Podľa šéfa SEVA klesnú ceny elektromobilov na úroveň spaľovákov cca o 4 roky

4

Slovenskí odborníci na elektromobilitu a energetiku vyvrátili jeden z mýtov, ktorý sa vzťahuje k elektromobilom a ponúkli odhad ohľadom znižovania ich cien.

Jedným z tradičných mýtov elektromobility je ten, že jej rozvoj spôsobí preťaženie elektrickej siete, a to až do takej miery, že nastane tzv. blackout (výpadok dodávok elektriny). Tieto obavy pritom nie sú na mieste.

Inteligentné nabíjanie

To potvrdzuje aj šéf Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský. Ten hovorí, že nabíjacia infraštruktúra nie je vo väčšine prípadov problémom z hľadiska kapacity siete. Naopak, v elektromobiloch vidí veľkú príležitosť, pretože môžu poslúžiť na vyváženie distribučnej zostavy prostredníctvom inteligentného systému nabíjania, povedal pre TASR, uvádza portál Teraz.

Tomáš Šipoš zo spoločnosti Západoslovenská distribučná v tejto súvislosti hovorí, že možné preťaženie siete vplyvom nabíjania väčšieho počtu elektromobilov naraz, napr. v rámci ulice, kde býva väčší podiel elektromobilistov, je možné eliminovať zakomponovaním inteligentných prvkov do siete. Tie rozložia odber vozidiel v čase tak, aby nedochádzalo k vysokému dopytu naraz a zároveň boli ráno elektromobily nabité na potrebnú úroveň.

Inteligentné riadenie odberu elektriny je pritom možné zabezpečiť aj vďaka podporným veľkokapacitným batériovým úložiskám, dodáva Patrik Pinkoš zo spoločnosti Wattstor. Takými sú napríklad priemyselné batérie od TeslyPowerpack a Megapack.

Vyrovnanie cien

Na to, aby energetici museli začať prijímať opatrenia na zabezpečenie „symbiózy“ medzi bežnými energetickými potrebami a nabíjaním elektromobilov, by musel ich počet významnejšie stúpnuť. Jedným z dôvodov prečo to tak zatiaľ nie je, je aj ich výrazne vyššia obstarávacia cena.

Na podporu predaja týchto vozidiel väčšina rozvinutých krajín poskytuje štátne dotácie, daňové bonusy či iné stimuly. Podľa Patrika Križanského však bude v tejto súvislosti oveľa dôležitejší prirodzený pokles cien. Dodáva pritom, že elektromobily by sa mohli z hľadiska ceny vyrovnať bežným automobilom už okolo roku 2023.

K tejto problematike sa pritom vyjadrili aj výrobcovia a analytické spoločnosti. Napríklad podľa automobilky Nissan by sa tak mohlo stať v roku 2024. Koncern Volkswagen síce neuviedol konkrétny dátum, tvrdí však, že sa tak stane skôr ako čakáme, pričom tiež hovorí, že svoje spaľovacie modely bude zdražovať a elektromobily zlacňovať.

Analytická spoločnosť BNEF je v tomto smere ešte optimistickejšia. Tá svoje odhady na základe analýz a dynamiky trhu upravovala v rámci nedávnej histórie už dvakrát. A to najskôr z roku 2025 na rok 2024 a následne na rok 2022. Budeme samozrejme dúfať v ten najpozitívnejší scenár, avšak ani tie menej optimistické určite nie sú na „zahodenie“.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily prinesú nižšie ceny elektriny pre všetkých odberateľov
Elektromobil Škoda Citigoe iV by mohol v SR vyjsť na 9 590 €, ale…
Mnohokrát zborený mýtus: „Elektromobily sú menej ekologické ako spaľováky“

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Isteže každý z nás je najlepší ekonóm vo vlastnej peňaženke. A nákupná cena je absolútne prvé kritérium.
    A to, prosím, vždy. Nielen pri nákupe auta. Týka sa to taktiež dovolenky, elektrospotrebičov, potravín, nábytku, oblečenia, …, proste vždy. Slovami klasika – o peniaze ide vždy až v prvom rade.
    Mám veľa známych, ktorí síce dobre vedia o existencii EV, ale debata vždy skončí pri prvom bode – prečo by som si mal kupovať TM3 za 50 litrov, keď dostanem „oktávku“ za menej ako polovicu (majiteľ malej firmy).
    Alebo – ja by som aj chcel toho e-Golfa, nám to aj s rodinou úplne stačí (ten dojazd), ale to Punto je cenovo predsa len niekde inde (programátor).
    Debata skončená. Inak, obaja majú možnosť domáceho nabíjania. Obaja sú veľmi inteligentní, poznajú výhody EV (veľmi nízke prevádzkové náklady – nabíjanie v noci, prakticky nulová údržba, atď.).
    Ale – je tam ten prvý bod – nákup. Ak tento argument – v zmysle horeuvedeného článku zmizne – zmiznú aj spaľováky. A pôjde to rýchlejšie, ako by sa zdalo.
    A to bez ohľadu na staré dobré zvyky.
    Predsa len – o peniaze ide vždy až v prvom rade.
    Alebo?

    • Zjavne nie každému, keď aj napriek rôznym obštrukciám automobiliek sa elektromobily predávajú. Resp. niektorým špecifickým užívateľom vychádza sumárne prevádzka e-mobilu výhodnejšie (pri zarátaní všetkých nákladov vrátane straty hodnoty). Možno tí tvoji známi len majú nesprávnu metodiku na určenie nákladov na prevádzku a vlastnenie auta. Lebo už dnes sa ľuďom v RD pri každodennom používaní auta na krátke a stredné vzdialenosti od určitého nájazdu e-auto oplatí – nehovoriac o iných benefitoch. Samozrejme stále to nie je pre každého…

  2. Jd, pravdu máš.. To je také prvé a okate, napokon ako to je aj pri tlačiarňach dnes.. Nová s tonermi je lacnejšia ako kúpiť iba tonery do starej. A výrobcovia toto naše obmedzenstvo jednoducho poznajú a zarábajú na tom. No inteligentný človek si vie spočítať, že investícia do niečoho drahšieho mu už dnes prinesie výhody a v konečnom dôsledku aj ušetrí. A ja sa odvazujem tvrdiť, že niektoré ev sa už dnes vyrovnajú cenou spalovakom. A to nehovorím len o teslach, ale aj o niektorých malých suv. Treba ale porovnávať hrušky s hruškami. A teda napr. Malé e-SUV s malym SUV, ktoré disponuje aspoň približným výkonom, zrychlenim a komfortom jazdy (hlučnosť a vibrácie považujem za diskomfort) ale aj automatickou prevodovkou ako EV. Potom už sme cenami pri nových autách naozaj veľmi blízko. No pointa je v tom, že bežný (priemerný) človek (Slovák) si nikdy nekupuje nové auto,ale ojazdené, lebo na nové jednoducho priemerný slovak nemá. Takže revolúcia príde ku nám s oneskorením.. Ale príde! A už sa teším! Lebo zmenu pocítia všetci, a verte mi, budú z nej nakoniec veľmi spokojní.

    • Tak, tak, pravdu máš. A keď si aj nové kupujú, tak nejaký holobyt bez výbavy. Inak to všetci kupujú na firmy bez DPH, a to je stále výrazne menšia časť obyvateľstva.

Pridajte komentár