Koľko stojí nabíjanie elektromobilu v SR a aká je to záťaž pre domácu sieť?

36

Jednou z bariér masovejšieho rozšírenia elektromobilov je určite ich obstarávacia cena. Avšak celkové náklady na vlastníctvo elektromobilu vyznievajú v kontexte nižších prevádzkových a servisných výdavkov podstatne priaznivejšie. Preto je dobré poznať cenu nabíjania, ako aj to, akú záťaž predstavuje pre sieť domáce nabíjanie, ktoré je najvýhodnejšie.

Domáce nabíjanie je najlepšou formou nabíjania vlastného elektromobilu či plug-in hybridu. A to preto, že doma nabíjame batériu pomalšie prostredníctvom striedavého prúdu, čím ju zbytočne nezaťažujeme, a tak maximalizujeme jej živostnosť. Ďalším dôležitým aspektom je cena nabíjania, resp. v tomto prípade skôr cena energie, ktorú ukladáme prostredníctvom palubnej nabíjačky do batérie.

Cca 0,15 € za kWh

Podľa energetickej spoločnosti PPA Power DS stojí na Slovensku 1 MWh elektriny cca 150 €, tzn. 0,15 €/kWh. Finálna cena samozrejme závisí napr. od regiónu či doby nabíjania v rámci dňa (napr. nočný odber môže byť lacnejší). Cenu elektriny v rámci domáceho nabíjania potom stačí pre získanie predstavy aplikovať na priemernú spotrebu elektromobilu, ktorá vyplýva z vlastnej prevádzky.

PPA Power DS pritom dodáva, že nabitie ich Nissanu Leaf (40 kWh batéria) vyjde cca na 6 €, pričom jazda v meste ich stojí 2,31 €/100 km. Pri elektromobile s nižšou spotrebou to môže byť samozrejme menej. A takých je dnes na trhu dosť.

Domáce vs. verejné / AC vs. DC

Cena nabíjania rapídne stúpne v prípade nabíjania na verejných spoplatnených nabíjacích staniciach, ktoré je nevyhnutné pri cestovaní na dlhšie vzdialenosti alebo v prípade, že elektromobilista nemá možnosť domáceho nabíjania. Cena za 1 MWh sa podľa PPA Power DS v takomto prípade pohybuje okolo úrovne 450 €. Tzn, že nabitie Nissanu Leaf vyjde na cca 18 €, čo je 3-násobne viac v porovnaní s domácim nabíjaním. Cena konkrétneho nabíjania na verejných nabíjačkách pritom záleží od cien konkrétneho poskytovateľa služby.

Pre získanie približnej predstavy, v 2 najväčších slovenských nabíjacích sieťach stojí DC nabíjanie bežne cca od 0,39 do 0,45 € za 1 kWh. V prípade „pomalého“ AC nabíjania je to bežne cca 0,19 –  0,30 €/kWh.

Nabíjanie a domáca sieť

Niektorí záujemcovia o elektromobily sa obávajú, že domáce nabíjanie elektromobilu by mohlo mať negatívny vplyv na ich elektrickú sieť. Podľa slov Michala Kolimára, riaditeľa strediska distribúcie energií PPA Power DS, na to však nie je dôvod.

„Rýchlovarná kanvica má odber 2 kW, nabíjanie automobilu zo štandardnej zásuvky v dome ide približne s rovnakým výkonom. Čiže z hľadiska zaťaženia domovej elektroinštalácie nepredstavuje nabíjanie auta žiadnu výraznejšiu záťaž. Pokiaľ chceme auto doma nabiť rýchlejšie, je vhodné použiť domovú nabíjačku, ktorá bude nabíjať s výkonom cca 6 – 6,5 kW, čo je spoločný výkon troch štandardných domácich spotrebičov, napr. práčky, kanvice a fénu,“ hovorí Kolimár. Takže nie je potrebná žiadna zásadná zmena elektroinštalácie kvôli domácemu nabíjaniu elektromobilu.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model S po 724 000 km: Ako je na tom batéria a čo náklady na údržbu?
VW e-Golf vyjde lacnejšie ako jeho spaľovacie verzie v 5 krajinách Európy
Keď si kúpite elektromobil dnes, nový „dostanete“ o 10 rokov zadarmo

