Keď si kúpite elektromobil dnes, nový „dostanete“ o 10 rokov zadarmo

0

Kanadská vedecká inštitúcia 2 Degrees Institute (2DI) vykonala v rámci kanadských domácností prieskum, v rámci ktorého porovnávala reálne prevádzkové a servisné náklady analogických elektrických a spaľovacích automobilov. Jeho výsledky prekvapili aj samotnú inštitúciu.

2DI sledovala reálne náklady na benzín, resp. elektrickú energiu a servis v rámci bežných spaľovacích vozidiel Volkswagen Golf a Kia Soul a ich elektrických verzií Volkswagen e-Golf a Kia Soul EV. Na základe toho inštitút predikoval celkové náklady na 10 rokov, resp. 250 000 km.

Prekvapenie aj pre dobre informovaných vedcov

„Vedeli sme, že elektromobily boli menej nákladné na prevádzku, ale po vyhodnotení čísel sme boli veľmi prekvapení výškou úspor,“ hovorí Prof. James Pawley z University of Wisconsin-Madison.

Top 10 porúch pripadalo na „spaľováky“

Asi najväčším prekvapením bolo, že ani 1 z 10 najčistejších porúch sledovaných vozidiel, ktorá si vyžiadala servisný zásah, sa nevzťahovala na elektromobily. Veď tie sa týkali najmä katalyzátora, ventilov na odstraňovanie emisií (EVAP), vstrekovačov paliva, poškodeného uzáveru palivovej nádrže, indukčnej cievky zapaľovania či sviečok.

Celkové úspory?

Po vyhodnotení výsledkov dospel inštitút 2DI k záveru, že servisné a prevádzkové náklady elektromobilov sú v priemere o 27 000 kanadských dolárov (vyše 18 000 €) nižšie ako v prípade porovnateľných benzínových automobilov nižšej a nižšej strednej triedy. Platí to pre predávkovanie vozidiel počas 10 rokov, resp. 250 000 km.

Samozrejme, že dnes je 18 000 € nedostatočnou sumou na kúpu elektromobilu týchto tried. Treba sa však pozerať do budúcnosti. Veď podľa výskumnej spoločnosti Bloomberg New Energy Finance sa majú ceny porovnateľných elektrických a spaľovacích áut vyrovnať už o 7 až 8 rokov. Od tohto momentu majú byť pritom elektromobily už len lacnejšie.

elektromobily cena

Zdroj: Bloomberg New Energy Finance cez Futurism.com

Napríklad už teraz Volkswagen avizuje, že jeho hatchback strednej triedy „ID“, ktorý sa začne vyrábať budúci rok, bude začínať pod sumou 25 000 €. Ponúkne pritom dojazd od 330 km (WLTP).

Výmena batérie, škrt cez rozpočet?

Samozrejme, počas 10 ročnej prevádzky elektromobilov treba brať do úvahy pokles kapacity batérie. Niektorým vodičom, už preto nemusí po mnohých rokoch postačovať aktuálny dojazd. Preto budú nútení siahnuť po jej výmene či repasovaní. Pre predstavu, výmena batérie Nissanu Leaf 1 stojí aktuálne cca 5 000 €. Inštitút 2DI zas odhaduje náklady na výmenu drahšej Tesly Model 3 s väčšou kapacitou batérie na cca 5 600 €.

Aj v tomto prípade však treba brať do úvahy klesajúcu výrobnú cenu batérií v priebehu nasledujúcich rokov. Odhad jej znižovania nájdete v nasledujúcom grafe. Navyše si treba uvedomiť, že degradácia kapacity batérie prebieha pomalšie ako sa čakalo. Najmä v prípade batérií od Tesly.

baterie cena

Zdroj: Bloomberg New Energy Finance

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Spoznali sme rebríček áut s najnižšími prevádzkovými nákladmi
Analýza Min. životného prostr. SR porovnáva celkové náklady e-áut a spaľovákov
Slovensko je 2. najdrahšou krajinou z pohľadu vlastníctva elektromobilov

Zdroj: 2DI cez CleanTechnica, titulná fotografia: autocar.co.uk

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár