 519 | – |
United Kingdom | € 538 | € 535 | € 719 |
Priemerne | € 536 | € 523 | € 819 |
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Spoznali sme rebríček áut s najnižšími prevádzkovými nákladmi
Ocenený slovenský startup Voltia dodá DPD až 100 svojich elektromobilov
Analýza Ministerstva životného prostredia SR porovnáva celkové náklady e-áut a “spaľovákov”
Na záver uvádzame modely automobilov, ktoré boli zahrnuté do prieskumu: BMW i3, Ford Focus / Focus Electric, Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf, Opel Corsa, Renault Clio, Renault Zoe, Smart Fortwo, Volkswagen e-Golf / Golf a Volkswagen Polo.
Zdroj: LeasePlan
3 komentáre
Nie sú náhodou práve u nás elektromobily oslobodené od cestnej dane? Samozrejme vzhľadom k vyšším obstarávacím cenám nás štát skásne viac na DPH :-/
Uvedomte si ze neda sa dotovat vsetko donekonecna. Uznavam elektromobily a v blizkej dobe si idem kupit plugin hybrid ale som proti takymto silnym dotaciam. Technologia sa ma presadit sama. Aby sme nedopadli tak ze nam daju spotrebnu dan na elektriku a s nou to bude teda terno.
Neni to zatiaľ pre bežného človeka ktorý robí na Slovensku