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

36 komentárov

  1. „PPA Power DS pritom dodáva, že nabitie ich Nissanu Leaf (40 kWh batéria) vyjde cca na 6 €, pričom jazda v meste ich stojí 2,31 €/100 km. Pri elektromobile s nižšou spotrebou to môže byť samozrejme menej. A takých je dnes na trhu dosť.“

    ak jazda v meste stoji 2.31e na 100km a cele natankovanie 6 eur, znamena to ze masinka musi mat dojazd 6/2.31*100 = 260km. Pri spotrebe 40kWh (neviem kolko je vyuzitelna kapacita Leafu, ci je 40kWh totalna kapacita alebo pouzitelna) by to bola spotreba 15kWh/100km co je dost dost malo. Ano, na suchom povrchu pri kludnej jazde sa to da, bez klimy alebo kurenia, ale nie je cely rok sucho, semtam je aj sneh, minus 10 atd, atd, proste spotreba 15kWh/100km je VELMI OPTIMISTICKA. Urcite je NEREALNA v celorocnom priemere.

    Dalsia veta, ze „takych aut [ktore maju este mensiu spotrebu] je na trhu dost“ je uz nezmysel. Ake mame EV co spotrebuju menej nez 15 alebo 14kWh/100km ? To su take rozpravky ako moji kamarati – moje 1.9tdi zerie pod 5 litrov v meste, a viac sa neda nech robim co robim. No ukaz, daj sem – po piatich uliciach mojej jazdy mu tam svietilo 11 a zostalo dlhe trapne ticho.

    Aj ten posledny odstavec trosku pokrivkava :
    Rýchlovarná kanvica má odber 2 kW, nabíjanie automobilu zo štandardnej zásuvky v dome ide približne s rovnakým výkonom. Čiže z hľadiska zaťaženia domovej elektroinštalácie nepredstavuje nabíjanie auta žiadnu výraznejšiu záťaž. Pokiaľ chceme auto doma nabiť rýchlejšie, je vhodné použiť domovú nabíjačku, ktorá bude nabíjať s výkonom cca 6 – 6,5 kW, čo je spoločný výkon troch štandardných domácich spotrebičov, napr. práčky, kanvice a fénu,

    ano, nabijanie EV tragaciku je 2kW rozhodne. Prdlajz makovy – ide to na limite 16A isticov, takze 3.5kW az 3.6kW co je obrovsky rozdiel oproti 2kW, ze ano. Je pravda ze nabijanie doma nepredstavuje nejaku zataz pre domacu siet o ktorej by bolo treba hovorit… zanedbame fakt ze EV sa bude nabijat 14 hodin v kuse (po 3.5kW) a to ma este malu baterku, 95kWh Teslu doma zo zasuvky na jednej faze nabijeme za takmer dva dni ked je prazdna 🙂 kdezto rychlovarka bezi dve minuty…

    No, su to take typicky fakty EVckarov. Kazdy si svoje veci prikrasli a zlahci tak aby mu to vyhovovalo.

    „Pre získanie približnej predstavy, v 2 najväčších slovenských nabíjacích sieťach stojí DC nabíjanie bežne cca od 0,39 do 0,45 € za 1 kWh. “

    no to je parada – 0.4e za kWh, a 100km potrebujem takmer 20kWh cize… 8 eur. Samozrejme som spalovaci fanatik, EV nemam a budem sa velmi dlho smiat imaginarnej vyhodnosti jazdenia na EV ked 100km stoji 8 eur. Jasne, spalovaci motor so spotrebou 5.5 litra nafty na 100km nejazdi o nic lacnejsie, palivo sice vyjde na 5.5x 1.25 = 6.9 eur/100km, ale mame tam este oleje a vsetky tie old-school spalovacie veci ktore na EV nie su a nedokakaju sa cize v konecnom vysledku ICE jazdi drahsie nez 8 eur/100km. Zase na druhu stranu, ked sa EVcku dochnapu baterie, len vtedy sa budu ICEckaci rehotat…

