Najnovšia analýza spoločnosti LeasePlan ukazuje, že v súčasnosti sú vo viacerých krajinách elektromobily v porovnaní so spaľovacími vozidlami konkurencieschopnejšie ako kedykoľvek predtým. Slovensko si pritom medziročne výrazne polepšilo.
Skôr ako prejdeme k výsledkom analýzy a jej „highlight-om“, predstavíme si metodiku spoločnosti LeasePlan. Tá zohľadňovala mesačné náklady na vlastnenie automobilu segmentu B (napr. VW Polo) a C (napr. VW Golf) v 18 európskych krajinách.
Zahrnula pritom náklady na palivo, poistenie, údržbu a stratu hodnoty vozidla počas prvých 3 rokov vlastníctva pri predpokladanom ročnom nájazde 20 000 km. Použité údaje boli získané v rámci korporátnych lízingových zmlúv a nie zmlúv súkromných osôb. Tzn, že neboli zahrnuté niektoré zvýhodnenia, ktoré môžu výrazne znížiť spotrebiteľské náklady na elektromobily.
Kľúčové zistenia
Priemerné mesačné náklady na vlastnenie vozidla, bez ohľadu na druh jeho pohonu, sa pohybujú od 440 € v Grécku po 830 € v Nórsku. Európsky priemer je pritom 617 €. Pri spaľovacích vozidlách sú najväčšími „nákladmi“: strata hodnoty vozidla (36 %), dane (20%), palivo (18%), poistenie (13%), údržba (9%) a úroky (5%).
V prípade elektromobilov dosahuje strata hodnoty podiel až 52 %. Tie však profitujú z nízkych nákladov na „pohonné hmoty“ a údržbu, ako aj nízkych daní. Elektromobily sú z hľadiska nákladov na vlastníctvo plne konkurencieschopné v Nórsku a Holandsku. Veľká Británia a Dánsko sa k tomu blížia.
Vlastníctvo dízlu je najdrahšie v Holandsku (937 €) a najlacnejšie v Rumunsku (407 €). Benzínového autá sa zas najviac „oplatia“ v Grécku (455 €) a najmenej v Nórsku (851 €).
A čo Slovensko?
Na Slovensku má vyjsť podľa prieskumu LeasePlan vlastníctvo elektromobilu na 834 € (európsky priemer: 854 €), „benziňáku“ na 446 € (priemer: 594 €) a „nafťáku“ na 486 € (priemer: 613 €). V rámci rovnakej analýzy z minulého roku pritom bola SR 2. najdrahšou krajinou z hľadiska nákladov na vlastníctvo elektromobilu (955 €). Medziročne sme si tak vraj výrazne polepšili.
Zdroj: LeasePlan
SÚVISIACE ČLÁNKY:
VW tvrdí, že elektromobily majú o 20 až 30 % nižšie servisné náklady
Tesla Model S po 724 000 km: Ako je na tom batéria a čo náklady na údržbu?
VW e-Golf vyjde lacnejšie ako jeho spaľovacie verzie v 5 krajinách Európy
5 komentárov
Mám 6 rokov Mazdu 6 2.3i + LPG (2002), po prerátaní a započítaní straty hodnoty (uvažujem zostatkovú hodnotu 2000 eur) mi vychádzajú náklady 272 eur na mesiac, a bez paliva 178 eur na mesiac. Kupoval som s nájazdom 148 000, teraz má cca o 100 000 viac.
Takže bohužiaľ, zatiaľ sa elektrika čisto ekonomicky neoplatí….
Čisto ekonomicky to vypočítali zle, nezapočítali škody, ktoré spôsobuje spaľovanie benzínu a nafty na klímu – na zdravie ľudí a zvierat, suchá, lesné požiare, záplavy, zničujúce búrky, hurikány, tornáda, zaplavovanie oblastí stúpajúcou hladinou oceánov, vymieranie druhov, sťahovania národov, nedostatok potravín, pitnej vody a tak ďalej. V konečnom dôsledku tieto škody zaplatia ľudia, daňoví poplatníci. A hrozí, že nastane nezadržateľná postupná degradácia klímy – to by znamenalo zánik života na zemi.
Pýtam sa, že akým spôsobom riešia elektromobily klímu? Väčšina elektrární spaluje fosílne palivá, výroba a likvidácia článkov je energeticky aj ekologicky zaťažujúca, atď, atď. Ide čisto iba o biznis a s tým spojená oblbovacia kampaň.
Elektromotor je až 3 krát efektívnejší ako spaľovací, takže aj ak by bola elektrina vyrábaná len z fosílnych palív, tak by produkoval menej ekologickej záťaže. Navyše, to čo nám zdravotne najviac škodí sú splodiny a tie sa pri elektrárňach veľmi efektívne dajú filtrovať, ale pri autách to nejde. Takže zo zdravotného hľadiska a tichosti prevádzky by boli EV obrovským prínosom pre mestá, aj keby išli len na fosílne palivá. V SR sa viac ako 70% elektriny vyrába z nefosílnych zdrojov a po pripojení Mochoviec a plánovanom odstavení Novák to bude vysoko nad 80%. Takže v SR takáto debata je úplne bezpredmetná s kľudným svedomím si Ev auto môžete kúpiť. Batérie majú už dnes potvrdenú životnosť nad 300.000 km, čo predstavuje 20 rokov priemerného nájazdu auta v SR a navyše aj potom sa dajú ďalej využiť ako lacný záložný zdroj. Navyše životnosť batérií sa predlžuje a do 2-3 rokov budú batérie so životnosťou nad 500.000 a Tesla hovorí až o milióne km. Takže toto tiež ako argument neobstojí.
Európska únia má byť do r. 2050 CO2 neutrálna, spaľovanie fosílnych palív na výrobu elektriny končí nielen na Slovensku (2023). Výroba čohokoľvek je ekologicky zaťažujúca. Táto záťaž špeciálne v prípade elektromobilov, práve v snahe vyhnúť sa kritike ako je tá Vaša, je programovo minimálizovaná, napr. v prípade výroby elektromobilu VW ID3 má byť táto výroba CO2 neutrálna:
…techbox.dennikn.sk/elektromobil-od-vw-bude-stat-ako-golf-a-ponukne-dojazd-550-km/
…teslamagazin.sk/porsche-taycan-vyroba-objem/