Začiatkom roka Technická univerzita v Eindhovene prezentovala koncept plne recyklovateľného elektromobilu Luca. A tento mesiac nám predstavila prototyp, o ktorom hovorí, že je takmer celý vyrobený z odpadu. Okrem toho sa má vyznačovať extrémne nízkou hmotnosťou a vysokou účinnosťou.
Malé 2-miestne „kupé“ ponúkne skromný výkon 15 kW, a to vďaka 2 elektromotorom integrovaným do zadných kolies. Zvládne však „okreskovú“ maximálnu rýchlosť 90 km/h. Hmotnosť vozidla bez batérie je len 360 kg, pričom bližšie nešpecifikovaná batéria pridá na váhe len 60 kg.
Holandský univerzitný tím TU/ecomotive, ktorý stojí za elektromobilom Luca, však pridáva informáciu o „akčnom rádiuse“ 220 km. Spotreba vozidla má byť ekvivalentná autu so spaľovacím motorom, ktoré spotrebuje cca 1 liter benzínu na 180 km.
Podvozok vozidla pozostáva zo „sendvičového panelu“, ktorý vyvinuli študenti v spolupráci s viacerými spoločnosťami. Exteriér bol zas vyrobený z kompozitného materiálu, ktorý sa skladá z ľanových vlákien a plastu vyloveného z oceánu.
Jeho jadrom sú recyklované PET fľaše, ktoré je možné zrecyklovať až 10-krát. Ich využitie v rámci automobilu je pritom oveľa viac „eko„, pretože auto „vydrží“ podstatne dlhšie ako fľaša, kým sa opätovne zrecykluje.
Ďalší odpad „na palube“
To však nie je zďaleka jediný odpad, ktorý bol použitý pri výrobe elektromobilu Luca. Jeho karosériu totiž tvorí termoplastický polymér ABS, čo je tvrdý plast používaný v mnohých spotrebných výrobkoch ako hračky, televízory či kuchynské výrobky.
Množstvo odpadu našlo svoje uplatnenie aj v interiéri. Pri výrobe sedačiek boli použité „kokosové a konské vlasy“, ako aj PET, pričom časť materiálu sedačiek pripomína semiš, a to práve vďaka recyklovanému PET. Pri výrobe stredovej konzoly bola zas použitá iná plastová prísada.
Využitie si nájde aj odpadový materiál, ktorý vzniká v rámci výrobného procesu elektromobilu Luca: Malé kúsky ľanu a plastového odpadu sa lisujú do „použiteľných štýlových plátov“. Vozidlo má namiesto laku farebnú fóliu, ktorá sa dá z vozidla úplne odstrániť a ľahko recyklovať. Z recyklovaného materiálu sú tiež vyrobené bočné okná a zadné okno.
„Týmto vozidlom chceme demonštrovať, že odpad je cenným materiálom aj v rámci zložitých aplikácií, ako je napríklad automobil,“ uvádza holandská univerzita.
Zdroj: Technická univerzita v Eindhovene
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Rodinný solár-elektromobil s dojazdom 1200 km a vzhľadom rýchlovlaku
Volta Zero je elektromobil z organického „vesmírneho“ materiálu
Francúzsky startup prerobí váš spaľovák na elektromobil za 4 hodiny
4 komentáre
Škoda,že to je len experiment a k realite je to ďaleko!Ovela viac si zaslúžia pozornosť autá vyrábané na 3-D tlačiarnach.To je možná budúcnosť lacnejších elektrmobilov!Ale hlavne som zvedavý na nové autá od Tesly,ktoré sa budú vyrábať v Nemecku.Úplne nová koncepcia konštrukcie karosérie-totálne iná,ako sa používa doteraz!? Hlavne ma zaujíma,ako sa to prejavý na konečnej cene auta???
prejavý??? to ako naozaj???
Študenti na gymnáziu s prírodovedným zameraním rebelovali voči vyučovaniu slovenčiny, vraj ich to len zbytočne zaťažuje. Potom to takto vyzerá a žiaľ nemajú úctu k rodnému jazyku a adorujú angličtinu.
Tak ako to vlastne je. Je vyrobený z dopadu alebo odpadu?