      • Áno stúpne cena PHM.
        Nesmieme zabúdať že najväčšou položkou pri cene PHM je daň.
        Otázka znie kedy rovnako zdania aj DC nabíjačky?
        Ak si myslíte že sa tak nestane, zamyslite sa nad tým že výpadok príjmov z PHM si bude stáť nejako kompenzovať. A nie je nič ľahšie ako označiť elektriku z DC nabíjačky ako novú PHM!
        Nesmieme zabudnúť na fakt že vďaka EV stúpa spotreba elektriny, ale nové elektrárne nepribúdajú rovnakým tempom. Čiže zdražovanie elektriky je za dverami… Som zvedavý ako budú potom obhajovať elektrošroty. Keďže batérie predstavujú takú eko-záťaž že ekologické nie sú!

    • Ty si ale neskutocne tupy neandertalec…az mi je ta luto… jhazdi si kludne do konca zivota na spalovacej haraburde…a nikdy nebudes vediet a citit aka je jazda na elektromobile…raz by si sadol do elektromobilu a vyskusal…a inak by ti papula chodila…

    • Nekecaj, spotreba sa mi pohybuje medzi 9 až 12 kWh na 100km. Nad 12 kWh ani v zime. Samozrejme keď nejazdíš ako blázon. Co sa týka toho nabíjania, tak z 220V zásuvky to berie cca 2.5 ampera. A ešte ku tomu rýchlo nabíjanie. Ty tankujes benzín každý deň?

    • Kes som chcel Eauto tak som bol nadseny. Potom som zacal pocitat a je to dost drahy podvod 🙂

      Eauto – 35000€ vs Diesel – 20000€ = strata 15000€
      Dam hranicu vypoctu 200000km kedze to je asi hranica zivotnosti baterii eauta.

      Eauto 35000€ cena.
      Spotreba cca 2€/100km elektr. a na tych 200 000km /100*2= 4000€ na elektriku
      Odkupna cena auta 0. pochybujem ,ze by niekto take auto chcel 😀
      Celkovo 35000+4000=39000€ / 200000km = 1,95€ na 1 km jazdy :DDDDDDDD

      Diesel 20000€ cena.
      Spotreba cca 4l/100km nafty po 1€. na 200 000km /100km*4l*1€/l = 8000€ nafty 🙂
      Odkupna cena auta 7500€.
      Celkovo 20000-7500+8000+1500 (150€ na udrzbu rocne cca x 10 rokov) =22000€ / 200000km = 0,11€ na 1 km jazdy :DDDDDDDD

      T.j. 1,95/0,11=17,72 krat drahsie vozenie ak mate elektromobil :O

      fakty proti eautam.:
      1 prilis draha inveticia / predrazene velmi hlavne na buducu cenu elektriky
      2 nenavratna investicia ani keby ste mali doma FVE a ciastocne to nabijate odtial
      3 slaby dojazd / zima a vek drasticky skracuje dojazd
      4 dlhe nabijanie /musite neustale rozmyslat kde kedy ako a ci sa bude dat nabit
      5 elektrika stoji a bude stat kazdym rokom len a len viac / PHM su stabilne dlhodobo aj ked kratkodobo vie kolisat. za desiatky rokov porovnanie rastu cien elektriky a PHM je drasticky rozdiel . elektrika stupa pravidelne a bude stupat kazdym rokom viac. PHM zacne stupat az o 30 rokov najskor ak zacnu dochadzat zdroje no zatial je to celkom stabilna komodita
      6 podvody okolo eauta. uhlikova stopa je strasna. nebudem to rozoberat do detailu,ale elektrika je velmi spinava energia okrem FVE a veternej elektriky. u aut sa to snazia zatajit,ale napr ak staviate dom,tak sposob kurenia elektrikou je povazovany za niekolkonasobne spinavsi zdroj ako vsetko ostatne.

      PS: ked som videl niekedy Eauto na ceste,tak som myslel,ze je to fajn a trosku som aj zavidel. Teraz lutujem ludi,ako sa nechali oklamat a napalit. Je mi smutno ,ze si to neuvedomuju. Nesetria si peniaze a uz vobec nesetria zivotne prostredie. toto je na tom to smutne. 🙁

      • A este som zabudol.
        Neporovnavajte novy elektromobil s 20 rocny dieslom. ako tu v diskusii pisete.
        Novy elektromobil a novy diesel je fer porovnanie.
        A novy diesel zerie malo kludne aj 3-5 l/100km a dokonca nove diesle vedia v mestach cistit vzduch. maju tolko filtrov aby splnili EURO 6,ze vzduch co nasavaju,tak vyfukuju dokonca este cistejsi 😀

      • v rychlosti som spravil chybu. Nie 1,95 € ale 0,195€ na 100km teda 1,77 x drahsie vozenie. 🙂 prispevok sa neda opravit,tak aspon takto

    • hluposti hluposti a hluposti.
      porovnavat stare auto s novy elektromobilom? ( aj tak elektromobil nieje jasny vytaz )
      porovnavaj nove auto s novym elektromobilom. potom to bude fer…..

      argument typu,ze u spalovacich aut mas este oleje a to strane predrazuje cenu 😀
      ved rataj : 20€ olej 15€ vymena oleja = 35€ / 20000km a je to 0,00175€ na km. smiesny argument 😀

      a takych hluposti si popisal dost

    • Váš výpočet na dojazd Nissanu Leaf je správny. A tiež máte pravdu v tom, že 15 kWh/100 km je dosť málo a to je práve to výborné napríklad na tomto aute. Leaf alebo Ioniq majú spotrebu v meste cca 12-13 kWh/100km. Ú elektrického auta je to totiž obrátené ako u spaľovacieho. Najnižšiu spotrebu má v meste, najvyššiu na diaľnici. Čo sa týka nabíjania, tak neviem prečo si ľudia všeobecne myslia, že elektroauto sa zásadne nabíja z 0% na 100%. Ani so spaľovákom nejdem na pumpu, keď mám prázdnu nádrž a netankujem vždy doplna. Čiže ak nabijem cez noc 35 kWh, mám na druhý deň cez 200 km dojazd v meste. Príklad je ilustračný. Myslím, že na internete je dostupných dosť motoristických testov, aby si každý mohol vypočítať čo a ako

    • z dnesneho tweetu 🙂 v nemecku stupla cena elektirky z 50 Eur za MW premerne na 700 Eur MW
      Holger Zschaepitz
      @Schuldensuehner
      ·
      58 min
      OOPS! German benchmark electricity price jumped >25% on Monday to pass €700 per megawatt-hour for the first time. The level is about 14 times the seasonal average over the past five years.

  2. Na 2 otázky položené v článku je čestná odpoveď nasledovná. Cena za nabíjanie elektromobilu doma je rovnako vysoká a vyššia ako cena za tankovanie benzínu a záťaž elektrosiete siete je enormná. Čiže inak povedané. Všetky peniaze, ktoré dnes necháme na benzínovej pumpe zaplatíme Distribučnej spoločnosti. Teda VSE,ZSE,SSE. Záťaž siete by bola taká vysoká, že ak by to robil každý, sieť okamžite vypne. Nastane tzv blackout.

  3. ty si sa uplne ze pomiatol? nic ine sa tomu pvoedat neda.

    nasledna vec plati aj pre komenta vyssie. ja mam ioniq a spotrebu v lete mam 11. v zime 17 MAX. Ked to spriemerujem na cely rok. dostanem sa na 14-15. Takze ano, ta spotreba je realna a to jazdim dedina-mesto (120 kratsi rychlostny usek). Takze ked povies, ze cena za nabijanie EV doma je rovnako vysoka a vyssia akoc ena za tankovanie benzinu. Chlape si sa pomiatol vazne, alebo ti velmi nejde matika. Neviem naco tu vlastne chodis? kedze asi clanky/text co tu su necitas s porozumenim. Ak chces iba hejtovat, tak venuj svoj cas zmysluplnejsim cinnostiam. naozaj ti to prospeje 🙂

    pre istotu vam to obom prepocitam:
    0.15e * 28kW = 4,2e za plne nabitie doma. prejdem > 230km teraz v lete. v Zima ~180km.

    leto: 1.81e
    zima: 2.33e

    To je max a min co zaplatim, prechodne obdobia su samozrejme medzi tym!

    stary diesel co som mal mal spotrebuje 6.5cca. co vychadza na cca 8e na 100km. KRISTE PANE KDE TO JE ROVNAKE, ALEBO VYSSIE!!!!????

    Pri navacsej zimnej spotrebe na najdrahsom DC nabijani na SVK to vychadza stale lacnejsie! hlavne si treba uvedomit, DC nabijanie je iba ojedinela vec pre bezneho sofera (95% soferov). naozaj ako zaslepeni ludia svojou pravdou, co prekrucaju fakty kvoli neviem akemu dovodu.

    • opres – budem ta citovat

      „ty si sa uplne ze pomiatol? nic ine sa tomu pvoedat neda.“

      Zabudol si zapocitat dvojnasobnu nakupnu cenu za elektromobil a nulovu predajnu cenu po najazde 200 000km. 200 000km odhadujem zivotnost akumulatora.

      Prepocitaj si potom naklady na 100km a uvidis co je lacnejsie. A zabudol si na to ze na benzin a naftu je spotrebna dan. Ale na elektrinu zatial nieje.

      „naozaj ako zaslepeni ludia svojou pravdou, co prekrucaju fakty kvoli neviem akemu dovodu.“

      Takze preco prekrucas fakty a z akeho dovodu?

      • Povedz mi jednu vec co som prekrutil. Jednu jedinu.

        Dvojnasobna nakupna cena? Moj ioniq sa vyrovna napr mazde6 cenovo par tisic navyse. Aka dvojnasobna? Hlavne je to aj trochu subjektivne. S ktorym model to teraz mam porovnavat.

        Nu,ova predajna cena? Akoze fakt? A ja prekrucam a ty napises nula eur? ty si odhadovat mozes tak akurat, co si das na ranajky s tvojim pristupom. Najprv si sprav mensi research na nete. Kolko vydrzia akumulatori a hlavne aka je ich cena. Ale ja ti pomozem, v pripade ioniq a leaf to je cca 3k eur. Co sa rovna cene rozvodom ba aj menej napr na mazde. Aha pockaj, to sme akosi zabudli dodat, ze na spalovaku tiez treba par veci menit. ah. Facepalm vazne

        Akoze, neviem si predstavit, ze mi daju doma spotrebnu dan na elektrinu ano, bude sa to zdanovat, mozno o 10r mozno este viac. Ale ved mi sa bavime o SUCASNOM stave. Tak co tu zrazu rozpravas o tom co bude. Co si vestec?

        • No ak sa bavíme o SÚČASNOM stave, tak niet čo riešiť. Prevádzkový komfort – tankovanie- je oproti diskomfortu spojeného s nabíjaním a dojazdom neporovnateľný voči EV takým spôsobom, že o tom nemá zmysel ani diskutovať.

