Čo má priniesť elektromobilom 800V invertor na báze karbidu kremíka?

0

Delphi Technologies je podľa vlastných slov prvou spoločnosťou v priemysle, ktorá spustí sériovú výrobu 800V invertoru na báze karbidu kremíka pre elektromobily. A o jej produkt je zjavne záujem, keďže získala zákazku v hodnote 2,7 miliardy €. Čo má priniesť elektrickým vozidlám?

Invertor (menič, striedač) je dôležité zariadenie, ktoré mení jednosmerný prúd z batérie na striedavý prúd potrebný pre fungovanie motorov moderných elektromobilov. A taktiež sa podieľa na rekuperácii energie vozidla pri spomaľovaní či brzdení.

Dvojnásobné napätie

Bežný elektrický systém dnešných elektromobilov pracuje pod napätím do 400V. Začínajú sa však objavovať aj také vozidlá, ktoré majú 800V systémy. A takémuto vysokému napätiu musia byť samozrejme prispôsobené aj invertory. Je pritom dôležité, aby takýto menič dokázal pracovať aj s nižšími úrovňami.

„Zdvojnásobenie napätia zo súčasných 400V prináša značné výhody ako pre používateľa vozidla, tak aj pre jeho výrobcu. Túto technológiu sme navrhli tak, aby zjednodušila stratégiu výrobcov v oblasti využívania multi-napäťových platforiem pri rozširovaní rozpätia elektrických a hybridných vozidiel,“ hovorí Richard F. Dauch, šéf Delphi Technologies.

Prínosy pre elektromobily

V novom 800V meniči od Delphi Technologies bol nahradený bežne používaný kremík karbidom kremíka, pričom obsahuje tiež tranzistory MOSFET na báze karbidu kremíka. To zabezpečuje rýchlejšie pripínanie v rámci polovodičov a prevádzku pri vyšších teplotách.

„Vďaka rýchlejšiemu prepínaniu je možné použiť rýchlejšie, kompaktnejšie a ľahšie elektromotory, ktoré ponúkajú skvelú účinnosť a lepší rozsah,“ dodáva Dauch. A keďže sa prepínače na báze karbidu kremíka zmestia do rovnakého balenia ako bežné kremíkové prepínače, rozmery invertora sa nemenia. Takže automobilky nemusia meniť konštrukciu vozidla, čo šetrí náklady.

Kde by sa mohli objaviť?

Podľa Delphi Technologies si u nich objednala nemenovaná OEM spoločnosť nové invertory v celkovej hodnote 2,7 miliardy €, a to v rámci 8-ročného cyklu sériovej výroby. Na trh sa však majú dostať až v roku 2022. Spočiatku ako zariadenie pre elektromobily s 800V systémom. A takými sú Porsche Taycan, Aston Martin Rapide E a budú Audi e-tron GT (2020), modely Hyundai a Kia (od r. 2021) a zrejme aj Mercedes-Benz EQS (pravdepodobne okolo r. 2022).

elektromobil invertor 800v karbid kremika delphi technologies

Zdroj: Delphi Technologies

Zdroj: Electrive

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovenský produkt Electroad má eliminovať úzkosť z dojazdu elektromobilov
Fraunhofer predstavil „neviditeľnú“ solárnu strechu pre elektromobily
TeraWatt hlási úspech vo vývoji „prevratných“ solid-state batérií. Kedy prídu na trh?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár