Koľko stojí nabíjanie elektromobilu v SR a aká je to záťaž pre domácu sieť?

15

Jednou z bariér masovejšieho rozšírenia elektromobilov je určite ich obstarávacia cena. Avšak celkové náklady na vlastníctvo elektromobilu vyznievajú v kontexte nižších prevádzkových a servisných výdavkov podstatne priaznivejšie. Preto je dobré poznať cenu nabíjania, ako aj to, akú záťaž predstavuje pre sieť domáce nabíjanie, ktoré je najvýhodnejšie.

Domáce nabíjanie je najlepšou formou nabíjania vlastného elektromobilu či plug-in hybridu. A to preto, že doma nabíjame batériu pomalšie prostredníctvom striedavého prúdu, čím ju zbytočne nezaťažujeme, a tak maximalizujeme jej živostnosť. Ďalším dôležitým aspektom je cena nabíjania, resp. v tomto prípade skôr cena energie, ktorú ukladáme prostredníctvom palubnej nabíjačky do batérie.

Cca 0,15 € za kWh

Podľa energetickej spoločnosti PPA Power DS stojí na Slovensku 1 MWh elektriny cca 150 €, tzn. 0,15 €/kWh. Finálna cena samozrejme závisí napr. od regiónu či doby nabíjania v rámci dňa (napr. nočný odber môže byť lacnejší). Cenu elektriny v rámci domáceho nabíjania potom stačí pre získanie predstavy aplikovať na priemernú spotrebu elektromobilu, ktorá vyplýva z vlastnej prevádzky.

PPA Power DS pritom dodáva, že nabitie ich Nissanu Leaf (40 kWh batéria) vyjde cca na 6 €, pričom jazda v meste ich stojí 2,31 €/100 km. Pri elektromobile s nižšou spotrebou to môže byť samozrejme menej. A takých je dnes na trhu dosť.

Domáce vs. verejné / AC vs. DC

Cena nabíjania rapídne stúpne v prípade nabíjania na verejných spoplatnených nabíjacích staniciach, ktoré je nevyhnutné pri cestovaní na dlhšie vzdialenosti alebo v prípade, že elektromobilista nemá možnosť domáceho nabíjania. Cena za 1 MWh sa podľa PPA Power DS v takomto prípade pohybuje okolo úrovne 450 €. Tzn, že nabitie Nissanu Leaf vyjde na cca 18 €, čo je 3-násobne viac v porovnaní s domácim nabíjaním. Cena konkrétneho nabíjania na verejných nabíjačkách pritom záleží od cien konkrétneho poskytovateľa služby.

Pre získanie približnej predstavy, v 2 najväčších slovenských nabíjacích sieťach stojí DC nabíjanie bežne cca od 0,39 do 0,45 € za 1 kWh. V prípade „pomalého“ AC nabíjania je to bežne cca 0,19 –  0,30 €/kWh.

Nabíjanie a domáca sieť

Niektorí záujemcovia o elektromobily sa obávajú, že domáce nabíjanie elektromobilu by mohlo mať negatívny vplyv na ich elektrickú sieť. Podľa slov Michala Kolimára, riaditeľa strediska distribúcie energií PPA Power DS, na to však nie je dôvod.

„Rýchlovarná kanvica má odber 2 kW, nabíjanie automobilu zo štandardnej zásuvky v dome ide približne s rovnakým výkonom. Čiže z hľadiska zaťaženia domovej elektroinštalácie nepredstavuje nabíjanie auta žiadnu výraznejšiu záťaž. Pokiaľ chceme auto doma nabiť rýchlejšie, je vhodné použiť domovú nabíjačku, ktorá bude nabíjať s výkonom cca 6 – 6,5 kW, čo je spoločný výkon troch štandardných domácich spotrebičov, napr. práčky, kanvice a fénu,“ hovorí Kolimár. Takže nie je potrebná žiadna zásadná zmena elektroinštalácie kvôli domácemu nabíjaniu elektromobilu.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model S po 724 000 km: Ako je na tom batéria a čo náklady na údržbu?
VW e-Golf vyjde lacnejšie ako jeho spaľovacie verzie v 5 krajinách Európy
Keď si kúpite elektromobil dnes, nový „dostanete“ o 10 rokov zadarmo

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

15 komentárov

  1. „PPA Power DS pritom dodáva, že nabitie ich Nissanu Leaf (40 kWh batéria) vyjde cca na 6 €, pričom jazda v meste ich stojí 2,31 €/100 km. Pri elektromobile s nižšou spotrebou to môže byť samozrejme menej. A takých je dnes na trhu dosť.“

    ak jazda v meste stoji 2.31e na 100km a cele natankovanie 6 eur, znamena to ze masinka musi mat dojazd 6/2.31*100 = 260km. Pri spotrebe 40kWh (neviem kolko je vyuzitelna kapacita Leafu, ci je 40kWh totalna kapacita alebo pouzitelna) by to bola spotreba 15kWh/100km co je dost dost malo. Ano, na suchom povrchu pri kludnej jazde sa to da, bez klimy alebo kurenia, ale nie je cely rok sucho, semtam je aj sneh, minus 10 atd, atd, proste spotreba 15kWh/100km je VELMI OPTIMISTICKA. Urcite je NEREALNA v celorocnom priemere.

    Dalsia veta, ze „takych aut [ktore maju este mensiu spotrebu] je na trhu dost“ je uz nezmysel. Ake mame EV co spotrebuju menej nez 15 alebo 14kWh/100km ? To su take rozpravky ako moji kamarati – moje 1.9tdi zerie pod 5 litrov v meste, a viac sa neda nech robim co robim. No ukaz, daj sem – po piatich uliciach mojej jazdy mu tam svietilo 11 a zostalo dlhe trapne ticho.

    Aj ten posledny odstavec trosku pokrivkava :
    Rýchlovarná kanvica má odber 2 kW, nabíjanie automobilu zo štandardnej zásuvky v dome ide približne s rovnakým výkonom. Čiže z hľadiska zaťaženia domovej elektroinštalácie nepredstavuje nabíjanie auta žiadnu výraznejšiu záťaž. Pokiaľ chceme auto doma nabiť rýchlejšie, je vhodné použiť domovú nabíjačku, ktorá bude nabíjať s výkonom cca 6 – 6,5 kW, čo je spoločný výkon troch štandardných domácich spotrebičov, napr. práčky, kanvice a fénu,

    ano, nabijanie EV tragaciku je 2kW rozhodne. Prdlajz makovy – ide to na limite 16A isticov, takze 3.5kW az 3.6kW co je obrovsky rozdiel oproti 2kW, ze ano. Je pravda ze nabijanie doma nepredstavuje nejaku zataz pre domacu siet o ktorej by bolo treba hovorit… zanedbame fakt ze EV sa bude nabijat 14 hodin v kuse (po 3.5kW) a to ma este malu baterku, 95kWh Teslu doma zo zasuvky na jednej faze nabijeme za takmer dva dni ked je prazdna 🙂 kdezto rychlovarka bezi dve minuty…

    No, su to take typicky fakty EVckarov. Kazdy si svoje veci prikrasli a zlahci tak aby mu to vyhovovalo.

    „Pre získanie približnej predstavy, v 2 najväčších slovenských nabíjacích sieťach stojí DC nabíjanie bežne cca od 0,39 do 0,45 € za 1 kWh. “

    no to je parada – 0.4e za kWh, a 100km potrebujem takmer 20kWh cize… 8 eur. Samozrejme som spalovaci fanatik, EV nemam a budem sa velmi dlho smiat imaginarnej vyhodnosti jazdenia na EV ked 100km stoji 8 eur. Jasne, spalovaci motor so spotrebou 5.5 litra nafty na 100km nejazdi o nic lacnejsie, palivo sice vyjde na 5.5x 1.25 = 6.9 eur/100km, ale mame tam este oleje a vsetky tie old-school spalovacie veci ktore na EV nie su a nedokakaju sa cize v konecnom vysledku ICE jazdi drahsie nez 8 eur/100km. Zase na druhu stranu, ked sa EVcku dochnapu baterie, len vtedy sa budu ICEckaci rehotat…