      • Ale u elektromobilu se mu ta pořizovací cena počtem ujetých kilometrů vrací.
        Žádná údržba. nemusí: svíčky, výfuk, spojka, rozvody, olej, vstřikovače, brzdové destičky, starter atd.
        Pokud má garáž, nemusí jezdit k benzince tankovat, jezdí potichu, nesmrdí,
        nebudí sousedy ráno startem. A to už asi stačí.
        Tonda Brno

        • A ty si čo za kokota tvoj pojebaný elektromobil potrebuje udržbu v kuse je ťažký kvoli baterkám má namáhane nápravy kolesa a brzdy a vlastne zabi sa na tom hrbe šrotu sám

  4. Este by ma zaujimalo akou nabijackou to nabijali pretoze nabit 40kwh akumulator zo siete AC -> DC so spotrebou 40kwh z AC siete tak tu chcem ! Taku som este nevidel… Tie ich prepocty robil odbornik ktory sa tomu absolutne nerozumie .. spotreba nabijacky bude minimalne 50kwh na nabitie 40kwh akumulatora … A to som zohladnil len straty na nabijacke AC -> DC s ucinnostou 80% … Ale reklamny tah dobry 😀 cize uz hned zo zaciatku clanku je to fiasko ….

  5. Elektrina je zranená podobne ako benzín.
    EV sa vyslovene oplatí človeku ktorý denne jazdí 50km. Na dlhšie jazdy je to fiasko, pripomeniem že naftový golf prejde na rezerve viac ako plne nabitý E-golf.
    Článok samozrejme písalo nejaké mliečko, lebo v každom RD je bežná 32A trojfázová zástrčka a nevolá sa to „špeciálna nabíjačka“.

    • *Zdanená, nie zranená. Elektrina je zdanená približne 45% daňou, nevolá sa to priamo daň, ale je to daň. Je to rovnaká miera ako benzín napr.

  6. Hi.. Iskrí to tu, ako keby šlo o elektriku 😉
    Ako píše autor aj niektorí diskutujúci, momentálne to je ďaleko lacnejšie.. Ako dizlaciky. A povedzme si úprimne, koľko ľudí percentuálne jazdí na sk, alebo CZ viac ako 100km denne? 10%? Ti nech majú teda svoje dizlaciky.. A vyjde ich to i tak drahšie. Ale prečo tých 90% si nemôže užiť tichu, príjemnú jazdu s akceleráciou rovnou športovej triede benzinakov? A navyše, ti čo majú garáž, nemusia strácať čas chodenim na pumpu. A ešte jedna vec: skúsil si niekto, kto má starý dizlacik, alebo benzín zrátať, koľko zaplatil za auto napr.pocas 10r prevádzky? Mne to vyšlo 10 tis za auto a 20000 za benzín!

    • Pri nájazde 200000km. A to som ani nepripočítal, brzdove doštičky, rozvody, oleje, a chlad. Kvap. Čo pri ev neexistuje. (OK možno ťa chladiaca a 2x doštičky), z toho mi teda vyplýva, že keď si budem kupovať ďalšie auto, rozhodne nebude spaľovacie, lebo už dnes to vyjde nielen komfortnejšie, a tichšie vozenie, ale dokonca lacnejšie ako ICE pre bežného človeka. Navyše, ked sa niekto zase bude oháňať chorvátskom, tak za ušetrené peniaze za phm, si môžem kľudne požičať nejaký luxusný hybrid na 2 týždne, keď už by som veľmi chcel a nechcelo sa mi poceste spraviť si jednu hodinovú pauzu na obed+nabíjanie. Ktorú som si i tak robil aj s benzínovým autom. Vivat elektricum!

  7. Tak vraj doma použite 5- 6,6 kW nabíjačku… no tak 44 kW bude trvať 44 deleno 6,6. Teda 6,7 hodiny Blahoželám. Za takú dobu natankujem na jedinom stojane pluk tankov alebo 50 kamiónov ak nie viac.

  8. A nech mi niekto vysvetlí ako mám spraviť 800 km za 9 hodín keď po 3,5 hodinách cca 300 km budem ďalšie 1-2 hodiny nabíjať tu EC srandu za predpokladu že bude stojan voľný ak nie tak čakám kým sa uvoľní .
    Natankovanie cca 5- 10 min a idem ďalej . T znamená cesta na dovolenku bude nie v hodinách ale v dňoch .

Pridajte komentár