      • Áno stúpne cena PHM.
        Nesmieme zabúdať že najväčšou položkou pri cene PHM je daň.
        Otázka znie kedy rovnako zdania aj DC nabíjačky?
        Ak si myslíte že sa tak nestane, zamyslite sa nad tým že výpadok príjmov z PHM si bude stáť nejako kompenzovať. A nie je nič ľahšie ako označiť elektriku z DC nabíjačky ako novú PHM!
        Nesmieme zabudnúť na fakt že vďaka EV stúpa spotreba elektriny, ale nové elektrárne nepribúdajú rovnakým tempom. Čiže zdražovanie elektriky je za dverami… Som zvedavý ako budú potom obhajovať elektrošroty. Keďže batérie predstavujú takú eko-záťaž že ekologické nie sú!

    • Ty si ale neskutocne tupy neandertalec…az mi je ta luto… jhazdi si kludne do konca zivota na spalovacej haraburde…a nikdy nebudes vediet a citit aka je jazda na elektromobile…raz by si sadol do elektromobilu a vyskusal…a inak by ti papula chodila…

  2. Na 2 otázky položené v článku je čestná odpoveď nasledovná. Cena za nabíjanie elektromobilu doma je rovnako vysoká a vyššia ako cena za tankovanie benzínu a záťaž elektrosiete siete je enormná. Čiže inak povedané. Všetky peniaze, ktoré dnes necháme na benzínovej pumpe zaplatíme Distribučnej spoločnosti. Teda VSE,ZSE,SSE. Záťaž siete by bola taká vysoká, že ak by to robil každý, sieť okamžite vypne. Nastane tzv blackout.

  3. ty si sa uplne ze pomiatol? nic ine sa tomu pvoedat neda.

    nasledna vec plati aj pre komenta vyssie. ja mam ioniq a spotrebu v lete mam 11. v zime 17 MAX. Ked to spriemerujem na cely rok. dostanem sa na 14-15. Takze ano, ta spotreba je realna a to jazdim dedina-mesto (120 kratsi rychlostny usek). Takze ked povies, ze cena za nabijanie EV doma je rovnako vysoka a vyssia akoc ena za tankovanie benzinu. Chlape si sa pomiatol vazne, alebo ti velmi nejde matika. Neviem naco tu vlastne chodis? kedze asi clanky/text co tu su necitas s porozumenim. Ak chces iba hejtovat, tak venuj svoj cas zmysluplnejsim cinnostiam. naozaj ti to prospeje 🙂

    pre istotu vam to obom prepocitam:
    0.15e * 28kW = 4,2e za plne nabitie doma. prejdem > 230km teraz v lete. v Zima ~180km.

    leto: 1.81e
    zima: 2.33e

    To je max a min co zaplatim, prechodne obdobia su samozrejme medzi tym!

    stary diesel co som mal mal spotrebuje 6.5cca. co vychadza na cca 8e na 100km. KRISTE PANE KDE TO JE ROVNAKE, ALEBO VYSSIE!!!!????

    Pri navacsej zimnej spotrebe na najdrahsom DC nabijani na SVK to vychadza stale lacnejsie! hlavne si treba uvedomit, DC nabijanie je iba ojedinela vec pre bezneho sofera (95% soferov). naozaj ako zaslepeni ludia svojou pravdou, co prekrucaju fakty kvoli neviem akemu dovodu.

    • opres – budem ta citovat

      „ty si sa uplne ze pomiatol? nic ine sa tomu pvoedat neda.“

      Zabudol si zapocitat dvojnasobnu nakupnu cenu za elektromobil a nulovu predajnu cenu po najazde 200 000km. 200 000km odhadujem zivotnost akumulatora.

      Prepocitaj si potom naklady na 100km a uvidis co je lacnejsie. A zabudol si na to ze na benzin a naftu je spotrebna dan. Ale na elektrinu zatial nieje.

      „naozaj ako zaslepeni ludia svojou pravdou, co prekrucaju fakty kvoli neviem akemu dovodu.“

      Takze preco prekrucas fakty a z akeho dovodu?

      • Povedz mi jednu vec co som prekrutil. Jednu jedinu.

        Dvojnasobna nakupna cena? Moj ioniq sa vyrovna napr mazde6 cenovo par tisic navyse. Aka dvojnasobna? Hlavne je to aj trochu subjektivne. S ktorym model to teraz mam porovnavat.

        Nu,ova predajna cena? Akoze fakt? A ja prekrucam a ty napises nula eur? ty si odhadovat mozes tak akurat, co si das na ranajky s tvojim pristupom. Najprv si sprav mensi research na nete. Kolko vydrzia akumulatori a hlavne aka je ich cena. Ale ja ti pomozem, v pripade ioniq a leaf to je cca 3k eur. Co sa rovna cene rozvodom ba aj menej napr na mazde. Aha pockaj, to sme akosi zabudli dodat, ze na spalovaku tiez treba par veci menit. ah. Facepalm vazne

        Akoze, neviem si predstavit, ze mi daju doma spotrebnu dan na elektrinu ano, bude sa to zdanovat, mozno o 10r mozno este viac. Ale ved mi sa bavime o SUCASNOM stave. Tak co tu zrazu rozpravas o tom co bude. Co si vestec?

      • Ale u elektromobilu se mu ta pořizovací cena počtem ujetých kilometrů vrací.
        Žádná údržba. nemusí: svíčky, výfuk, spojka, rozvody, olej, vstřikovače, brzdové destičky, starter atd.
        Pokud má garáž, nemusí jezdit k benzince tankovat, jezdí potichu, nesmrdí,
        nebudí sousedy ráno startem. A to už asi stačí.
        Tonda Brno

  4. Este by ma zaujimalo akou nabijackou to nabijali pretoze nabit 40kwh akumulator zo siete AC -> DC so spotrebou 40kwh z AC siete tak tu chcem ! Taku som este nevidel… Tie ich prepocty robil odbornik ktory sa tomu absolutne nerozumie .. spotreba nabijacky bude minimalne 50kwh na nabitie 40kwh akumulatora … A to som zohladnil len straty na nabijacke AC -> DC s ucinnostou 80% … Ale reklamny tah dobry 😀 cize uz hned zo zaciatku clanku je to fiasko ….

  5. Elektrina je zranená podobne ako benzín.
    EV sa vyslovene oplatí človeku ktorý denne jazdí 50km. Na dlhšie jazdy je to fiasko, pripomeniem že naftový golf prejde na rezerve viac ako plne nabitý E-golf.
    Článok samozrejme písalo nejaké mliečko, lebo v každom RD je bežná 32A trojfázová zástrčka a nevolá sa to „špeciálna nabíjačka“.

    • *Zdanená, nie zranená. Elektrina je zdanená približne 45% daňou, nevolá sa to priamo daň, ale je to daň. Je to rovnaká miera ako benzín napr.

  6. Hi.. Iskrí to tu, ako keby šlo o elektriku 😉
    Ako píše autor aj niektorí diskutujúci, momentálne to je ďaleko lacnejšie.. Ako dizlaciky. A povedzme si úprimne, koľko ľudí percentuálne jazdí na sk, alebo CZ viac ako 100km denne? 10%? Ti nech majú teda svoje dizlaciky.. A vyjde ich to i tak drahšie. Ale prečo tých 90% si nemôže užiť tichu, príjemnú jazdu s akceleráciou rovnou športovej triede benzinakov? A navyše, ti čo majú garáž, nemusia strácať čas chodenim na pumpu. A ešte jedna vec: skúsil si niekto, kto má starý dizlacik, alebo benzín zrátať, koľko zaplatil za auto napr.pocas 10r prevádzky? Mne to vyšlo 10 tis za auto a 20000 za benzín!

Pridajte komentár